A zöld rendszámos gépkocsikból 2022 végén 63 597 darabot tartottak nyilván, ám fontos különbség az előző esztendőkkel szemben, hogy tisztán elektromos autókból tavalyelőtt még kevesebb mint ötezret, 2022-ben ezzel szemben több mint 13 ezret helyeztek forgalomba – közölte az Energiaügyi Minisztérium.
Milyen előnyökkel jár a motorok zöld rendszáma?
Immáron nemcsak személyautók viselnek zöld plakettet – tették hozzá –, ugyanis év végén túllépte a kétezret az ilyen teherautók mennyisége, valamint a háromszázat közelíti a zöld rendszámos motorkerékpárok száma.
Anno mi is beszámoltunk róla, amikor forgalomba helyezték az első zöld rendszámos, elektromos motort Magyarországon. 2021 augusztusában nyílt lehetőség rá, hogy a négykerekűek után a robogók is megkapják a különleges plakettet, ami számos előnnyel jár.
Bár a rendszámmal járó ingyenes parkolás aligha csábító érv a motorosoknak, akik az állami és önkormányzati parkolók többségében egyébként is ingyen állhatnak meg, a többi kedvezmény annál fontosabb lehet. Egyrészt nulla forint a teljesítmény– és a regisztrációs adó, a gépjárműadó eltörlése is fontos lépés volt, csakúgy, mint vásárláskor a nulla forintos vagyonátruházási illeték.
Persze mindez eltörpül a lényeg mellett, miszerint az elektromos motorok dinamikusabbak kategóriatársaiknál, például az általunk is tesztelt NIU MQI GT EVO gyorsulásával és 110-120 km/órás végsebességével is kiemelkedett az A1-es mezőnyből. Ha ez nem lenne elég csábító, mindehhez nevetségesen alacsony fenntartási költségek tartoznak, hiszen kiváló gyorsulás ide vagy oda, ezer kilométerenként hozzávetőlegesen 2000 forintot „tankolunk” a konnektorból, míg egy átlagos, három-négy litert evő motornál ugyanez 24-25 ezer forintba kerül.
Aki tehát elővárosokból ingázik és naponta 50-60 kilométert tesz meg, egy szezonban nagyjából 250 ezer forintot takarít meg az üzemanyagon, az elektromos motorok szerényebb karbantartási költségeit nem is említve.