Az Európai Parlament sürgeti az Európai Bizottságot, hogy fontolja meg az összes motorkerékpár időszakos műszaki ellenőrzésének kötelezővé tételét az EU tagállamaiban. Jelenleg ugyanis kizárólag a 125 köbcentiméter feletti motorkerékpárokat kell rendszeresen ellenőriztetni az EU-ban, az ennél kisebb motorral rendelkezőket nem – áll a Baleset-megelőzés mai bejegyzésében. Tegyük hozzá, az egységes motorkerékpár-vizsga sem teljesen igaz, hiszen Franciaország éppen nemrég utasította el, hogy ilyen terhet rakjon a motorosok vállára.
Tényleg előírják a segédmotorok műszaki vizsgáját?
A kismotorok és a robogók gyakran nagyobb igénybe vételnek vannak kitéve, mint a nagyvasak – szögezik le –, hiszen városon belül, illetve kisebb távolságokon sokszor a mindennapi közlekedés eszközei – teszik hozzá az oldalon. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a műszaki vizsgálatok a baleseti kockázat csökkentését szolgálják, továbbá azt biztosítják, hogy csak jól működő járművek vegyenek részt a forgalomban, a javaslatot szakmai szempontból támadni aligha lehet.
Az EP-képviselők szerint a jövőben az általánosnál gyakrabban kell ellenőrizni a nagy futásteljesítményű motorkerékpárokat is, amelyeket élelmiszerek, vagy csomagok szállítására, illetve motorkerékpár-taxiként használnak.
Ez is logikusnak tűnik, hiszen a hasonló célokra használt gépkocsikat ugyancsak gyakrabban kell ellenőrizni (taxik, mentők stb.). Azt még nem tudjuk, hogy a 125 köbcentiméter alatti motorkerékpárok kötelező műszaki vizsgálatát mikortól rendelik el, de az biztos, hogy 2023-ban – francia források szerint 2022-ben – felülvizsgálják a járművek műszaki alkalmasságára vonatkozó valamennyi szabályt – áll az összefoglalóban.
Tegyük hozzá, hogy elég ingatag lábakon áll az indoklás, hiszen gyakorlatilag nincs műszaki hibából eredő baleset az utakon (leszámítva például a defektet, amit aligha szűrnek ki a vizsgán), vagyis az ellenőrzés nem csökkentheti jelentősen a karambolok számát.