Érdemes kicsit visszatekinteni, mely' kor szülötte is a legendás ezerhármas. Eskil Suter és Luca Cadalora pontot szerzett egy MZ (pontosabban: MuZ) nyergében a MotoGP királykategóriájában, Heinz-Harald Frentzen kis híján dobogóra állhatott a Belga Nagydíjon a Mecachrome Williams-szel, míg a salakpályákon Sampres, Agassi és Kafelnikov nevét zengték a szpíkerek. Bizony, ilyen régen volt 1998, amikor is az öt éve gyártott, kis híján százlovas XJR1200-at leváltotta a jelenlegi, nagyobb hengerűrtartalmú utód.

yamaha-xjr1300-racer-9813
Csak semmi feltűnősködés! Az első egyhármas - szürke színben - nem volt valami feltűnő, igaz, nem is a hivalkodó vásárlókat célozták meg vele

Erőtől duzzadó hengerek

- Nem szerettük volna alapjaiban megváltoztatni, sőt az volt a cél, hogy felületes pillantással ne is lehessen felfedezni, hogy melyik kivitel áll előttünk - nyilatkozta az XJR kapcsán a modellcsalád projektvezetője, Yutaka Kubo, aki egyébként a Fazer típusokért is felel, és nem mellesleg számtalan járműipari tanulmányt jegyez. - Úgy alakítottuk át a gépet, apró millimétereket változtatva, hogy azok összességében kezesebbé teszik az XJR-t, de érintetlenül hagyják a klasszikus, jól ismert formát, ami miatt a típus oly' népszerű világszerte - tette hozzá.

yamaha-xjr1300-racer-9798
Egy valódi csupasz izommotor utánozhatatlan kezességgel és egy jámbor, de erős sornégyessel társítva - így jellemezték a tervezők az XJR1300-at, melynek SP kivitelét az aranyszínű Öhlins rugóstagokról lehetett legkönnyebben felismerni

Törekvése a mai napig végigkísérte az RP modellkód alatt jegyzett modellt, hiszen a gyártás első nyolc évében összesen négy alkalommal nyúltak a klasszikushoz, de az RP02, 06, 10 és 19 jelű masinákat tényleg csak a rajongók tudták megkülönböztetni egymástól, ha az öblös hangú sornégyes elsuhant mellettük. Márpedig gyakran történt ilyen: Európában és világszerte sokat eladtak a japánok bestselleréből, s bár úgy tűnt, hogy 2014-ben végleg lekerül a palettáról, a mérnökök inkább gondoltak egy merészet, és a motorépítő-műhelyek segítségét kérték, hogy még vonzóbbá tegyék a legendás vasat.

yamaha-xjr1300-racer-9807
A 2014-ben átdolgozott változat sajátossága a karcsú üzemanyagtartály, a 4-2-1 rendszerű kipufogó és a szóló ülés

A Yamahával már évek óta együttműködő Wrenchmonkees és DEUS Ex Machina gárdáját kérték fel, hogy a megbízható műszaki alapra egy vadonatúj külsőt álmodjanak, így látott napvilágot a feltűnő XJR1300 Racer. A jó öreg, 115 lovas gépet szénszálas burkolatokkal tették még különlegesebbé, spéci csutkakormánya a hetvenes évek legsikeresebb utcai versenyzőit idézte, s az apró, fekete fejidommal, az átszabott, rövidebb segédvázzal, illetve a hátsó üléspúppal tényleg úgy festett, mintha egyenesen a Joe Bar lapjairól kelt volna életre. Ez lett minden idők legszemrevalóbb XJR-e, a Racer.

yamaha-xjr1300-racer-9802
Tulajdonképpen az a meglepő, hogy ilyen sokat vártak vele: a Racer kivitel bármikor sikeres lehetett volna a 18 éves pályafutás alatt. Nem csoda, hogy a motorépítő-műhelyekből tucatszámra gördültek ki a tulajdonosok elképzelései alapján gyártott, hasonló megjelenésű Yamahák

Nagyszerű kontrasztként ragyogtak az aranyszínű Öhlins hátsó rugóstagok az 1250 köbcentis, éjfekete Yamahán, és egyetlen tölcsérben végződő kipufogórendszer dúdolta a már évtizedek óta közkedvelt XJ- és XJR-nótákat. Jó ötlet volt hát kikérni a motorépítők tanácsait, mivel így kapott igazán méltó köntöst korunk legnagyobb hengerűrtartalmú, léghűtéses, sornégyes erőforrása. Ötfokozatú váltó, hatalmas hűtőbordákkal ékesített hengerek, háromküllős kerekek és egy jókora, stilizált rajtszámtábla - úgy látszik, tényleg csak ennyi kell a sikerhez, elvégre az XJR megújult lendülettel tért vissza, hogy újra egy kategória etalonja legyen, ahogy a múlt évezred utolsó éveiben is volt.

yamaha-xjr1300-racer-9799
Már csak hattyúdal? Korunk legnagyobb hengerűrtartalmú, léghűtésű sornégyese hamarosan átadja a helyét a kifinomultabb, de kevésbé karakteres utódoknak - aki ilyet szeretne, érdemes mielőbb lecsapnia rá

A szigorodó EU-s előírások miatt már csak néhány hónapig elérhető az éppen nagykorúságát ünneplő modell, mely természetesen megrendelhető a gyár hatvanéves fennállása előtt tisztelgő, hagyományos, sárga-fehér fényezéssel, illetve az egyszerű, de stílusos feketében is. Azonban kár cifrázni, mert igazából a visszafogott mattszürke áll legjobban az XJR-nek, ami csutkakormánnyal, fejidommal, klasszikus műszerekkel és egy ilyen színnel már-már guruló szoborként tetszeleg - minden porcikájával azt sugallja, hogy a kiváló dolgokon kár változtatni, legyenek azok bármilyen korosak is.

Műszaki adatok:

Erőforrás

Motorkonstrukció: négyütemű, lég-olaj hűtésű, 16 szelepes, soros, négyhengeres

Összlökettérfogat: 1250 cm3

Csúcsteljesítmény: 72 kW (98 LE)/8000 f./perc (95/1/EC)

Legnagyobb forgatónyomaték: 108,4 Nm/6000 f./perc (95/1/EC)

Végsebesség: kb. 220 km/h

Erőátvitel

Tengelykapcsoló: olajfürdős, többtárcsás

Sebességváltó típusa: ötfokozatú

Váz és felfüggesztés

Váz típusa: kettős acél bölcsőváz

Első felfüggesztés: hagyományos felépítésű teleszkópvilla 130 milliméteres rugóúttal

Hátsó felfüggesztés: kettős Öhlins rugóstag 120 mm rugóúttal

Fékrendszer, kerekek

Első fék: két 298 mm átmérőjű tárcsa négydugattyús féknyergekkel

Hátsó fék: 267 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel

Első gumi mérete: 120/70 ZR17M/C (58W)

Hátsó gumi mérete: 180/55 ZR17M/C (73W)

Méretek és tömegadatok

Menetkész tömeg: 240 kg (alapmodell)

Üzemanyagtartály térfogata: 14,5 liter

Hosszúság x szélesség x magasság: 2,190 x 820 x 1,120 mm

Tengelytáv: 1500 mm

Ülésmagasság: 829 mm

Szabad hasmagasság: 133 mm

Vételára: 4 148 000 Ft