Egy új motor vásárlása mindig nagy élmény, elsőként beindítani, telefonnal lefotózni a kilométer-számláló nulla állását, érezni a gyárból lopott illatokat, igazi megható pillanat, majdnem, mint egy randi... A vágy azonban kevés, a pénztárcához – vagy a hitelhez - kell igazítani az érzelmeinket, és ebben segítenek a kereskedések egyedi árképzései. Az új vasak egyre kevésbé pörgő piacán a sorra akciózzák termékeiket, így bármikor belefuthatunk egy-egy jó ajánlatba, ami akár el is döntheti az új/használt kérdést vásárláskor. Lássuk hát, mire érdemes lecsapni az automata gépek közül?
A távol-keleti, és azon belül is a koreai, tajvani és kínai gyártók kínálják a legszélesebb kínálatot a belépőszintű robeszok között, gyakran száz-kétszázezer forint közé belőve a kezdőértéket. A Keeway-nél két modellt is találunk alig két kiló felett, a fiataloknak a Swan 50-et kínálják, míg a klasszikus formák kedvelőinek a Milan 50-nel kedveskednek – mindkettő 209 990 forintba kerül.
A feltörekvő Tauris egy egészen modern köntösbe csomagolt gépet állított csatasorba Magyarországon. A Samba 50 pörgős, kétütemű blokkjával és 3,7 lóerős teljesítményével igazán fürge jelenség, főként, hogy a méretes idomzat és a közel két méteres hossz ellenére mindössze 84 kilóval mérlegel. A forgalmazó árlistája szerint jelenleg 249 900 forintot kérnek az apróságért, ami igazán nem sok egy ilyen motorért, igaz, az ismeretlen márkanév sokakat távol tarthat a vásárlástól.
Egy kategóriával feljebb, a nyolcadliteresek között már a japán konkurensek is egészen jó ajánlatokkal rukkolnak elő, hiszen a hazai közönségkedvenc, a Honda NSC110 Vision már 593 000 forintért kapható, és az összegért csinos, modern külsőt, takarékos és megbízható technikát, valamint 14 colos kerekeket kapunk, amivel a gödrös, kátyús belvárosi utak leküzdése is sem jelenthet gondot. Ha valakit visszatart a motorvásárlástól az A1-es vizsga költsége, az ötvenes verzióban is megtalálja a Hondánál a modellt, a huszadliteres változat – mely szintén 14-es felniket, és csendes, négyütemű blokkot kapott – mindössze 539 000 forintba kerül.
A Yamaha is beszállt az árversenybe, mégpedig a Vity 125 akciójával, melyet jelentős kedvezménnyel, 568 000 forintért kínál az importőr. Az egykori ötvenes Jog formavilágára emlékeztető, 124 köbcentis gép a forgalmi szerint két személyt szállíthat, azonban rövidke tengelytáv és mindössze tízcolos felnik okán főként szóló használatra ajánlott.
A Suzuki a Burgman és a Sixteen modellekkel kíván harcba szállni a vásárlókért, a 12, illetve 13 lóerős városi gépekkel. A nagykerekű Sixteen 758 000, míg a legkisebb Burgman 798 000 forintért kapható a kereskedésekben.
Ha nem csak városi közlekedésre, de hosszabb utakra is használnánk robogónkat, minimum egy 250-es vagy 300-as gépre kell beruháznunk, amivel már autópályán is tarthatjuk a lépést a forgalommal, és országúton nyugodtan belevághatunk az előzésekbe. A Kymco rögtön két modellel, a klasszikus GTI 300-zal és a sportos Downtown 300 ABS-es verziójával szeretne vevőket lopni a japán gyártóktól. A modellek 1 325 000 forinttól elérhetők, igaz, ehhez még hozzá kell számolnunk a magyarországi üzembe helyezést, ami újabb harmincötezret emészt fel.
A Honda kedvező árpolitikája révén versenyben van a nagymotorok között feltörekvő gyártókkal, így az SH300-ast jelenleg már 1 268 000 forintért hazavihetjük, és a blokkolásgátlóval ellátott verzió is mindössze 120 000-rel kerül többe, ajándék hátsó dobozzal. A csinos robogóról a tulajdonosok is jó véleménnyel vannak, főként a dinamikus gép fogyasztását illetően, ugyanis kényelmes tempóban akár három literrel is beéri az egyhengeres, injektoros blokk. Korábban nálunk is megfordult az SH, és a zord, téli körülmények ellenére kimondottan jó benyomást keltett a teszten:
Az egyetlen „veszélye” a felnőttes robogó használatának, hogy idővel annyira megszeretjük az alapvetően városi használatra kitalált masinákat, hogy utazómotornak is egy automata gépet álmodunk, csak éppen erősebb blokkal. Nos, a legfelső szegmensben is gazdag kínálatot találunk, és itt a 39 lovas Honda SW-T 400 (1 848 000 Ft), a négyszázas, ABS-es Burgman (1 848 000 Ft) és a Kymco nagyágyúja, a 38 lóerős XCiting 500i EVO ABS (1 924 900 Ft) jelentheti a legjobb ár/érték arányú megoldást. A nagymotor tulajok persze csak mosolyognak az alig negyvenlovas érték hallatán, mivel ilyen árszinten már a hétköznapi értelemben vett motorok között is válogathatunk, magasabb csúcsteljesítménnyel és végsebességgel, még ha ezek praktikumban gyakran el is maradnak a túlméretes robogók mögött.