A navigációs eszközöket gyártó TomTom évről évre közzéteszi, hogy az autósok a torlódások miatt hány órát vesztegelnek a világ nagyvárosaiban. A nemrég kiadott, 2024-es összesítés komor képet fest a budapesti (autós) közlekedésről, hiszen

tavaly jelentősen, 46%-kal nőtt a torlódásokban elvesztegetett idő, melynek legfőbb oka, hogy egyre több a dugó Budapest belső kerületeiben

– számolt be róla a Magyar Autóklub online magazinja, az Autósélet.hu.

tomtom-budapest-torlodasok-kozlekedesi-dugok
Budapest a 110 órás eredménnyel messze lemaradt München (80 óra), Prága (92 óra) és Bécs (95 óra) mögött, igaz, Bukarestben ennél is sokkal rosszabb a helyzet – ott átlagosan 150 órát mértek

Hozzátették, hogy Budapest 10 kilométeres átmérőjű, belső zónájában évente 110 óra az időveszteség, vagyis 13-14 munkanap, amit feleslegesen, az autóban várakozva töltenek a vezetők.

Jelentősen nőtt a torlódás Budapest belvárosában

A kérdést felületesen vizsgálók azzal szoktak érvelni, hogy egyre több a személygépkocsi a fővárosban, ezért természetes, hogy folyamatosan nő a közlekedési dugók hossza is, azaz maguk a sofőrök tehetnek a torlódásokról. Ugyanakkor a járműállomány gyarapodása nem indokolja a 46%-os (!) növekedést, hiszen Budapesten 2020 és 2023 között csak évente 1%-kal nőtt az autók száma, a kocsikat vezető, hely lakosoké pedig csökkent a KSH adatai szerint. Ez önmagában tehát nem okozna káoszt.

tomtom-budapest-torlodasok-kozlekedesi-dugok
„Ha ezer sofőr motorra ül, két teljes nagykörútnyi torlódástól szabadul meg Budapest” 

Más kérdés, hogy motorral, illetve – az egyre fejlettebb bringás infrastruktúra révén – kerékpárral is nagyobb átlagsebesség érhető el a zsúfolt belvárosi utakon, mintha autóba ülnél, bár aligha vonzó alternatíva egy bicaj a néhol 19-21%-os meredekségű, budai utcákon, ha csak nem hívnak Lance Armstrongnak...

Vagyis a torlódáscsökkentés leghatékonyabb módja, ha minél több autós vált motorra, hiszen korábban maga Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője szögezte le, hogy

Egy-egy autó átlagosan 6-7 métert foglal el az úton, miközben a dugóban áll vagy araszol éppen. Amennyiben sikerülne ezer sofőrt rábírni arra, hogy autó helyett motorral közlekedjen, két nagykörútnyi dugótól szabadulna meg a város. Tisztulna a levegő, könnyebb lenne a parkolás.

Nem kérdés, hogy ezzel mindenki jól járna, hiszen a motorra váltók több napnyi szabadidőt nyernének évente, az autóvezetők is hamarabb érnének célba a kisebb torlódásoknak köszönhetően, a lakók pedig tisztább levegőjű városban élhetnének.

tomtom-budapest-torlodasok-kozlekedesi-dugok
A KRESZ-reform nagyban hozzájárulhat, hogy még többen válasszák a motort vagy a robogót a tavaszi-nyári időszakban

Úgy tűnik, minden adott hozzá, hogy ez a gyakorlatban is működjön, mivel a hírek szerint idén érkezik az új KRESZ, és a bevezetése után várhatóan B-s jogosítvánnyal is lehet majd legfeljebb 125-ös, 15 lóerős, A1-es robogót vezetni. Ez kétségtelenül javítana a helyzeten, mert nemzetközi példák alapján 2-3-szorosára növeli az új és használt 125-öst vásárló autótulajdonosok számát, akik ezután motorral közlekednek a városokban.