A pénteki első szabadedzésbe bekavart egy kicsit az időjárás, így csak délután kezdhettek neki az érdemi munkának a csapatok a 4.423 km hosszú aszfaltcsíkon. Rossi az első időmérőt a leggyorsabbként zárt, ám a Ducati és a Bridgestone mérnökei kitűnő munkát végeztek a téli tesztek alatt, ami a másnapi kvalifikáción mutatkozott meg, amikor Capirex és Gibernau révén két vörös Desmosedici került az első két rajtkockába. Erre utoljára 2003-ban volt példa. Sok-sok év után a Honda nem indult az első sorból és ezt most Shinya Nakanonak volt köszönhető, aki a ZX-RR-rel megelőzte a két Repsolos pilótát. A Kawasaki általános fejlődését mutatja – az időmérőkön sorra sugárirányban repülő motorok ellenére - Randy de Puniet nyolcadik ideje is, aki így Rossi mellől indulhatott vasárnap.
A doktor ennél rosszabb helyről is nyert már versenyt, gondolhatták sokan, de a rajt utáni tülekedésben most ő húzta a rövidebbet, mivel Elias belülről felöklelte az első kanyarban, ráadásul Edwards-ot is fűre kényszerítette.
Sorry főnök, nem direkt volt
A világbajnok nagyságát mutatja, hogy visszaült a motorra és keményen motorozva a tizennegyedikként fejezte be a versenyt:
„Tudtuk, hogy nehéz hétvége lesz de azt nem, hogy ennyire! Láttam Tonit jönni belülről és belém is jött; ez a versenyzés, előfordulnak ilyesmik. Évek óta ismerem Tonit és jó pilótának tartom. Elnézést kért a verseny után, mire mondtam neki, hogy ne aggódjon, de legközelebb ne felejtsen el fékezni, vagy ha már elkésett vele, akkor valaki mást üssön ki helyettem!” – nyilatkozta Rossi.
Az olasz viszonylag szerencsés volt, ha Gibernaut vesszük alapul, aki miután a reggeli bemelegítésen a leggyorsabb volt, a második helyről kiállni kényszerült a sebességfokozat-érzékelő meghibásodása folytán megkergülő elektronika miatt.
A Ducati és a Bridgestone jelesre vizsgázott
Capirossi félelmetes iramot diktált, akivel nagy meglepetésre, csak Pedrosa tudta tartani az iramot. Egy ideig úgy tűnt, meg tudja fogni a ducatist, ám az utolsó körökben Capirex újra begyújtotta a rakétákat, eltépett és megnyerte a versenyt. „Láttam, ahogy Dani közeledik és lenyűgözött, mert tényleg jól motorozott az első MotoGP versenyén. Próbáltam nyugodtan menni és Dani nagyon feljött rám, de az utolsó hat vagy hét körben újra rákapcsoltam és némi előnyre tettem szert.” - nyilatkozta az év első győztese.
Pedrosa elégedett lehet a második helyével, mivel jóval tapasztaltabb csapattársát – ugyan hazai pályán - elsőre megverte. Negyedik-ötödik helyen mintha az előző szituáció ismétlődött volna meg, ezúttal a Fortuna Honda pilótáival. Elias az első futóműre panaszkodó Melandrit verte meg, ráadásul az utolsó kanyarokban már Haydent is kóstolgatta.
A Honda ifjú pártfogoltja, Casey Stoner hatodik lett, mögötte pedig a többet remélő kawasakis Nakano végzett. „Egy ilyen jó kvalifikáció után csalódott vagyok, hiszen előrébb szerettem volna végezni. Tűrhetően rajtoltam, de mikor Toni Elias Rossival ütközött közvetlen előttem, vissza kellett vennem. Azon nyomban próbáltam visszazárkózni, de a pálya tulajdonságai nagyon különböztek a tegnapitól. Kisebb volt a tapadás, és ez okozott némi problémát, ahogy a kanyarban az erős szél is. Nem érzem túl jól a gépet kemény fékezés közben, és ez azt jelenti, hogy korábban kell fékeznem, mint egyébként a gyorsabb kanyarokban. Így ugyan könnyedén tudtam követni Marco Melandrit és Casey Stonert, ám féktávon már nem tudtam elmenni mellettük.”
Randy de Puniet sem lehetett valami elégedett, mivel az időmérőn elszenvedett óriási bukása során megsérült keze. A verseny nyolcadik körében egy féktávon nem bírta tovább és 240-nel egyenesen a bukótérbe landolt.
Érdemes szót ejteni Kenny Lee Roberts-ről, aki a Honda-blokkos, egyébként szép küllemű versenygéppel a nyolcadikként fejezte be a versenyt korábbi csapattársa, Hopkins előtt. „Tudtam, hogy az első tízben benne lehetek. Mikor láttam Rossit elesni, tudtam, hogy kemény verseny lesz. A motor eleje mindig mászkált, ahogy elkezdtem tolni neki, de tudjuk mit kell tennünk, hogy fejlődjön a gép és ennél még jobbak is leszünk.” – nyilatkozta magabiztosan Roberts Jr.
