A pénteki interjú. Sajnos később, a vasárnapi futam első körében Xaus csúnyát bukott, s combcsontját törte. Orvosai javaslatára a nürburgringi versenyen még nem vesz részt, de Imolában ismét támad!
Sikerre várva
Ruben Xaus igazi egyéniség, aki félelmetes tempóban és igen érdekes stílusban rója köreit a különböző gyorsasági világversenyeken, immáron 12 éve. A furcsa motoros testtartása miatt csak Pókembernek becézett tehetség 31 éve, február 18-án született Sant Cugat del Vallesben, Spanyolország katalánok lakta részén. Édesapja elismert hegyikerékpáros volt, fiát azonban motorversenyzőnek szánta, így a kis Ruben már ötévesen egy 25 köbcentis Montesával járta a környék hegyeit. Később a büszke apuka úgy ítélte meg, hogy Rubennek inkább az aszfaltos versenyek feküdnének, így benevezte a Spanyol Gyorsasági Bajnokság 125 köbcentis géposztályába, valamint a nyolcvanas szupermotók hazai versenyébe. Utóbbi sorozatot nagy fölénnyel nyerte a pelyhedző állú pilóta, így tovább is állt… Az 1994-es szezonban 17. lett az Open Ducados Supersport szériában, majd egy évvel később harmadikként végzett ugyanitt. Ezt a Thunderbike trophy negyedliteres kategóriája követte, ahol hatodikként zárt, míg 1997-ben a WSS ranglétráján szerezte meg a 17. posztot. Később, 1998-ban a Német Pro-Superbike Kupában próbált szerencsét (GSX-R 750), s lett hatodik, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a Supersport Világbajnokságban 1999-ban ötödik (Dee Cee Jeans Team), 2000-ben hetedik helyen fejezte be az évet. Az ezredfordulón már Ducatival versenyző Xaus 2001-ben került a Superbike-ba, méghozzá a Ducati gyári csapatához, Troy Bayliss csapattársaként. Eleinte nem igazán tudta felvenni a tempót, az idény második felében azonban egyre jobban teljesített, sőt az oscherslebeni futamon sikerült győznie, ami az első spanyol siker volt a sorozat történetében. Ezen felbuzdulva tovább küzdött, s ennek meg is lett az eredménye – a 2003-as összesített ponttáblázat második helyére írta fel magát, közvetlenül Neil Hodgson mögé.Innen egyenesen a MotoGp-be vezetett az út, pontosabban a D’Antin Ducati szatellit csapathoz. Év közben sajnos kiderült, hogy a társulatnak egy fityingje sincs, olyannyira, hogy még a teszt köröket is alig tudták finanszírozni. Xaus nem volt hajlandó tudomást venni a körülményekről, egyszerűen csak felült a motorra, és húzta neki, mint a megveszekedett. Konstans pontszerzéseinek és qatari dobogós helyezésének köszönhetően az év kezdőjének választották, erre tett rá egy lapáttal 11. helyezésével az összetettben. Eredményeit látva azonnal lecsapott rá a Yamaha, s 2005-ben Toni Elias mellé állították csatasorba. Sajnos Xaus stílusának egyáltalán nem kedvezett a japán motor konstrukciója, így gyakorlatilag esett-kelt egész évben, és csak a 16. helyen zárt.
Három éve visszatért a Superbike-ba, ahol a Ducati SterilGarda Berik csapatánál talált helyet. A 2006-os év során kétszer is futott „leggyorsabb kört”, de száguldásai gyakran végződtek a kavicságyban, ami nem tett jót a pontszerzésnek – 14. lett. Ennél klasszisokkal jobban teljesített 2007-ben, hiszen hatodikként végzett, tavaly azonban újfent hullámvölgybe került és tizedik lett, ám immáron Ducatis színekben. Ebben az évben volt a híres silverstone-i eset, mikor a katalán tehetség finoman szólva kiborult. Történt ugyanis, hogy idő előtt leintették a versenyt, és a harmadik helyen záró Xaus nem tért vissza időben a boxba. Emiatt megbüntették, de nem szóltak neki, csak mikor már a dobogón állt, és éppen a bronzérmet készültek a nyakába akasztani. Mikor meghallotta, hogy nem ő, hanem csapattársa, Max Biaggi ünnepelhet, nemes egyszerűséggel nem volt hajlandó lejönni a pulpitusról, mi több, mindenkit melegebb éghajlatra küldött, különös figyelmet szentelve Biagginak. Később a csapat hivatalosan is elnézést kért a szervezőktől illetve nézőktől, és elméletileg a két pilóta is összebékült… Az ősz végül a 10. helyen köszöntött rá Xausra, aki távozott a Sterilgarda-GoElevenből, és átnyergelt BMW-re. Idén tehát az S1000RR fejlesztése a cél, így a 17. összesített helyezésre is van magyarázat…
Xaus hosszú kapcsolat után 2007 március 16-án vette feleségül barátnőjét Mariát, akivel Andorra hegyei között éldegélnek, két kislányukkal, Júliával és Paulával. Ruben imád biciklizni, snowboardozni valamint golfozni, és természetesen a végletekig büszke katalán származására.
Kapcsolódó anyagok:
BMW csapat bemutató, I. rész: Mesél a nagyfőnök
Az alkalmazkodás királya - Ben Spies interjú