Nemrég beszámoltunk róla, hogy immáron biztosan beépítik a sebességszabályozó eszközöket az új autókba, és hamarosan csak ilyen kocsikat lehet értékesíteni Európában. Egészen pontosan úgy szól a hivatalos rendelet, hogy
2022 májusától csak olyan új járművet szabad eladni az EU-ban, amelyet felszereltek intelligens sebességszabályozóval. Az intelligens sebességszabályozó egy fejlett biztonsági elem, amely megakadályozza, hogy a jármű túllépje az előírt sebességhatárt. Ez várhatóan hozzá fog járulni a közúti balesetek számának csökkenéséhez Európa útjain – írják az EC.Europa.eu oldalon.
Akkor egyértelműen leszögezték a döntéshozók és a gyártók, hogy csak a négykerekűekre vonatkozik ez az előírás.
Éppen ezért meglepő, hogy néhány napja már úgy fogalmaztak az Európai Parlamentben, hogy
a motorokat és robogókat is szereljék fel aktív sebességszabályozóval. Erre nyolc éve lesz felkészülni a gyártóknak – már ha megszavazza a testület a javaslatot –, vagyis 2030-tól már nem lehet értékesíteni olyan robogót és motort, ami valamilyen módon nem jelzi és próbálja megakadályozni a gyorshajtást.
Azzal indokolták a döntést, hogy az „összes közlekedő csupán két százaléka motorkerékpáros vagy segédmotoros, de a kétkerekű járművek felelősek az EU-s közúti halálesetek 17%-áért”.
Ugyanakkor a motorgyártók nem támogatják a módosítást, hiszen egy kétkerekűn kimondottan veszélyes, ha például kanyarodás közben avatkozik bele az elektronika, hogy milyen sebességgel haladjon a motor vagy mekkora gázt adjon a pilóta.