Az MCN 1 hónappal ezelőtt megszellőztetett híre, miszerint Talmácsi Gábor a MotoGP-be tart igaznak bizonyult.
Az induláshoz szükséges anyagi háttér megteremtését a MOL főszponzori szándéknyilatkozata tette lehetővé, amelyben rögzített feltételek teljesülése esetén megfelelő pénzügyi támogatásáról biztosította a versenyzőt, és így a MOL a Scot Racing Team MotoGP főszponzorává válhat.
Az elmúlt napok tárgyalásai során Jorge Martinez „Aspar” ígéretéhez híven hozzájárult ahhoz, hogy Gábor továbblépjen. Az új irányt Cirano Mularoni, a Scot Racing Team MotoGP vezetőjének ajánlata jelölte ki, ami lehetővé tette Talma számára, hogy versenyezhet a legnagyobbak között. A mai napon a Honda is áldását adta, hogy Gábor teljes értékű versenyzője legyen a Scot Racing Team csapatának, így minden technikai akadály elhárult a folytatás elől.
Gábor neve ott szerepel a Katalán Nagydíj hivatalos rajtlistáján, és ez az indulási jog a további 11 még hátralévő futamra is megilleti az idei szezon során.
Ferencz I. Szabolcs, MOL-csoport kommunikációs igazgatója a támogatásról elmondta: „Kelet-Közép Európa kiemelkedő játékosai vagyunk - nagy pillanat ez mindannyiunk számára. Gábor tehetsége mellett évekkel ezelőtt letettük a voksunkat, végigkísértük pályafutását és büszkék vagyunk rá, hogy támogatásunkkal hozzásegíthetjük ahhoz, hogy a régió első MotoGP versenyzőjeként vasárnap rajhoz állhat a Katalán Nagydíjon. Azt kívánjuk neki, hogy Barcelonában majd a versenysorozat további versenyein bizonyítsa be, hogy méltó egy ország figyelmére és szeretetére.”
Talma: „Óriási a lehetőség. Köszönöm a menedzseremnek, Stefanonak, akivel mindvégig nem adtuk fel, a MOL-nak, hogy kitartottak és kitartanak mellettem. A barcelonai verseny során a motorral való ismerkedés lesz az elsődleges cél, hiszen most ülök majd először fel rá, de minden tőlem telhetőt megteszek, hogy bebizonyítsam: rászolgáltam e bizalomra. A hátralévő versenyeken szeretnénk felzárkózni az élmezőnyre. Hatalmas élmény és érzés lesz holnap kigurulni a boxból az új motorral és mától a királykategóriában versenyeznem a legjobbak között első kelet-európaiként. Ez a hétvége számomra és a szurkolóimnak is a motorozás ünnepe lesz. ” – mondta el a támogatás kapcsán Talmácsi Gábor.
Stefano:„Sok támadást kaptam az utóbbi időben, de azt gondolom, hogy ez még erősebbé tett – folytatta Stefano Favaro, Talmácsi Gábor menedzsere – Nem volt túlságosan sok időnk megoldást találni, de éjt nappallá téve dolgoztunk, hogy Gábor mielőbb újra a pályán lehessen. Úgy vélem az elért eredmény önmagáért beszél, és még inkább megerősíti azt az összetartást, azt a bizalmat, ami kialakult Gáborral közöttünk. Szívből köszönöm a MOL-csoportnak, hogy ismét megmutatta nagyságát azzal, hogy teljes mellszélességgel Talma mögé állt. Továbbá köszönöm Gábornak, hogy hitt és továbbra is hisz bennem, köszönöm a menedzsment tagjainak kiváló munkáját és mindenkinek, aki segített. Büszke vagyok arra, hogy Magyarországon egy újabb nagy álom vált valóra. Talma a világ legjobbjai közé került, ahová tehetsége alapján eddig is tartozott. ”
A Scot Racing Team MotoGP-ről
A Scot Racing Teamet illetve az azt menedzselő FORCE SRL-t 1992-ben alapította Cirano Mularoni és Giovanni Torri. A csapat székhelye San Marinoban van, a technikai részlegük Cesenában. Cirano Mularoni egyedüli tulajdonosa az 1987-ben alapított TECHNIQUES SRL reklámügynökségnek, amelyik kifejezetten a motorsportokra szakosodott. Giovanni Torri az 1985-ben létrejött SCOT COSTRUZIONI elnöke, a cég alapvetően műszaki fejlesztésével foglalkozik. 1994 óta Honda motorral versenyeznek.
