Megoszlanak a vélemények, hogy mennyire hasznosak az autók gesztusvezérléssel működő műszeregységei, de az tény, hogy minden ilyen újítás segíthet a figyelmetlenségből adódó balesetek megelőzésében. Elvégre ha nem kell odanéznie a vezetőnek és fizikailag megfogni a gombot vagy az érintőképernyőt, az segít, hogy az útra és a forgalomra összpontosíthasson.
Gesztusvezérlés a BMW motorkerékpárokon
Tény, hogy motoron nehezebb kivitelezni a gesztusvezérlésen alapuló irányítást, a BMW Motorrad mégis belevágott a feladatba, sőt már le is védette első kidolgozott szabadalmát.
A megoldás lényege, hogy a visszapillantók száraira rögzített érzékelők a kormányt fogó ujjak mozdulatait pásztázzák, és ez alapján adnak parancsot például a motorvezérlőnek, a sebességtartó automatikának (tempomat) vagy bármely más részegységnek. Felmerül a kérdés, hogy miként működhet rossz látási viszonyok között, például esőben és/vagy sötétben látja-e a mozgó ujjakat, de aki használt már infrás arcfelismerővel felszerelt telefont, tudhatja, hogy ez ma már nem gond – szinte teljes sötétségben is tökéletesen működik a technika. Legalább is, ha a kamera képes egy személyt beazonosítani az arcvonásai alapján, akkor a felemelt hüvelyk- vagy mutatóujjat is biztosan „látja” majd.
Az elhatározás tehát nemes és értékelendő, hiszen azt szolgálja, hogy a motorosnak ne kelljen levennie a tekintetét az útról, sem elengedni a kormányt, amikor beállít valamit a menüben, üzemmódot vált, netán telefonhívást fogad a jármű Bluetooth-rendszerén keresztül. Egyelőre talán futurisztikusnak tűnhet a szabadalom megvalósítása, de ne feledjük, hogy öt-tíz éve még az önvezető motor is elképzelhetetlen volt, ma pedig már a BMW-nek, a KTM-nek, sőt a NIU-nak is van önállóan gyorsító, fékező modellje.
Persze az önvezetést ne úgy képzeljük el, ahogy a technikai fejlődésre immúnisak viccelődnek („majd elmegy a motorom Mátrázni...”), hiszen az önvezetés kifejezés csak a rosszul sikerült magyar fordításból ered. Vagyis az egyes és kettes szintű önvezető motorok nem állnak ki a garázsból és mennek el a mosóba, hogy tisztán várjanak téged, csupán az irányítás egyes részeit vehetik át ideiglenesen, jellemzően vészhelyzetben. Például amikor túl nagy sebességgel közelít valaki a lassan haladó vagy álló autók felé, akkor előbb figyelmezteti erre a vezetőt, majd elveszi a gázt, sőt akár a féket is behúzhatja, hogy elkerülje az ütközést. Ijesztően hangzik, hogy városban cirkálva egyszer csak besatuzik a motor, anélkül, hogy a fékkarhoz érnél? Persze hogy az, de sokkal kevésbé ijesztő, mint amikor azt látja a motoros, hogy már nincs ideje megállni a fékező autó mögött – pont azt szolgálják a vezetéssegítő rendszerek, hogy megelőzzék az ilyen, emberi hibából fakadó baleseteket.