Mintha egy végtelen szappanopera lenne, úgy nyúlik a segédmotorrendszámozás története. Hiába szorgalmazták a kilencvenes években, később hiába született róla rendelet és jelent meg a Magyar Közlönyben, gyakorlatilag semmi nem változott a rendszerváltás óta.
Márpedig ezt a problémát szerte Európában megoldották a döntéshozók, akár keletre, akár nyugatra tekintünk. Ilyen vagy olyan plakettekkel, de sikeresen azonosították az 50-es robogókat. Mi pedig
hamarosan kifuthatunk az időből, mert a közeljövőben – uniós javaslatra – műszaki vizsgára kötelezhetik a segédmotorkerékpárokat.
Így történt ez a nagymotorokkal is nemrég, ugyanis a földrész több államában eddig nem ragaszkodtak a rendszeres műszakihoz, ám ezentúl EU-s előírás alapján muszáj lesz egy- vagy kétévente ellátogatni a vizsgaállomásra, ami komoly felháborodást váltott ki például a francia motorosokból.
Nagyon sok a biztosítás nélküli segédmotor Magyarországon
Nagy előnye lenne a rendszámozásnak, hogy ellenőrizhetővé válna a kismotorok biztosítása, műszaki vizsgája. Ez már csak azért is fontos, mert Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint
hazánkban már 6-700 ezer segédmotor közlekedik, ám csak 298 ezer smkp-biztosítást kötöttek, tehát jó eséllyel motorosok tíz- vagy százezreinek nincs érvényes kötvénye.
Márpedig nem nagy érvágás, havonta kb. 5-600 forint a KGFB-díj, ami nevetséges összeg az okozott károkkal összevetve. Az 50 köbcentinél kisebb robogókkal ugyanis évente vagy ötszáz közlekedési balesetet okoznak, és ezekre átlagosan 515 ezer forint kártérítést fizet ki a társaság, illetve ha a motorosnak nincs biztosítása, akkor zsebből csengetheti a félmilliós összeget.
Már csak azért is érdemes pótolni – emelték ki a szakértők – mert más járműkategóriákkal ellentétben a segédmotoroknál nincs fedezetlenségi díj, azaz garantáltan nem büntetik meg a tulajdonost, amiért hónapokkal vagy évekkel a vásárlás után köt csak biztosítást a motorjára.