Szinte napra pontosan húsz éve, 2004 őszén csapott le a Tátrára az eddig látott legpusztítóbb szélvihar, ami teljesen átrajzolta a hegy látképét. Olyan sok fát tépett ki tövestől, hogy hagyományos járművekkel megközelíteni sem lehetett a helyet, így aztán a romok eltakarítása is szinte lehetetlennek bizonyult. Anno a magyar quadosok is részt vettek a munkában, és az autónál kisebb, fürgébb járművek olyan hatékonynak bizonyultak, hogy azóta a Tátra Nemzeti Park emberei is – a terepjárók mellett – Honda Foremanekkel cirkálnak fel-alá az erdei ösvényeken.

Elektromos endurót kaptak a Hírös Rescue életmentői

Nemrég számolt be róla az Autóklub, pontosabban a szervezet online újságja, az Autósélet, hogy szintén a fürgeség és a jobb terepképesség okán kisebb járműre váltanak az egyik leghíresebb mentőcsapat, a Hírös Rescue tagjai is. Ehhez komoly segítséget is kaptak az Elektroridertől, ugyanis a cég egy ultrakönnyű e-endurót (UEE) adományozott az életmentőknek. A nemrég átadott Sur-Ron önmagában is nagy segítség, ám a forgalmazó – Jeli Attilával karöltve – oktatást is szervezett a Hírös Rescue Teamnek, hogy az egésznapos endurózás után még magabiztosabban kezeljék a pillekönnyű és fürge járgányt.

a-hiros-rescue-motorja-az-elektrorider-tol
Jeli Attila segít a Hírös Rescue Team tagjainak, hogy minél előbb összebarátkozzanak az új motorral

A motor legfőbb erénye, hogy a Kiskunsági Nemzeti Park mélyhomokos, bozótos területein sokkal könnyebben halad, mint a nehéz autók, ám nem csak emiatt döntöttek mellette. A szkeptikusok által gyakran kritikaként emlegetett zaj és füst hiánya itt egyenesen alapelvárás, hiszen az életmentők, illetve keresőkutyáik így könnyebben meghallhatják a bajbajutottak hangját. Természetesen azt is kiemelték, hogy a Nemzeti Parkokban eleve jobb ötlet elektromos járművet használni, hiszen ezek a területek pont a környezet védelmében lettek kialakítva, és közhasznú munka ide vagy oda, a zaj és a kipufogófüst – szó szerint – tájidegen az erdőkben és a Kiskunság végtelen homokdűnéin.

– A természeti katasztrófák helyszínén nehéz a helyváltoztatás a nagy és nehéz autókkal, ezért az új Sur-Ron fürgesége és csekély súlya életmentő lehet. Emellett a keresőkutyás mentések során is kiemelten fontos a csendes jármű, hogy minél hamarabb észrevegyék az állatok jelzéseit, és reagálni tudjanak rájuk. A jelenleg használt, benzines és dízelmotoros eszközökkel ez nem valósítható meg

– ezt már Trencsényi Péter, a mentőcsapat elnöke szögezte le az átadáson, ahol rögtön ki is próbálhatták az újdonságot, míg munkatársai tesztmotorokkal vágtak neki az endurósok által jól ismert, tokodi gyakorlókörnek.

a-hiros-rescue-motorja-az-elektrorider-tol
Az elmélet után rögtön jöhetett a puding próbája: nagy kör a tokodi pályán az elektromos endurókkal

– A nap minden órájában érkezhet hívás, évente úgy húsz-harminc hazai keresésünk van. Nem tétovázunk, nem várjuk meg, hátha bejelentkezik az eltűnt, hanem nyomban a keresésére indulunk, és mivel a munkánk szinte csak terepen zajlik, nagy segítség lesz az enduró, tökéletesnek ígérkezik a feladatra

– tette hozzá, kiegészítve azzal, hogy legtöbbször idősek, demens betegek után kutatnak, de gyakran riasztják őket fejlődési zavarral küzdő, eltűnt gyerekek miatt is.

a-hiros-rescue-motorja-az-elektrorider-tol
Mivel a természeti katasztrófák helyszínén általában nehezen vagy autóval egyáltalán nem járhatóak az utak, a karcsú Sur-Ron a külföldi bevetéseknél is nagy hasznára lehet a csapatnak

Miután a csapattagok átvették a csupán 54 kilós Sur-Ron Light Bee-t, megjegyezték, hogy ezzel úttörők lettek egész Európában, ugyanis ők az első speciális mentők, akik ilyen járművet használnak az eltűntek keresésére.