Motoros ruhát választani korántsem egyszerű feladat, hiszen az ideális öltözéknek ezernyi szempontnak kell megfelelnie. Az első és legfontosabb, hogy kellő védelmet nyújtson az időjárás viszontagságaival szemben és az esések során, ezért a rossz minőségű anyagokból összeállított, vékony és/vagy minősítés nélküli protektorokkal felszerelt modellek szóba sem jöhetnek, miként azok sem, melyeken nincs fényvisszaverő betét és nélkülözik az erősítésként szolgáló kopóréteget a különösen veszélyeztetett részeken.
Motorosruha-választás!? Ne ezen spóroljunk!
Fontos, hogy a felszerelés megfeleljen a gyakorlati elvárásoknak is, azaz könnyed, kényelmes, mozgást egyáltalán nem akadályozó viselet legyen, amit elsőrangú, kesztyűben is nehézségek nélkül kezelhető tépő- és cipzárak tartanak össze. Érdemes továbbá előnyben részesíteni a derék- és csípőtájon, illetve az al- és felkaron övekkel, pántokkal szűkíthető kiviteleket, ezek ugyanis testalkathoz igazíthatóak, ilyenformán kevésbé lobognak a szélben és kisebb eséllyel akadnak bele az ágakba. Mellékesnek tűnhet, de a jól elhelyezett, könnyen nyitható-zárható külső-belső zsebek és a szellőzőnyílások hatalmas könnyebbséget jelenthetnek a hétköznapok során, akárcsak a nagy teherbírású akasztófül, a magasra húzott, torkot védő nyakrész és a slicc is.
Végül, de nem utolsó sorban vegyünk szép, igényes, motorunkhoz illő kabátot, illetve nadrágot, és inkább a világos, feltűnő változatok mellett döntsünk, a láthatóság ugyanis kulcsfontosságú a balesetek elkerülésében.
Minden téren maximumra törekszik a Revit Vertical GTX
Partnerünk, a Revit-forgalmazóként is tevékenykedő Motozem a márka egyik csúcsmodelljével igyekezett lenyűgözni bennünket. A Bangladesben készülő Vertical GTX tavasszal, nyáron és ősszel, sőt télen is hatékonyan oltalmazta csodálatos habtestünket, újfent tanúbizonyságát adva, hogy az Ivan Bos alapította holland motorosfelszerelés-gyártó kimagasló kivitelezési és anyagminőségű, illetve használati értékű termékekkel kívánja megörvendeztetni a bukósisakos közönséget.
Persze ezt a színvonalat meg is kell fizetni: bruttó 220 880 Ft a kabát és 166 550 Ft a nadrág, ez egészül ki a 100 990 forintos indulóárú, 39-48-as méretben kapható Revit Everest GTX csizmával és a 65 770 forintos, S-4XL változatban forgalmazott Revit Lacus GTX téli kesztyűvel. A teljes összeg kb. 550 000 forintra rúg, tehát messze túl van a lélektani határon, ezen a szinten azonban már kevesen zsugoriak, inkább az a kérdés, hogy valóban maximumot nyújt-e az öltözet.
A tervező és a gyártó is kitett magáért
A kabát és a nadrág alapját strapabíró, egyrétegű, poliamid szövethéj adja, erre lapolják rá belülről a vízálló, légáteresztő Gore-Tex membránt és a mechanikai védelmet nyújtó belső hálót. A szabást és a varrást illetően csak szuperlatívuszokban nyilatkozhatok, minden egyes négyzetcentin és kiegészítőn érezni, hogy lelkiismeretes munka eredményét tartjuk kezünkben, ami tartós, erős igénybevételre készült.
A fekete, fekete-kék, kék és szürke kivitelben megrendelhető Vertical GTX kifejezetten letisztult, mondhatni, elegáns hatást kelt, de nem túl feltűnő, következésképpen – a fényvisszaverő betétek dacára – csak az egérszínű változat javítja érdemben a menetbiztonságot. Ennek okán rossz látási viszonyoknál javasolt láthatósági mellényt vagy neonszínű karszalagot húzni rá, no meg annak tudatában róni a kilométereket, hogy sötétben, illetve rossz időben később vesz észre minket a többi közlekedő.
Jó helyre kerültek, és kellőképpen visszafogottak a márkajelzések, negatívumként annyit írhatok, hogy a kabát aljának hátsó részéről levált az ezüstszínű Gore-Tex-felirat. A fotózás erejéig fenttartottam, de le fogom kaparni, mert hiánya nem tűnik fel senkinek, foszlása viszont elég gagyi hatást kelt.
Elnyeli a kacatokat
A héjon fellelhető két belső (egy cipzáras és egy tépőzáras) és három külső zseb (2 cipzárral és patenttel elöl-oldalt, 1 cipzárral hátul-középen) bőven elegendő a kisebb holmik elpakolására, mégsem nem voltam maradéktalanul elégedett, mert a külső oldalzsebeknek kicsi a nyílása, kesztyűben nehézkes beléjük nyúlni. Szerencsére a mellrészen elhelyezett, kesztyűben is kezelhető szellőzőnyílások tárolórekeszként is szolgálhatnak, sőt túlméretes strapatelefonok is elférnek bennük, így a szállítókapacitásra nem lehet panasz.
