Ennél találóbb nevet keresve sem találhattak volna az eddig leginkább off-road motorjairól elhíresült Husqvarnánál: a napokban bemutatott Nuda (olaszul: puszta, meztelen) egy olyan naked motor, amit első blikkre nehezen tudnánk beskatulyázni. Egy kicsit supermoto, egy kicsit csupaszgép, na és persze kinézzük belőle, hogy városi rohangászós, vagy ingázó motornak is megfelel. Ezt támasztják alá a bemutatón elhangzottak, miszerint az itt látható motor - az R változat, vagyis a leginkább kiélezett, versenymotorokhoz méltó alkatrészekből álló, egyszemélyes supermoto - mellett ígérnek egy közúti közlekedésre alkalmasabb, kevésbé radikális kivitelt is. Ezen az utas is kényelmesen el fog férni, és állítólag többféle kiegészítőt lehet majd rendelni hozzá, mint például blokkolásgátlót, vagy szélterelő plexit.
Kevesen tudják, hogy a több mint 100 éves múltra visszatekintő, az utóbbi évtizedekben off-road motorjairól elhíresült Husqvarna korábban utcai motorokat készített, most tehát ismét visszatérnek a gyökereikhez, természetesen a BMW segítségével. Ráadásul több utcai modellt is piacra szándékoznak dobni, amelyek közül a Nuda lesz az első hírvivő.
Az elmúlt évek Husqvarnáinak megbízhatóságáról és hosszú élettartamáról hihetetlenül kedvező híreket hallottunk az e márkával versenyző pilótáktól. Azok számára, akik mindezek ellenére is hitetlenkednek az olasz gyár utcai modelljeinek sikerével kapcsolatban, megnyugtató lehet a tudat, hogy az új csupasz Husqvarna blokkját BMW alapokra építik. Az F800R motorját számos belső módosítással (ezekről további adatokat még nem közöltek), valamint nagyobb hengerűrtartalommal, agresszívabb, versenyzősebb, 900 köbcentis kiszerelésben építették a Nuda 900R-be.
Amikor a Husqvarna munkatársa új büszkeségén feszítve begurult a sajtóbemutatóra, a sorkettes motor meglepően morgós hangon szólt, sokkal durvábban, mint az alapul vett BMW blokk. Ebből arra következtettem, hogy az F800-zal ellentétben a Husqvarna Nuda esetében más lesz a főtengely elékelés, illetve a gyújtássorrend. A BMW 360 fokos gyújtássorrendet alkalmaz, és együtt mozognak az F800 dugattyúi, mert így tudták elérni, hogy a hangja olyan legyen, mint a jellegzetes BMW boxermotoroké. Ha jól tévedek, akkor a Nuda főtengelye 270 fokban elékelt darab lesz, amitől nemcsak a hangja, hanem a karakterisztikája is hasonlítani fog egy V2-esére.
A technikáról mindössze annyit árultak el, hogy több mint 100 lóerőt és több mint 100 Nm nyomatékot fog szállítani (a BMW F800R 87 lóerős és 86 Nm-es adataival szemben) és azt ígérik, hogy a teljesítmény nagyon könnyen kezelhető formában fog a felszínre (vagyis az aszfaltra) törni. A dögös, pirosra eloxált hengerfej, és az összesen háromféle színben pompázó blokk is azt sugallja, hogy ettől a motortól valami extrára számíthatunk.
A Nuda dizájnerei felül radikálisan éles, szögletes formákat, alul pedig ezekkel teljes harmóniában élő ívelt vonalakat rajzoltak - és az első sárvédő fölé az Enterprise űrhajót a Star Trekből. A szokatlanul rövid test, a bulldog fenék és a tompa orr, valamint a minimál design erőteljesen kihangsúlyozza a hajlított küllős felniket és a rajtuk feszülő sportgumikat. Talán nem véletlenül irányítják a figyelmet a kerekekre ezen a gépen: a Nuda igazi élménymotornak ígérkezik, sokoldalú felhasználhatóságába igény szerint egy kis huligánkodás is bőven beleférhet.
A konkurens modellek (Ducati Hypermotard és KTM 990 SM) már bizonyították, hogy ezt a piaci rést érdemes betömködni, a Nuda érkezésével viszont minden bizonnyal nehezebb dolguk lesz. Azt, hogy az új csupasz Husqvarna mennyire lesz alkalmas supermotopályára, országúti túrázgatásra, vagy mindennapos közlekedési eszköznek, leghamarabb az év vége felé tudhatjuk meg, a Husqvarna ugyanis ekkor állítja a szalonok kirakatába legelső meztelen próbababáját.