A nemrég bemutatott BMW, Ducati és KTM kapcsán már kielemeztük, hogy mit is jelent a motoroknál az „önvezetés”, ugyanis ennek egyes szintje teljesen mást takar, mint amire a köznyelvben használjuk a kifejezést. Szó nincs automatikus kormánymozgatásáról és önálló irányváltásról, mint például egy hármas szintű önvezető autóban, itt a sebességet és a követési távolságot felügyeli az elektronika. A megoldás gyakorlati haszna, hogy figyelmeztet, ha úgy érzékeli, ráfutásos baleset következhet be, sőt tesz is ellene, hogy túl gyorsan és túl közel kerüljünk az előttünk haladóhoz.
NIU TQi – önvezetés az A1 kategóriában
Igazán formabontó az önvezető gépek legújabb tagja, a NIU TQi, mely önegyensúlyozó és részben önvezető, azaz a vezető közbelépése nélkül is tartja a beállított követési távolságot, tehát önállóan lassít és gyorsít, ha a forgalom tempója megkívánja.
A TQi végsebessége 80 km/óra, hatótávja pedig elérheti a 200 km-t, vagyis egy átlagos ingázó ráér kéthetente tölteni, ugyanis a gyártó felmérése szerint a hazai robogósok átlagos napi távja nem éri el a 10 km-t.
A márkánál megszokott, hasznos funkciók itt is elérhetőek, mint például a GPS-alapú nyomkövető, sőt a TQi parkolást segítő érzékelővel is felszerelt. Bár a jármű méreteit látva ezt tényleg csak az autóból átülő, csekély motoros tapasztalattal rendelkező pilóták miatt építhették be, hogy rutin nélkül is gyerekjáték legyen a városi manőverezés a motorral. Igazi különlegesség, hogy légzsákkal is felszerelt a modell, sőt az okostelefonos alkalmazás segítségével távolról is láthatóak a jármű legfontosabb pillanatnyi adatai, beleértve például a guminyomást is. A különleges NIU TQi hazai árusítása várhatóan 2021 első felében kezdődik.