Apropó, szellőzés! A mellen és a háton (a vállak mögött) elhelyezett, cipzáras, bogárhálóval kiegészített légbeömlőknek köszönhetően – még álló helyzetben is – gyors és hatékony a levegőcsere, így kánikulában sem pusztultam bele a városi, araszolós szakaszok leküzdésébe. Mindezt úgy, hogy alapvetően kiváló hőszigetelő a Vertical.
Erről tanúskodik, hogy bár elég fázós vagyok, 17-18 Celsius fok feletti környezeti hőmérsékletnél egy szál póló is elég a kabát alá, a belső klímát a levegőzőnyílások cipzárjaival szabályozhatjuk az aktuális helyzetnek megfelelően. A 8 és 18 °C közötti tartományban persze már elkél egy pulóver, ha pedig tovább esik a hőmérséklet, szerephez juthat a termobélés is.
A remek hőszigeteléshez a strapabíró, műanyag cipzárral és öt tépőzárral összefogatható mellső rész, a szorosan összehúzható, tépőzáras-cipzáras csuklórész és a derekat körülölelő, rugós zárral ellátott, gumírozott zsinór is nagyban hozzájárul – a menetszél sehol nem találhat utat magának. Jól eltalált a bőrbarát, plüssös anyaggal bélelt nyakrész magassága is, de a patenttel 8 hónap alatt sem tudtam megbarátkozni, kesztyűben igen nehézkes a helyére pattintani.
Ilyen egy rendes motoros nadrág
A méretes zsebekkel ellátott nadrág ugyancsak elsőrangú, kivitelezési és anyagminősége azonos szinten áll a kabátéval. Tetszett, hogy hosszú szára guggolva sem csúszik fel nagyon, cipzárakkal fixálható, vaskos bélése pedig nem akadályoz a mozgásban, még akkor sem, ha túraendurón vagy gyorsasági gépen tornázunk.
A derékrész és a két lábszár szorosan összehúzható, ilyenformán soha nincs huzat – ez télen áldás, nyáron inkább átok. Két szellőzőnyílás szerintem elfért volna a combon, ahogy a fényvisszaverő felületekkel is bánhattak volna bőkezűbben.
Mindent egybe vetve szerintem igazán megéri pénzét a Revit üdvöskéje, kisebb hiányosságaitól eltekintve valóban eszményi társ az átmeneti és a meleg évszakokban, s télen is kellő oltalmat nyújt, ha rendes aláöltözővel és maszkkal társítjuk.
A precíz öltéseket, a masszív alapanyagokat, valamint a minőségi kiegészítőket elnézve élettartamával sem lesz gond, és stílusa is időtállónak tűnik – bátran ajánljuk mindenkinek!
Jól szigetel, de nem bumfordi a Lacus kesztyű
Hiába a kiváló öltözék és csizma, engem leginkább az Indonéziában gyártott Revit Lacus GTX kesztyű nyűgözött le. Döbbenetes, hogy milyen kifinomultan sikerült társítani a bőrt és a szintetikus anyagokat – a sok-sok összetevő ellenére esztétikai és technikai szempontból is egységesnek tűnik a modell.
Alapját vaskos, kettős öltéssorokkal varrt, hasított bőr adja, ebbe illesztették bele a szellőző, Gore-Tex membránnal és fényvisszaverővel ellátott szövetbetéteket az ujjak felett, az esésnél védő, egy darabból készülő protektort a bütyköknél és a velúrszerű részt a hüvelyk- és a mutatóujj között.
A két tépőzárral rögzíthető, kifejezetten passzentos Lacus nem tartozik a legdurvább téli kesztyűk közé, de nem is ez volt a cél, szerintem az 5 és 15 Celsius-fok közötti tartományra optimalizálták a tervezők. Markolatfűtéssel (és markolat elé szerelt légterelővel), ennél hidegebb időben is útnak indulhatunk, így az átmeneti és a hideg évszakokat is átvészelhetjük benne, rövid és középtávon nem kell szövetkesztyűt venni alá vagy kézzsákot húzni rá.
További előnye, hogy a termobélés ellenére nem gátol különösebben a mozgásban. Borsóválogatáshoz nem ajánlom, de a karok, gombok, sőt a telefon-érintőképernyők könnyen kezelhetőek benne, nincs kínszenvedés, mint az extrémvastag kesztyűkben.
Tökéletes középút az Everest
Nagyon tetszett a könnyed, hétköznapi használatra szánt motoros lábbelik és az erős, masszív endurócsizmák közé pozícionált, ugyancsak Gore-Tex membránnal ellátott, Vietnamban összerakott Revit Everest GTX is.
Roppant hasznosak a felvételt megkönnyítő, szárakra varrt kapaszkodófülek is, és dicséretet érdemel a közepesen mélyen barázdált, aszfalton és könnyed terepen is jól tapadó, lépéskönnyítő, valamelyest hajlékony talp is. Javára szól továbbá, hogy páratlanul precízen ragasztják fel és némiképp az orr-részt is oltalmazza.