A csapat eddigi legeredményesebb versenyzője Andrea Dovizioso, aki 2002-től 7 éven át szolgálta a csapatot és 2004-ben a 125cc-ben világbajnokságot nyert, majd a következő három évben 3-2-2. helyezéseket ért el a 250cc-ben. Tavaly a MotoGP-ben 5. lett. 2009-ben a Repsol Hondához igazolt a csapattól.
Talmácsi Gábor 2006-ban már versenyzője volt a csapatnak – akkori nevén Humangest Racing Teamnek. További jelentős versenyzőik voltak: Roberto Locatelli (Ita), Emilio Alzamora (Spa), Sete Gibernau (Spa), Simone Corsi (Ita), Mike Di Meglio (Fra).
A csapatfőnök az olasz származású Cirano Mularoni, aki nagy szaktekintélynek számít. Scot Honda MotoGP Team munkásságára a maximalizmus jellemző, mely jól látszódik már a csapat megjelenésén, ami a kívülállók számára is azonnal szembetűnik, illetve olyan szakemberek és technikai feltételeket biztosít pilótái részére, mely lehetővé teszik, hogy küzdjenek a dobogóért.
A 250cc csapat két versenyzője: Hiroshi Aoyama, aki jelenleg 2.a vb pontállásban és Raffaele de Rosa, aki újoncként szintén az első 10-ben van. A királykategóriában Yuki Takahashival együtt mától Talmácsi Gábor is a GP mezőny állandó versenyzője lett a Scot Racing Team pilótájaként.
Az első szabadedzés
13.55 órakor kezdődött a GP géposztály első szabadedzése, melyen Talma teljesítette a kitűzött célt. 21 kör megtétele alatt, folyamatosan javított, de sokkal inkább a motorral való ismerkedésre helyezték a hangsúlyt, mint a köridőkre. Végül 1.47.654-es idővel debütált a királykategóriások között az első tréningen.
Talmácsi Gábor nyilatkozata az edzés előtt:
„Nagyon boldog vagyok, szinte megfogalmazhatatlan az, amit most érzek. Felléphettem a MotoGP-ben, arra igazán nem is számítottam, hogy ilyen lehetőségem lesz, ilyen hirtelen így évközben. De menedzseremmel, Stefanoval egy percig sem adtuk fel és a MOL segítségével itt tudok lenni a Scot -nál, ennél a kitűnő csapatnál . Cirano Mularonit, a csapat tulajdonosát nagyon jól ismerem, már 2006-ban is versenyeztem nála. Kemény feladat vár rám, de készen állok rá. Azt gondolom, hogy a célom, csakis az lehet, hogy megszokjam a motort és ez nem egy verseny lesz számomra, hanem egy teszt.”
… és az edzés után:
„Pokoli erős a motor, fantasztikus érzés volt uralni ezt az erőt a pályán. Annyi elektronika van a motoron, hogy olyan, mint egy űrhajó. Számomra nem volt kétség, hogy képes leszek-e megfutni a limitet, de különösen jól esett, hogy az edzés végén rendkívül meg voltak elégedve velem a mérnökök. Persze tudom, hogy sokat kell még tanulnom, de ahogy mondtam is , készen állok a feladatra és már alig várom a holnapi újabb edzést.”
Időmérő - szombat
A délelőtti szabadedzésen újra az összeszokásé volt a főszerep. Talma sok új dolgot tanult a motorról, amit még menetközben is folyamosan állítgatni kell. Körről körre javítani tudta az idejét, és a tréning végére közel egy másodperccel jobb időeredmény állt a neve mellett, mint tegnap. Délután Talma újból felkereste a Clinica Mobile-t az időmérő előtt, a kánikula sokat kivett az amúgy is megviselt motorosból, de a kezelést követően már nem volt gondja. Élete első király kategóriás időmérő edzésén rögtön jól kezdett, és eddigi legjobb körét hamar megfutotta. Az egy órás tréningen folyamatosan javult a mezőny, és Gábor is képes volt megújulni. Hat körrel a vége előtt motorozta a magyar versenyző a legjobbját, amivel újból további egy másodperccel megjavította eddigi körrekordját. Talma a tizenkilencedik helyről várja élete első MotoGP-s rajtját, amire holnap 14.00 órakor kerül sor. A versenyt élőben közvetíti az MTV1.
