Szövetségre lépett több japán vállalat, hogy közösen fejlesszenek ki önvezető motorkerékpárokat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a jövő kétkerekűi önállóan kimennek a hétvégi pályanapra, a tulajdonos pedig otthon VR-szemüvegben nézi a körözést, hiszen a Yamaha – és a többi gyártó – pont abból él, hogy a motorvezetés élményét nyújtja vásárlóinak.

Önvezető motorok a Yamahától?

Miként az egy innovatív vállalathoz illik, a Yamaha az önvezető technológiák tekintetében is az élvonalhoz kíván tartozni, sőt tett is már ezt-azt a cél érdekében. Mindenekelőtt szorosra fűzte üzleti kapcsolatait a szintén japán Tier IV, Inc.-vel. Az ivatai központú motorgyártó három lépcsőben, 2017-ben, 2019-ben és 2022-ben fektetett be a járműveket intelligenssé tevő, szabad forráskódú szoftvereket fejlesztő vállalatba, példáját pedig olyan nagyágyúk követték, mint például a Bridgestone. Mindennek eredményeként 12,1 milliárd jen (átszámítva nagyjából 34,5 milliárd forint) gyűlt össze, amelyet a Tier IV, a Yamaha és a többi befektető önvezető technológia kifejlesztésére fordít.

A Yamaha bemutatója 2017-ből

Konkrétumokkal egyelőre egyik résztvevő sem szolgált, de a Yamaha azért annyit elárult, hogy a fejlesztések nyomán – kisebb sebesség mellett, speciális körülmények között – részben automatizált lehet a motorkerékpár irányítása. Hogy miért fontos ez nekünk, egyszerű motorosoknak? Nos, amíg az autóknál a vezetőt helyettesít(het)ik az önvezető rendszerek, itt csupán kiegészítik, kipótolják a vezetéstechnikai hiányosságokat, hogy akkor is a gép fényezett fele nézzen felfelé, ha a pilóta nem a tudásához illő sebességgel próbál bekanyarodni. Az automatizált vezetésű motorkerékpárok irányítása tehát pont olyan lesz, mint a mai motoroké, ám ha megcsúszik valamelyik kerék, akkor a rendszer – amennyiben szükséges – újra egyensúlyba hozza a járművet, így segít megelőzni a baleseteket.

A pályán Rossi és az önvezető Yamaha

Ijesztően hangzik, hogy a motorod gyorsít, fékez, netán kormányoz is kanyarban, amikor túl nagy gázt adsz és ezért tapadást veszít a hátsó kerék? Nos, valószínűleg a kilencvenes években ugyanilyen utópisztikusnak tűnhetett a kanyar-ABS, az adaptív tempomat és a dőlésérzékeny kipörgésgátló, ma pedig természetes, hogy ilyen segédletek dolgoznak az erősebb motorokban. Szóval csak idő kérdése, hogy az önvezetés is a motorozás része legyen, és megóvja a vezetőt a saját hibáitól.