Mint ismeretes, egy motor akkor működik jól és hosszú ideig, ha megkap minden alkatrészt, kenőanyagot, üzemanyagot és karbantartást, amire szüksége van, s mindenből a megfelelő minőséget, illetve mennyiséget garantáljuk a számára. Nincs ez másként a motor gazdájával sem, általános állapotunkat, fizikai, szellemi teljesítőképességünket, élettartamunkat, valamint életminőségünket nagyban meghatározza, hogy mennyit mozgunk, s miként táplálékozunk. Lehet „ahogy esik, úgy puffan” alapon is, de ha komolyabb súlyfelesleg nélkül, fizikai és szellemi teljesítőképességünket a lehető legjobban kihasználva szeretnénk élni, akkor elengedhetetlen a tudatos étkezés és edzés.

koverikrek
Az elhízás következtében a fizikai és lelki megbetegedések kockázata is növekszik. Aki nem vigyáz a vonalaira, olyan nyavalyák kialakulását kockáztatja, mint a cukorbetegség vagy a magas vérnyomás

Az leszel, amit eszel

Legyen szó hosszú túrákról, endurózásról vagy pályázásról, motorozás közben nyilván mindenki szeretné a lehető legjobban érezni magát. Akármilyen motortípust is használunk, fizikai állapotunk nagymértékben befolyásolja, hogy meddig élvezhetjük a motorozás örömeit, azaz, hogy mennyi időt töltünk sziszegve, helyezkedve és nyűglődve a nyeregben, vagy egyáltalán, hogy hány éves korunkig leszünk képesek aktívan motorozni. Bizony nem mindegy, hogy mesélünk az unokánknak a motorozásról, vagy elvisszük őket egy körre…

Tippek motorosoknak

dobi

- Jó szolgálatot tehet a műanyag ételdoboz, valamint nyáron egy vagy több kisméretű hűtőtáska, amikben az előzőleg elkészített élelmiszereket magunkkal tudjuk vinni. Így nem függünk az egyéb lehetőségektől, amik motorozás közben általában a kimerülnek a büfék, benzinkutak nem kimondottan egészséges ételkínálatában.- Készítsünk és vigyünk magunkkal egyszerű, szállítható ételeket: főtt tojás, sült húsok, gyümölcsök, sajtok, húsos vagy halas saláták!- Ha ennünk kell, inkább álljunk meg enni, mintsem az éhség, vagy az éhség okozta rosszullét bajt okozzon! Emlékezzünk: háromóránként együnk, keveset, 5-10 perc elég lesz rá! Hosszabb túrákon is igyekezzünk ezt betartani, amennyire lehetséges, így nem fogunk éhezni. Ezzel megelőzzük azt is, hogy a „túlevésből” fakadóan kábán, tompán üljünk vissza a nyeregbe.- Megerőltető pályázás, kemény endúrózás előtt nagyjából egy- másfél órával célszerű étkezni.- Mindig legyen nálunk víz, hogy tudjunk eleget inni, vízhiányos állapotban lassabbak a reflexeink, rosszabb az észlelésünk, lassabban hozunk döntést, ami nagyon veszélyes lehet motorozás közben. Egy literes vizespalackon semmi ne múljon!

Ha az állóképességünk kitűnő, izmaink edzettek, akkor motorozás közben és után nem kell olyan kényelmetlenségektől szenvednünk, mint a derék-, nyak- vagy térdfájás, a zsibbadt láb, esetleg a sajgó váll. Ha megfelelően étkezünk, nem fog csak úgy leesni a vércukorszintünk, és nem fogunk evés után elálmosodni, eltompulni. Ezek a tünetek nem csak azt jelzik, hogy szervezetünk nem működik megfelelően, hanem igen veszélyesek is, mert elvonhatják a figyelmünket a vezetéstől.

Táplálkozás a gyakorlatban

Étkezéskor sajnos mindig el kell döntenünk, hogy a kompromisszumok nélküli élvezetet vagy az egészséget választjuk. Mindkettőnek megvannak a következményei, úgy rövid-, mint hosszútávon, ezért fontos, hogy felesleges és káros ételek, italok helyett csak hasznos és szükséges tápanyagokat juttassunk a szervezetünkbe. Szerencsére ez nem jár túl nagy lemondással, mert utóbbiakat is bevihetjük jóízű ételek formájában.

alapanyag2
Kerüljük a feldolgozott élelmiszereket! Csak olyasmit együnk, amin egyértelműen látszik, hogy az állat, illetve növény melyik része…"

Ha egészségesen kívánunk táplálkozni, étkezzünk először az ébredést követő első órában, a nap további részében pedig nagyjából háromóránként üljünk asztalhoz, tehát öt-hat alkalommal étkezzünk naponta! Ilyenkor kis adagokat vegyünk magunkhoz, hiszen legkésőbb három óra múlva megint ennünk kell! Ezt az ütemtervet követve gyors lesz az anyagcserénk és folyamatos a tápanyag-utánpótlás, ami szervezetünk ideális működésének alapfeltétele.

haletel
Akár tengeri halakat, akár honi fajtákat választunk, finom és egészséges ételeket készíthetünk belőlük…

Lehetőség szerint keveset vagy egyáltalán ne együnk lisztet, rossz minőségű húskészítményeket (pl. olcsó felvágottakat, virsliket), konzerveket, valamint cukrot és egyéb édességeket! Ugyanakkor minden egyes étkezésnél fogyasszunk jó minőségű fehérjeforrást, például halakat, szárnyasok húsát, vöröshúsokat, sajtot, tojást, túrót! Ha nem tápláljuk folyamatosan az izmainkat, gyengék lesznek, s nem látják el megfelelően funkcióikat, illetve nem fejlődnek. Emellett zöldségek is bőségesen legyen a menüben, ugyanis a tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok felszívódásához, illetve a jó anyagcseréhez elengedhetetlen a napi többszöri rostbevitel!

zoldseg
Nyersen, főzve és párolva is nagyon hasznosak és finomak a zöldségek. Vétek kihagyni őket a repertoárból…

Csak megfontoltan!

Napunk első felében a fehérje és a zöldség mellé együnk kevéske szénhidrátot is, késő délutántól viszont száműzzük a tányérról! Csak akkor tegyünk kivételt, ha nagyon megerőltető, hosszú ideig tartó edzést, fizikai tevékenységet végeztünk a nap folyamán.

Szükséges plusz

vitamin

A helyes táplálkozás mellett érdemes vitamin- és ásványi anyag tartalmú étrend-kiegészítőkkel is segítenünk a szervezet működését. Ezeket elsősorban a táplálékkiegészítőket árusító sportszaküzletben szerezhetjük be, mert az ilyen helyen forgalmazott termékek - azon felül, hogy az OÉTI ellenőrzi őket - megfelelő mennyiségben és minőségben tartalmazzák a szükséges mikrotápanyagokat. Legjobbak azok a termékek, amelyeknél a vízben és zsírban oldódó vitaminokat és az ásványi anyagokat külön kapszulákba töltik, s a napi adagot egybe csomagolják pici tasakokba. Egy tasak tartalmát egyszerre, étkezés után együk meg!

A motormosás nem számít annak… Akárcsak a fehérje, a szénhidrát is legyen kiváló minőségű, részesítsük tehát előnyben a gyümölcsöket, a barnarizst, a zabot, a lencsét és a hajdinát! Burgonyát, fehérrizst lehetőleg csak ritkán együnk, s ha megoldható, kerüljük a kenyér- és tésztaféléket, valamint a cukrot.

A zsír a késő délelőttől késő délutánig tartó időszakban jusson szerephez a fehérje és a zöldség mellett! Bőrös szárnyashús, túró, egész tojás, sajt, hal - ezek a fehérje mellett zsírt is tartalmaznak, az olivabogyó, a hidegen sajtolt növényi olajok, a halolaj és az olajos magvak pedig önmagukban is remek zsírforrások. A zsírok részt vesznek a hormonális és idegi szabályozásban, emellett a vércukorszint megemelése nélkül biztosítanak energiát a szervezetnek. Alapszabály viszont, hogy zsírt és szénhidrátot együtt ne vigyünk be a szervezetbe! A nap utolsó étkezésére lefekvés előtt egy- másfél órával kerítsünk sort, és lehetőleg zsírszegény fehérjét fogyasszunk, mint például a sovány túró kefirrel vagy natúr joghurttal!

Végül, de utolsó sorban ne feledkezzünk meg a folyadékbevitelről! A különféle cukros és aszpartámmal édesített löttyöket hatalmas, no meg ideális ívben kerüljük, helyettük igyunk tiszta vizet, hiszen a szervezetünknek arra van szüksége! A napi adag nagyjából három liter (testsúlyfüggő), nyáron azonban ennek akár duplájára is szükség lehet, ha el akarjuk kerülni a kiszáradást.

A cikket Domonkos Zsolt mesteredző, a Weider Professional Fitness Trainer iskola vezetője lektorálta. Köszönjük a segítségét.

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Az emberi szervezetről:Dr. Donáth Tibor: Anatómia- Élettan, Medicina Kiadó, 2005A táplálkozásról:Domonkos Zsolt: Táplálkozási tanácsok felsőfokon, 2009Hans-Ulrich Grimm: A leves hazudik (Die Suppe lügt), Kétezeregy Kiadó, 2001William Dufty: Cukor Blues (Sugar Blues), Kétezeregy Kiadó, 2002Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás, Jaffa Kiadó, 2009Edzésről és táplálkozásról:Robb Wolf: Paleolit megoldás (Paleolit Solution), Scolar Kft, 2012Drugs Bunny: A sárga kapszulaG. Thorne- P. Emberton: Testépítők Enciklopédiája (Encyclopedia of Bodybuilding), Alexandra Kiadó, 2009A szerző személyi edző, gerinctréning-oktató, táplálkozási tanácsadó. Tanulmányait a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Testnevelési és Sporttudományi karán végezte. Szenvedélye a motorozás, ő a magyarországi Kawasaki Versys tulajdonosokat összefogó Magyar Versys Klub elnöke.