Tavalyelőtt már teszteltük a teljes idomos Suzuki Banditot, amit - típusneve után szabadon - mindenki csak "Falóként" emleget. (Az F az angol "fairing", vagyis "idomzat" szóra, az "A" az ABS-re utal, az utolsó két betű pedig a modellévre vonatkozik a GSX1250FA L0 betűkombinációban.)
A "vizes" nagybandit egy igazán szerethető motor, mégis találtunk rajta egy-két olyan hibát, amely már egy Budapest-Debrecen távon is bosszantó volt. Persze ezek csak nüansznyi problémák, amiket könnyedén orvosolhatunk, tehát egy igazi Bandit-rajongónak nem szeghetik kedvét. Például az utas olyan légörvényt keltett mögöttem, ami folyamatosan rángatta a sisakomat... Kötözködésnek tűnhet, de hosszútávon elég zavaró. Hasonló apróság volt a lábtartó zizegése, ami nekem nem, de a hátul ülőnek csiklandozta a talpát.
A GSX-R-ekre hajazó ruházat megosztja a csupasz motorok szerelmeseinek táborát, hiszen egy Bandit az mégis csak egy Bandit, a naked vasak egyik legmeghatározóbb darabja. A praktikus szempontok azonban néha többet nyomnak a latban, kiváló példát mutatnak erre a GSX-F család 600-as és 750-es tagjai, amelyeket az előző Bandit generáció alapjaira építettek. Kedvező vételáruk, valamint sportmotoros külsejük kombinációja vonzó alternatívát nyújtott, fogytak is szép számban a kereskedésekből. Nem csoda, hogy a mérnökök úgy döntöttek, a folyadék-hűtéses Bandit-famíliát is felöltöztetik. Más kérdés, hogy a gazdasági válság idején sokkal kevesebb nagymotor fogy globálisan, így aztán az új idomos-Bandit generáció eladási számai meg sem közelíthetik az előzőét.
Irány a tengerpart!
Ez egy rendhagyó teszt, hiszen ugyanazt a motort nyúztuk közel kétezer kilométeren keresztül, amit két évvel ezelőtt, a fenti videó készítése közben. A kétéves GSX-be azóta 21.000 kilométert csavartak a tesztelő kollégák, tehát szerencsétlen vas kapta az ívet rendesen. Ennek ellenére az elhasználódás nyomai nem voltak érzékelhetők rajta, sem a kuplungon, sem a futóművön, sőt, a váltón és a blokkon sem. Egyedül a tesztmotorokra jellemző mostoha bánásmód lenyomatai, vagyis a karcolások és kopások mutatták, hogy nem egy vadiúj gépről van szó, illetve a tükrök remegtek kissé a középső fordulatszám-tartomány környékén.Hogy valóban meggyőződhessünk a "Faló" túra-alkalmasságáról, asszonypajtással úgy döntöttünk, hogy horvátországi családi nyaralásunkra motorral megyünk a kényelmes, klímás négykerekű helyett. Izgalmasan hangzott a terv, hiszen egyrészt nyolc éve egyáltalán nem voltunk sehol nyaralni, másrészt kíváncsi voltam, hogy a videó készítésekor tapasztaltakhoz képest mennyit fejlődött a gép a felszerelt néhány kiegészítőnek köszönhetően.
Az elmúlt hónapokban a kicsi és rendkívül könnyű, leginkább rövid sprintekre készült GSR750-hez szoktam, hiszen ez az idei tartósteszt motorom. A testes GSX1250 egy hajónak tűnt hozzá képest: az első kerék jóval távolabb esik a pilótától, jelentős a súlytöbblet és sokkal lágyabban működik a futómű. A jókora üléseken fejedelmi kényelemben trónolhatunk, és az 1255 köbcentis sornégyes már alapjáratról megdöbbentő nyomatékot szabadít a hátsó kerékre.
Úti célunk Razanj volt, egy picike halászfalu Budapesttől 720 kilométernyire. Kényelmes tempóban - három tankolást is beleszámítva - körülbelül kilenc óra utazást követően érhetjük el, ha autópályán megyünk. Motorral jobban szeretek országúton tekeregni, mint nyílegyenesen hasítani naphosszat, de a teszt miatt most az utóbbi megoldást választottuk, hiszen a Faló túrapotenciáljára voltunk kíváncsiak, elsősorban arra, hogy miként érzi magát az ember, ha egy teljes napon át utazik a nyergében.
Nos, az első 600 kilométer teljes kényelemben telt. A pleximagasító tökéletesen ellátja feladatát egészen 160 kilométer/órás sebességig. Igaz, hogy pont a pilóta fejére irányítja a menetszelet, de mégis megtöri a légáramlást, ezért tehermentesítette a fejemet a légellenállástól, miközben élvezhettem a friss levegő hűsítő hatását. Egyébként a Bandittal nem érdemes száguldozni, ugyanis 160-nál 7,4 litert, tehát majdnem két literrel többet fogyaszt, mint 130-nál (5,6 liter).
Így aztán szinte végig 140-nel utaztunk, s ekkor hatliteres átlagot mértünk. Két személlyel, három dobozzal és egy tanktáskával megpakolva ez igen kedvező értéknek számít! Ebben a tempóban elméletileg több mint háromszáz kilométert is megtehetünk mielőtt ki kellene állnunk tankolni, de a benzinszintjelző már akkor elkezdi bosszantani az embert az állandó villogással, amikor a tizenkilenc literes tank tartalmának még több mint a negyede rendelkezésünkre áll. Az utolsó 120 kilométer már közel sem volt olyan kellemes, mert menetszél ide vagy oda, 36 fokban az aszfalt nagyon erősen árasztja magából a forró levegőt, ráadásul közel nyolcórányi motorozás után a fenekünket is szétültük.
Költségek
Horvátországban is változóak a benzinárak, de a 95-ös ára - átszámítva - jóval 400 forint alatt marad. Általában 135-140 kunát fizettem 14 literért.Étkezésre 100 kunát (körülbelül 3900 forintot) költöttünk egy nap, fejenként. A helyi szupermarketben vásároltunk, s ebből az összegből az általános tej, vaj, kenyér, felvágott, zöldség, gyümölcs, joghurt, jégkrém, sör és bor mellett az esetenként sütögetni való húsok és halak is kijöttek.