Kilencmillió darab – ennyivel kevesebb motorkerékpárt és robogót adtak el 2020-ban, mint egy évvel korábban. Durva visszaesés, gondolhatnánk, de voltak kedvező hatásai is a válságnak.
A járványhelyzet alatt is jól fogytak az ATV-k
Köztudott, hogy a visszaesés ellenére több európai országban (pl. Magyar-, Német- és Svédország stb.) nőtt az új motorok forgalma, ám a teljes világpiacot tekintve
14%-kal csökkent az új kétkerekűek mennyisége, így „csak” 56,5 millió darab kelt el egy év alatt.
Más kérdés, hogy a visszaesés nem a köznyelvi értelemben vett nagymotorokat érintette, ugyanis Indiában és Indonéziában volt a legnagyobb válság – csak ebben a két térségben 7,9 millió darabbal (!) esett vissza a forgalom.
Idén már valószínűleg „magához tér”, sőt egyes elemzések szerint jócskán fejlődik a motorpiac, ám addig is érdemes megnézni, mi történt tavaly az ATV-k vagy ahogy itthon emlegetik, a quadok piacán. Bármilyen hihetetlen,
2020-ban – több mint 700 ezer darabos mennyiséggel – rekordot döntött a kategória.
Természetesen a gépek „őshazájában”, a tengerentúlon fogyott belőlük a legtöbb, azaz Kanadától Mexikóig adták el a négykerekű motorok felét (!), jókora szeletet hasított ki Kína, ahol főleg a helyi márkák domináltak, és a további 30-40%-on osztozott a világ többi része.
Hazánkban is népszerűek az ATV-k, ám a kissé kusza törvényi háttér miatt még nem igazán elterjedtek, így a többség inkább quadparkokban ismerkedik a fürge és kemény terepen is mozgékony járgányokkal.