Úgy látszik a japán mérnökök tavaly Brüsszelben voltak csapatépítő tréningen… Legalábbis az SFV650 Gladius erre enged következtetni, mert annyira PC (political correctness), hogy EU-s aktakukac szeme nem maradhat szárazon, ha ránéz, vagy esetleg megy vele egy karikát. Csodaszép, unisex formavilág, felhasználóbarát viselkedés és nagyfokú megbízhatóság jellemzi a Suzuki üdvöskéjét, így - a Golán-fennsíktól Bösztör-pusztáig – mindenhol tarolhat, és nagy valószínűséggel tarolni is fog…
Békés demonstráció
Univerzálisat alkotni igen nehéz dolog, hiszen éppúgy meg kell felelnünk Morvai Krisztinának, mint Barack Obamának. Ez különösen a forma esetében húzós feladat, de nem kell kétségbe esnünk, mert az olasz ízlésvilág még mindig világízlés, legyen szó házakról, ruhákról vagy motorokról. Ezért aztán kimondva-kimondatlanul megint a taljánokhoz fordultak a márka illetékesei, s nem tették rosszul, mert eddig nem találkoztam olyan emberrel, aki ne bólogatott volna elismerően a Gladius láttán.Valljuk be, a Gladius kicsit lágy, sőt nőies, de elvadult, folyamatos harcokról szóló életünkben nincs olyan, akinek ne esne jól egy kis béke, egy kis megnyugvás. Jól esik a szemnek, ha az SFV-n pihenhet – a szolid fejidom, a gömbölyded vonalak és a szemérmetlenül kivillanó váz férfit és nőt egyaránt elvarázsol. Emellett a precíz kidolgozás is sokat dob az összhatáson; az illesztések pontosak, a kapcsolók könnyen járnak, sorjával vagy csúnya hegesztési varrattal még véletlenül sem találkozhat tekintetünk. Minőségi termék a Gladius, s mint ilyen, máris megfelelt a legátalánosabb fogyasztói elvárásnak.
Aztán itt van mindjárt az üléspozíció. A - 785 milliméter magasra helyezett nyereg -, a széles kormány és a gumírozott lábtartók követelte testtartás mindhárom nagyrassz szülöttjeinek tökéletes, olyan széles vevőspektrumot létrehozva, hogy a 155 centis vietnámi lányoktól a két méter magas kameruni focistákig bárki belefér. Még a felfelé szélesedő tank sem zavar az elhelyezkedésben, pedig közel 15 liternyi üzemanyagot kell lábaink közé fognunk. Egyébként maga az ülés is a végtelen tolerancia jegyében fogant: egy kétmázsás amerikai pom-pom lány éppúgy kényelmesnek találja majd, mint egy ötven kilós ugandai menekült, méghozzá attól függetlenül, hogy elöl vagy hátul foglal helyet. Érdekesség, hogy a Gladius alkotóinak részéről születésszabályozási törekvések is megfigyelhetők. Mivel a párnázat kissé csúszik, és erősen lejt, az utas minden fékezésnél a tanknak préseli a pilótát, no meg annak legbecsesebb szervét.
Love generation
Tevékenységi köreit illetően a Gladius bármelyik aktivistát maga mögé utasítja. Szolgálhat ő városvédőként, esetleg falukutatóként, mi több, egy jókora plexi felszerelésével a nemzetközi porondon is képviseltetheti magát. Az SV650-től örökölt, 645 köbcentis, 90 fokos hengerelrendezésű, nyolcszelepes V2-es kellemes morgással válaszolgat a gázadásokra, ugyanakkor lelkes környezetvédőként csak néha-néha kortyolgat a benzinből, és csak az Euro III-as normákon belül eregeti gázait. Leginkább az alsó- és középtartományban szeret dolgozni, ilyenkor élénken reagál csuklómozgásainkra, és hengerűrtartalmát meghazudtolva tör előre. Papíron 72 lóerőt és 64 Nm-t tud, de nekem minduntalan az volt az érzésem, hogy ennél többre képes. Érdemeit tovább fokozza az egyedülállóan lineáris nyomatékleadás valamint a végletekig szelídített viselkedés – fiatalok és nyugdíjasok kart karba öltve zenghetik majd nótájukat a világmegváltó Gladiusról.Menetközben a kis furakodó irodista szerepét ölti magára a Suzi. Apró termeténél és kis tengelytávjánál fogva remekül lavíroz az eltunyult polgárság sorai között, ráadásul olyan hirtelen irányváltásokra is képes, amire eddig csak magyar politikusok körében volt példa. Kétmázsás tömege nagyjából százötven kilónak tűnik, ezt tetézi képzavarként az ultra alacsony súlypont. Kanyarstabilitás szempontjából a Gladius afféle iránymutató elv, mely a fejlett úthálózatot helyezi előtérbe. Sima aszfalton remekül veszi a rövid és elnyújtott íveket, egyenesfutása pedig akkor sem ing meg, ha egy nagyobb húzásnál „elkönnyül az eleje”. Ezzel szemben a kátyúkért erősen szankcionál – hol megingással, hol pattogással, néha pedig kis csúszkálással. Hozzáteszem, a gumikra kiírt pályázaton lehet, hogy nyert a Dunlop Qualifier, a gyakorlatban azonban nem úgy fest, hogy ez lenne a legjobb választás. Eleinte jól fog, de ha egyszer megindul, rendfenntartó legyen a talpán, aki megállítja.
Önrendelkezés ide vagy oda, a Gladius nem engedi az eutanáziát. Előttünk két 290 milliméteres, mögöttünk egy 24 centis tárcsafék áll őrt, két- illetve egydugattyús nyergekkel vállvetve. A rendszer ereje jócskán túlmutat a kategória határain, és adagolhatósága is kiváló. Persze sportcélokra nem alkalmas, de a középosztály kicsapongásainak bármikor féket szab. Egyedül az ABS hiánya róható fel számára, a gyártó ígérete szerint azonban már nem kell sokat várnunk rá.
Bizony, 1 998 000 forintos árával a Suzuki belépő modellje nem éppen segélycsomag, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Kawasaki 1 790 000 (ER6-n), a Honda pedig 1 898 000 forintért (CBF600N) dob nekünk mentőövet. Ennek dacára milliónyi követőre találhat a világban, mert örökérvényű tanításai mindenkihez szólnak…
Kapcsolódó anyagok:
Technikai adatok
Összlökettérfogat (cm3): | 645 |
Hengerek/szelepek száma: | 2/8 |
Max. teljesítmény (kW /LE /min): | 53 / 72 /9000 |
Max. forgatónyomaték (Nm /min): | 64 / 7200 |
Sebességváltó: | hatfokozatú |
Ülésmagasság (mm): | 785 |
Üzemanyagtank: | 14,5 liter |
Fék elöl/hátul: | 2x290 mm / 240 mm tárcsa |
Gumi elöl/hátul: | 120/70 R17/ 160/60 R17 |
Menetkész tömeg (kg): | 202 |
Tesztfogyasztás (l/100km): | 4,9 |
Vételár (Ft): | 1 998 000 Ft |