A 250-eseknél pénteken még Barbera, Lorenzo és Aoyama volt a leggyorsabb, de a másnapi időmérőn Barbera bukott, és egy eddig viszonylag ismeretlen név ugrott mindjárt a második helyre, Yuki Takahashi személyében. A 21 éves japán srác nem zöldfülű a kategóriában, mivel tavalyelőttig vadkártyásként vett részt a hazai futamokon, két harmadik helyet begyűjtve, 2005-ben pedig végigversenyezte az évadot. Nem mellesleg pedig annak a Humangest Honda csapatnak a versenyzője, melynek Talma is.
Loca hetediknek hozta be motorját
A versenyen Lorenzo hű társakra lelt De Angelis, Barbera és Dovizioso személyében egészen a táv feléig, majd fokozatosan ellépve győzött. „Soha nem éreztem így magam, mint ma. Ez életem eddigi legszebb napja.” – örvendezett Lorenzo. „Hazai közönség előtt megnyerni az első 250-es versenyt nagyon jó érzés. Az első pár kör után úgy gondoltam, hogy nem lesz egyszerű a dolog, de a verseny második felétől felvettem egy jó ritmust és ez egészen a célvonalig vezetett. Annyira boldog vagyok, ez a lehető legjobb szezonkezdet egy új motorral.” – nyilatkozta minden idők harmadik legfiatalabb 250-es győztese.
Lorenzo mögött 5 másodperccel lemaradva De Angelis ért be, harmadik pedig Dovizioso lett, aki szinte test-test elleni küzdelmet vívott Takahashival és Barberával. A Team Toth pilótáját, Locatellit hetedikként intették le. Kitűnő eredmény, hiszen nem gyári technikával olyan bajnokokat hagyott maga mögött, mint Poggiali és Vincent. „Ha úgy nézzük, nagyon jól tippeltem a verseny elõtt, hiszen úgy gondoltam, hogy beférek az elsõ hétbe." - nyilatkozta Locatelli. "Erõsen kezdtem és nagyon élveztem, ahogy jövök föl az élmezõnyre. Az Aprilia remekül dolgozott alattam, amiért nagy köszönet a csapatnak. Miután egyre könnyebb lett a gépem az üzemanyagfogyás miatt és a gumik sem tapadtak, nagyon nehéz volt megtartanom a gépet. Véleményem szerint ez egy remek kezdés volt és már nagyon várom Katart. Ott senki sem tesztelt és valamivel kiegyenlítettebbek lesznek a versenyzõk esélyei.”
A magyarok számára minden bizonnyal a nyolcadliteresek versenye volt a legfontosabb. A kvalifikációt Pasini vitte Bautista és Pesek elől. Igen, Pesek. A cseh srác évekig csak esett-kelt és gyakorlatilag alig volt futam, amin végigment. Valami megváltozott azon kívül, hogy a Derbi egy kitűnő versenymotort adott, hiszen Pesek nemhogy hibátlanul a célig motorozott, de mindezt a második helyen tette! Egyedül a spanyol Bautista tudta legyűrni a cseh motorost a hazai közönség legnagyobb örömére.
Az első két hely sorsa eléggé biztosnak látszódott a futam során, azonban a dobogó legalsó fokáért vérre menő harcot vívott egy ötösfogat, amiből végül Pasini jött ki legjobban megelőzve a két KTM-et is.
Talmácsi Gabi szokás szerint jól rajtolt a második sorból és az ötödik helyig feljött, de idővel visszaesett a nyolcadik helyre és azt meg is tartotta a verseny végéig.
Talma a váltóelektronikával küzdött
„Nagyon elfáradtam a verseny végére. Örülök, hogy az első futamon az új csapattal sikerült értékes pontokat gyűjtenem. Megpróbáltam az élbollyal menni, de ismét probléma adódott a váltóelektronikával, ami miatt nem tudtam rendesen váltani, és kezdtem lemaradni. Összességében nem rossz ez a 8. hely, és ha én is és a motorom is rendben lesz, akkor ennél csak jobb lehet a jövőben.”
Tóth Imi szintén jól startolt, hozott jópár helyet a rajtpozíciójához képest de komoly fájdalmakkal küzdött és a huszonhatodik helynél előrébb nem jutott, ami a körülményekhez képest jó eredmény egy ilyen kiélezett mezőnyben. „Évek óta nem voltam ilyen beteg. Nem is értem, hogyan kaptam el. A láz önmagában is legyengített, de este görcsölt a hasam és semmit sem vett be a gyomrom. Felszívtam magam a versenyre és próbáltam keményen húzni a gázt. A kilencedik, tizedik kör környékén az egyik forduló közepén kiugrott a vállam helyéről. Majd elsírtam magam a fájdalomtól. Ekkor estem vissza látványosan. A vállam végül visszaugrott néhány pillanattal később a helyére, de ezt követően minden erő elszállt a jobb kezemből és csak nagyon nehezen tudtam megtartani a motort. Többször is megfordult a fejemben, hogy kiállok, de mindenképp be akartam fejezni a versenyt.” - mondta Imi a verseny után, aki nemsokára egy műtéten is átesik.
Következő futamra két hét múlva kerül sor Qatarban, ahol kiderül, Jerez volt-e ennyire kegyes a Ducatikkal és a Bridgestone-nal – és bánt kegyetlenül Rossival – vagy valóban ennyit fejlődtek a tél alatt és megtalálták, amit évekig kerestek.
szöveg: torro