Sorra nyílnak a határok, és egyre több országban várják a magyar turistákat, ideje hát körüljárni, hogy mire lehet szükséged a nyári túrákhoz. Először is kezdjük a legfontosabb tanácsokkal, melyek némelyike talán magától értetődő az „öreg rókáknak”, ám kimondottan hasznos kezdő vagy kevésbé tapasztalt túrázóknak!
Mire figyelj topcase, oldaldoboz vagy nyeregtáska vásárlásakor?
Első lépésként derítsd ki, hogy szükséged lesz-e bármilyen tartószerkezetre vagy közvetlenül a motor csomagtartójára rögzítheted a felső dobozt! Legalább ilyen fontos, hogy vásárláskor vigyél magaddal sisakokat, és ellenőrizd, hogy biztosan beférnek-e! Feltétlenül szereld fel a sisakbeszélőt és a többi, gyakran használt kiegészítőt is, nehogy túrán derüljön ki, hogy az apró kütyük miatt nem csukódik le a fedél! Ezután jöhet a pontos méret és típus, majd a kényelmi, illetve biztonsági felszerelések kiválasztása
Kétségtelenül nagy előny, ha van belső táska is az új dobozhoz – mesélte a rovatot támogató RMC Motor szakértője, – hiszen így nem muszáj levenned a gépről, mikor a szállásra vagy éppen hazaérsz. Emellett ha főként utassal túrázol, a háttámla is jócskán növeli a topcase használati értékét, ráadásul nem is drága – például a SHAD SH sorozatához alig kilencezer forintba kerül. Amennyiben kicsinek tűnne a felső doboz, a tetejére felszerelt hálózsák- és sátortartóval növelheted a „csomagteret”, persze ügyelve rá, hogy lehetőleg ne lépd túl a – jellemzően 8-10 kilós – maximális terhelést. Ez kezdésnek már megteszi pár napos túrákra, de előfordulhat, hogy kevés lesz a hely a hosszabb, egy-kéthetes kiruccanásokhoz, még akkor is, ha a 40-50 literes topcase mellé beszerzel egy univerzális, 15-20 literes tanktáskát is.
Ha nem tudod bepakolni az összes holmid, akkor jöhet az oldaltáska vagy -doboz, ám korántsem mindegy, melyiket választod. Előbbi vitathatatlan erénye, hogy kedvező árú, ráadásul a felszerelése is gyerekjáték. Alig 25 ezer forintért forintért már használható méretű, 30 literes nyeregtáskát vehetsz, míg a hasonló méretű oldaldobozok nagyjából ennek a dupláját kóstálják. Jóllehet, nem véletlenül drágábbak a keményfalú műanyag kofferek, elvégre hatékonyabban védenek az eső, por stb. ellen, sőt ebben az enyves kezek is nehezebben férnek hozzá a holmidhoz.
Így már szinte készen áll a motorod a túrára, már ha van rajta navigációs készülék, vagy ahogy a köznyelvben tévesen nevezik, GPS. Persze napjainkban már egy okostelefonnal is bejárhatod egész Európát, amit nyitott vagy zárt telefontartóban rögzíthetsz a kormányra. Mindkét megoldásnak megvan a maga előnye, elvégre a zárt „táska” óvja, védi a mobilt, míg a nyitott Ram Mountban jobban látod a kijelzőt, sőt a túlmelegedés veszélye sem fenyeget.
Így már bátran belevághatsz a hosszabb-rövidebb túrákba, hogy a hosszúra nyúlt kényszerpihenő után újra felfedezd a Mátra, a Tátra vagy éppen a Dolomitok legszebb részeit. Jó utat, jó időt és sok új kalandot kívánunk minden útra kelőnek!