Aki ült már komolyabb Yamaha quadon, bizonyára meglepődött, milyen könnyű kormányozni a jókora vasakat. Nos, nem véletlenül, hiszen a japán mérnökök már jó ideje használják az ATV-kben a röviden csak EPS-ként emlegetett rásegítőt, mely megkönnyíti a kormányzást, így nem kell izomláztól szenvedve, bedurrant alkarokkal leszállni a quadról egy hosszabb túra után.
Szervokormányos krosszmotorok a Yamahától
Úgy tűnik, eljött az idő, hogy kétkerekűekben is bemutatkozzon a szerkezet, legalábbis erre utal, hogy a gyár már krosszmotorokban teszteli az izommunkát helyettesítő szervomotort.
Persze a motorokban sokkal több funkciója lesz a szerkezetnek, mint a quadokban, ezért a japán mérnökök hangsúlyozták is, hogy
lényegében helyes, de nem a legpontosabb elnevezés a szervokormány. Elvégre itt nem csak megkönnyíti a kormányzást, hanem a kormány mozgását kontrollálva segít megelőzni az eséseket.
Kormánystabilizátor, vezetéssegítő eszköz és szervó egyben – nagyjából így lehetne összefoglalni a lényegét.
Nagy előnye, hogy mérete és alakja lehetővé teszi, hogy merőben eltérő stílusú, felépítésű motorokba is beépítsék, hiszen úgy fest, mint egy túlméretes gyújtáskapcsoló és kényelmesen elfér a felső villahíd alatt.
A nyomatékérzékelős szervomotor jól vizsgázott a teszteken, és jelentősen mérsékelte a kormányszitálást, mégpedig sokkal pontosabban, mint a hagyományos kormánylengéscsillapítók.
Emellett alacsony sebességnél segíthet, hogy könnyebb legyen ütközéstől ütközésig fordítani a kormányt, ami kimondottan hasznos a főként városban használt motorokon, robogókon.
Azt se feledjük, hogy a jövő vezetéssegítő rendszerei már nemcsak gázt adnak vagy fékeznek – mint például napjaink BMW-in –, hanem a kormánymozdulatokat is finomíthatják, ha ezzel kivédhetik a pilóta hibáját, valamint az esést. Márpedig ehhez nélkülözhetetlen egy elektromos szervomotor, tehát előfordulhat, hogy a jövőben láthatjuk még ezt az alkatrészt a Yamaha önvezető motorjaiban is.