„Úgy érzem fokozatosan haladunk előre, ez a köridőkön is meglátszik. Nem szabad hajszolni az eredményeket, most a fejlődésen és a tanuláson van a hangsúly. Pokolian gyors ez a motor, 317 km/h-val száguldok vele a célegyenesben, de még gyorsulni fogok, és a féktávokon is csiszolnom kell. Fantasztikus érzés ebbe az elit mezőnybe tartozni, mindent megteszek, hogy megálljam a helyem közöttük. Várom a holnapi versenyt, megfontoltan kell majd hozzáállnom a nagydíjhoz, hiszen életemben először leszek ott a GP kategória rajtrácsán. ”
A futam
A bemelegítő edzésen remekelt a magyar versenyző, aki egyre jobban összeszokik a Hondával és ezen a tréningen tovább csökkentette hátrányát a többiekhez képest. A MotoGP rajtrácsára életében először állhatott fel a két évvel ezelőtti 125 köbcentis világbajnok. A tizenkilencedik helyről vágott neki a huszonöt körös versenynek. A rajtot jól kapta el a 41-es motoron ülő Talmácsi, sokáig üldözte az előtte haladókat. Ahogy teltek a körök a mezőny kissé elnyúlt a magyar versenyzőtől, de Talma folyamatosan jó időeredményeket produkált. A végén nem érte utol az élen lévő Rossi és Lorenzo a Hondán repesztő Talmácsit, így körön belül végzett élete első MotoGP nagydíján. A Katalán Nagydíjat fantasztikus csatában Rossi nyerte a hazai pályán versenyző Jorge Lorenzo előtt. Talmácsi Gábor tizenhetedik lett.
Holnap egy napos teszt vár az újdonsült magyar MotoGP versenyzőre, utána pedig már készülhet a két hét múlva sorra kerülő asseni Holland Nagydíjra.
Talmácsi Gábor: „Nagyon boldog vagyok, hogy sikeresen túl vagyok a MotoGP debütálásomon. Sok versenyző el sem jut ide, ez egy hatalmas lehetőség számomra. A motorról újabb hasznos információkat gyűjtöttem a huszonöt kör alatt, a holnapi teszten is folytatom a motor minél részletesebb megismerését. Már sok olyan funkcióját tudom használni a gépnek, amit eddig egyetlen motoromon sem kellett figyelnem, de úgy érzem, jól haladok a tanulással. Hihetetlenül fárasztó egy MotoGP futamot teljesíteni, ehhez is hozzá kell szoknom. Nagyon várom, hogy Assenban újra átélhessem ezt a kellemes fáradtságot.”
250 köbcenti
A tegnapi időmérő edzés rossz gumiválasztásának köszönhetően csak a 7-ik helyre kvalifikálta magát a Team Toth pilótája Mattia Pasini, ám ez sem szegte kedvét, a rajtot követően hamar felzárkózott az élbolyra. Simoncelli bukását követően már a 3. helyen motorozott, majd a Barberával vívott gyönyörű küzdelemben többször is feljött a második helyre, ám azt nem tudta tartani. A csapat már-már biztos lehetett a dobogós helyezésben, amikor a japán Aoyama "bekapcsolta a rakétákat" és az utolsó három kör alatt a negyedik helyről, két Apriliát megelőzve felküzdötte magát a második helyre, letaszítva ezzel a magyar csapat pilótáját a dobogóról. Ennek ellenére Mattia és a csapat is elégedett, ismét egy szép, küzdelmes, mégis kiegyensúlyozott futamot láthattunk az olasz versenyzőtől, aki a mai 4. helyezésével a Világbajnok Simoncellit megelőzve a 4. helyre ugrott fel az összesített pontversenyben!
Tóth Imre végigszenvedte az egész futamot, majd két körrel a futam vége előtt ledadogott az Aprilia, így kiállni kényszerült a magyar motoros. Imi csalódott, hiszen jól indult a hétvége, szereti a Katalán pályát, de a folyamatos technikai gondok miatt ez most nem jött össze.
