Aki lemaradt volna az előző részeket, itt áttekintheti, milyen feltételek mellett vehetünk 55%-os állami támogatással e-robogót, illetve pontos milyen típusok kaphatóak Magyarországon, melyek megfelelnek az előírásoknak.
Sok a kérdés a támogatással kapcsolatban
Nemcsak a járművel összefüggésben, hanem a vásárlás és a fenntartás kapcsán is megfogalmaz néhány fontos kitételt a pályázat. Sajnálatos azonban, hogy több területen nyitott kérdésekkel találkozhatunk, pedig június 15-ig csak néhány nap maradt hátra. Egyáltalán nem elhanyagolható szempont, hogy a vásárlást kizárólag a kiíróval szerződést kötő, úgynevezett regisztrált kereskedőknél bonyolíthatjuk le, ám jelenleg nincs olyan lista az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. oldalán, ahol szerepelnének a szóba jöhető, szervizhátteret is nyújtó vállalkozások. Mielőtt tehát átnyálazzuk a hazai kínálatot, bizonyosodjunk meg róla, hogy a kiválasztott forgalmazó kapcsolatban van-e a kiíróval. Egyébként ebből a feltételből is következik, hogy magánszemélytől vagy közvetlenül külföldi forrásból nem vehetünk olyan robogót, amire igényelhetnénk az állami forintokat.
A pályázatban szerepel az is, hogy a nyertes csak zöld rendszám birtokában helyezheti forgalomba a járművét. Az, hogy ezt a különleges plakettet a villanyrobogók is megkapják, már a pályázatot beharangozó sajtótájékoztatón is szóba került, ugyanakkor egyelőre semmilyen konkrétum nem hangzott el az illetékes tárcától vagy az IFKA-tól. Persze a „forgalomba helyezés” a robogókat nem érinti, és lehet, hogy ez oldja fel az ellentmondást, de ezzel együtt jó lenne tisztázni, hogy mi a helyzet – tényleg rendszámozzák végre a robogókat? Már csak azért is fontos kérdés ez, mert a casco biztosítás megkötését előírják a robogók részére, ám rendszám nélkül nemigen lesz olyan társaság, amelyik vállalná e biztosítás megkötését. Az általunk végzett kutatás szerint egyik ismert online alkusznál vagy motoros cascót kínáló biztosítónál nincs nyoma annak, hogy felkészültek a villanyos robogók „befogadására”. Casco nélkül viszont a pályázati lehetőség is kútba esik – ördögi kör.
Tudjunk róla, hogy kizárólag egyéni vállalkozók és gazdasági társaságok kaphatnak forrást villanyrobogóra, ami arra utal, hogy az állam főleg a futárcégekre szabta a kereteket. Úgy véljük, később célszerű lenne bővíteni a kört, mert a magánemberek is szívesen váltanának autóról kétkerekűre, ám a milliós ár jelenleg keveseknek fér bele a büdzsébe. Nem lényegtelen feltétel, hogy lízinget is igénybe vehetünk a vásárláshoz, s a győztes cég – melynek számtalan dokumentumot, tevékenységére vonatkozó iratot kell beadnia a pályázatkor – három évig nem adhatja el a járművét. S a végére még egy nem elhanyagolható tényező: egyelőre nem világos, hogy mi alapján dől el, vajon hány százalékkal támogatják a beszerzést, azaz ki és milyen feltételek teljesülése esetén érheti el a maximális 55 százalékot. Mindenesetre a fenti kérdéseinket elküldtük az IFKA-nak, és amint válaszolnak, frissítjük a cikket.