Mattia Pasini: „Egyedül csak azt sajnálom, hogy lecsúsztam a pódiumról és nem vihetek egy újabb kupát haza. A harmadik helyről megpróbáltam még jobban előretörni, de Alvaro ma kétségkívül verhetetlen volt, Barberával pedig egy jót meccseltünk, de a kigyorsításoknál erősebbnek bizonyult az ő Apriliája, aztán a gumim is kezdett elfogyni, úgyhogy nem akartam többet kockáztatni, inkább az összesítettben nyerhető értékes pontokra koncentráltam, minthogy elessek és akkor még a dobogó harmadik foka volt a tét. Aztán jött Aoyama, mint valami „gyorsvonat” és úgy otthagyott, mintha álltam volna! Ennek ellenére elégedett vagyok ezzel az eredménnyel, a harmadik körtől az élbolyban versenyeztem, küzdeni is tudtam, nem csak végigköröztem a futamot, ami azt jelenti, hogy erősek vagyunk, és ott tudunk lenni az elején! Persze a bajnokság még nagyon hosszú, de az eddigi versenyek alapján van okunk bizakodónak lenni!”
Tóth Imre #10: „A rajtom jól sikerült, de mégsem tudtam előrébb kerülni mert a motorom egyszerűen nem húzott. Ha kanyarban még tudtam is egyet előzni, a kanyarkijövetelnél visszaelőztek ketten. És ez így ment körről körre, egyet előreléptem, kettőt hátra. Aztán a futam vége felé muszály volt kiállnom, mert a motorom megállt. Nagyon mérges vagyok, egész hétvégén problémánk volt, hol anyaghiba, hol egyéb meghibásodás, remélem a következő futamon semmi ilyen nem lesz. Szeretném gyorsan elfelejteni ezt a mai napot, inkább Assenre koncentrálok, szeretem azt a pályát és remélem minden rendben lesz a motorommal.”
Több csapat is tesztelt
A barcelonai forróságban a verseny után is felbőgtek a motorok, mivel több csapat is tesztelt a Ciruit de Catalunya-án. Talma már a nap elején megmutatta, hogy fejlődőképes versenyző, hiszen gyorsan túlszárnyalta eddigi teljesítményét. Rengeteg beállítást kipróbált a csapat, Gábor folyamatosan rótta a köröket. Az edzés második felében már csak néhány tized választotta el Talmácsit és a 2006-os világbajnokot, Nicky Haydent. Talmácsi Gábor végül ötvenhárom kört teljesített a mai tesztelés során, a legjobb ideje 1:45:052 volt. A nap végén a csapat, a mérnökök a motor- és gumiszállító közösen értékelte mai eseményeket, és átbeszélték a jövőbeni változtatásokat. Mindenki nagyon dicsérte Gábor munkáját, hiszen még egyetlen versenyző sem tudott ilyen hamar barátságot kötni egy MotoGP motorral. Talma és a csapat is bizakodva tekint az asseni folytatás felé.
Talmácsi Gábor: „Nagyon boldog vagyok, hiszen tovább fejlődtünk a mai teszten, és ez most a legfontosabb. Ma már a beállításokat próbáltuk rám hangolni és nem a próbálgatásé volt a főszerep. Jól haladunk, kitaláltunk néhány változtatást, melyekkel tovább gyorsultam, egyre jobban érzem a motort. A nap végi megbeszélésen elemeztük, hogy milyen változtatásokra van szükség az asseni versenyre. Nagyon jól esik a mérnökök és a szerelők folyamatos dicsérete, ez is motivál abban, hogy minél hamarabb utolérjem a mezőnyt.”
A hétfői teszteredmények
1. Dovizioso (Repsol-Honda) 1.42.230
2. Rossi (Fiat-Yamaha) 1.42.434
3. Lorenzo (Fiat-Yamaha) 1.42.446
4. Kallio (Pramac-Ducati) 1.42.637
5. Stoner (marlboro-Ducati) 1.42.763
6. Capirossi (Rizla-Suzuki) 1.43.188
7. De Puniet (LCR-Honda) 1.43.247
8. Vermeulen (Rizla-Suzuki) 1.43.299
9. De Angelis (SC-Honda) 1.43.360
10. Canepa (Pramac.Ducati) 1.43.391
11. Melandri (Hayate) 1.43.506
12. Elias (San carlo-Honda) 1.43.708
13. Gibernau (GE-Ducati) 1.43.819
14. Hayden (Marlb.-Ducati) 1.44.157
15. Talmácsi (Scot-Honda) 1.45.056
Kapcsolódó anyagok: