A Pannónia Ring 1997-től fogadja a gyorsasági motorsport szerelmeseit a Sárvár melletti Ostffyasszonyfán. A Budapesttől csaknem kétszáz, Szombathelytől negyven kilométerre fekvő pálya a Hungaroringgel ellentétben kifejezetten motorosok számára épült. Ezt a nagyvonalú kavicsos bukóterek és a csak felfestéssel jelzett, egyébként jól tapadó rázókövek is jelzik. Mivel viszonylag széles pályáról van szó, autósok is látogatják, az Ausztriához közeli fekvés pedig különösen közkedveltté teszi az osztrákok körében, akik otthoni áraikhoz mérten sokkal olcsóbban pályázhatnak e világszínvonalú létesítményben.
És pont ez volt az oka a Pannónia Ring létrehozásának. A történet röviden: az 1990-es években az Ostffyasszonyfa (a helyiek körében csak Offa) melletti terméketlen, savas-kavicsos területre bejelentkezett egy tizenkilenc befektetőt képviselő osztrák vevő. Akár lejjebb is vihette volna az árat, mert a mezőgazdasági hasznosításra alkalmatlan földdarab a kutyát sem érdekelte, ám az ajánlattevő tudta, miért pont ezt a sártengert szeretné megvenni. A vékony humuszos réteg alatti vastag kavicsréteg főnyeremény, ha valaki utat, autópályát, netán versenypályát szeretne építeni. Emberünk így is tett, és ötlete zseniális volt, mert egyrészt az 550 millió forintba kerülő pálya a Lajtától nyugatra legalább tízszer ennyibe került volna, másrészt nagyon jól mérte fel a keresletet.
Nagy terület, széles aszfaltcsík
A nyugat-európai autó- és motorversenyzők nem nagyon tudtak hol edzeni (a keletiek sem, de hát nekik amúgy sem volt pénzük), Ostffyasszonyfa pedig még a német sportolóknak is elég közel van. Kevés a lehetőség: Pöstyén inkább csak motorsportcélokat szolgál, aztán ott van még a zeltwegi Ö-Ring, a Salzburgring, kelet felé a kör a Hungaroringgel, délre Maribor és Rijeka pályáival zárul. Ezek a versenyterepek azonban részint zsúfoltak, részint állami tulajdonban vannak annak minden rugalmatlanságával, ami a gyakorlatban legtöbbször azt jelentette, hogy akkor sem bérelhető, ha aznap nincs is más esemény. Mert csak…
Az ötlet prímán bevált. Röviddel a működés megkezdését követően csaknem másfél évre előre ki lehetett adni a pályát zömmel nyugati hobbikluboknak, autósoknak, motorosoknak. Egyes számítások szerint csak a Dunántúl simán elbírna még egy ilyen pályát.
Kevesen gondolnák, hogy az aszfaltcsík szélesebb, mint a Hungaroringen, és mivel ez a terület senkinek sem kellett, volt hely tágas, nagy bukóterek kialakítására. Néhány ponton 200 km/h fölé is lehet gyorsulni, a hétszáz méter hosszú célegyenes végénél pedig 220-240 km/h sebességnél szoktak féktávot venni. Kezdőknek vagy új motorral barátkozóknak érdemes önuralmat gyakorolni, mert a kanyarok egy része annyira gyors, hogy abszolválásukhoz bizony biztos tudás kell. Különösen veszélyes szokott lenni a nyílt napok vége, amikor az amatőrök is belelkesednek, mint pap szamara a katonazenére, és a kelleténél kicsit kövérebbet hörrentenek a gázon. A sok hosszú ívű, gyors kanyarban nehéz korrigálni, a szerényebb tudású motorosok pedig gyakran későn veszik észre, ha rosszul közelítik meg az érintési pontot.
Versenysorozatok
A pályán rendezik az országos bajnokság 600, 750 és 1000 köbcentis kategóriájának futamait, egyúttal nemzetközi IMRC és Alpok-Adria futamokat is lebonyolítanak a P-ringen 125 Sp, 125 GP, Superstock és Superbike kategóriákban.
Érdemes megnézni, hogy a pálya versenynaptára mennyire tele van, és milyen sok a kis autós-motoros klub, akik pályanapokra, kisebb versenyekre bérlik a létesítményt. Nyugat-Európában sokan csinálják, hogy nyár elején elindulnak trélerrel, és kisebb-nagyobb társasággal végigvonulnak a jobb versenypályákon, csak hogy betonra eresszék a vasszörnyeket. A Pannónia Ringen Michael Schumacher is motorra ült, valószínűleg két keréken is simán megállta volna a helyét valamelyik komolyabb versenysorozatban.
A létesítményhez gokartpálya is tartozik, és a versenynaptárban a Porsche-kupától kezdve az oldalkocsis motorok viadalán át a Ferrari futamokig hihetetlen széles skálán mozgó rendezvények találhatók.
PályaadatokHossz: 4740 m, szélessége: 11-13 m, célegyenes hossza: 700 mKanyarok száma: 18 (11 jobb- és 7 balkanyar)Eddigi motoros halálesetek száma: négyPontos cím: H-9512 OstffyasszonyfaGPS-koordináta: N 47° 18.414' - E 017° 02.799'Telefon: +36-95-394-300Fax: +36-94-394-232E-mail: info@pannonia-ring.comHonlap: www.pannonia-ring.comPályacsúcsok, körrekordokHivatalos körrekord - 01:53,667 (2011, Andreas Meklau, Suzuki GSX-R K6, osztrák)Superstock 600 - 01:56,440 (2014 - Gyutai Adrián, Honda, magyar)Robogó - 02:30 (Robert Sega, Gilera)
Autós körrekordok:
A1 GP – 1:36,434 (P. Gourbiere, francia)
Formula 3 – 1:42,287 (S. Torghelle, magyar)
Privát autó – 1:49,497 (D. Novikov, orosz)
Ferrari 458 Speciale – 2:06,100 (Mór Csaba, magyar, 605 LE, 1395 kg)
Nissan GTR (R35) – 2:07,760 (Mór Csaba, magyar, 550 LE, 1736 kg)
Honda S2000 – 2:13,770 (Mór Csaba, magyar, 239 LE, 1260 kg)
Nyílt napok a Pannónia-Ringen
Egy nyílt napra legfeljebb 150 fő jelentkezhet, ezért érdemes már jó előre e-mailen vagy telefonon lefoglalni az időpontot. A jegyeket legkésőbb a rendezvény kezdete előtt fél órával át kell venni (ez a gyakorlatban reggel 08:30-at jelent), különben érkezési sorrendben másoknak fogják értékesíteni.Minden nyílt napon nagyjából 7 óra szabadedzést és 1 óra versenyt tartanak reggel 9 órai kezdettel. Ilyenkor a motorosokra két mentőautó, műszaki mentés és a sportbírók vigyáznak. Lehetőség van időmérő transzponder bérlésére is (3000 Ft vagy 10 euró), így a versenyző az összes köridejének statisztikáját megkapja.
Kezdő pályamotorosoknak a pályanapokat megelőző napokon délután 16 és 20 óra között tartanak oktatást, melyre kötelezően előre, e-mailben kell jelentkezni. Egy ilyen alkalom 20 ezer forintot kóstál. Itt csak korlátozott számú motoros lesz a pályán, előzni nem szabad, a jövő versenyzőit gyakorlott oktatók segítik. A Pannónia Ringen a csoportokat a köridők határozzák meg. A lassabb, azaz kezdő („C”) kategóriába 02:25 feletti, a közepes tempójú, haladó („B”) csoportba 02:25 és 02:10 közötti, míg a gyors, profi („A”) kategóriába 02:10 alatti idővel lehet bekerülni. A csoportokat a rendezvény reggelén mindenki maga választja meg, de a szervezőnek jogában áll a köridő alapján felülbírálni azt, és a résztvevőt a tempójának megfelelő csoportba áttenni. A csoportok a nap folyamán 20 perces időközönként váltják egymást a versenypályán.
Az egész napos részvétel ára 25 ezer forint, de lehet kapni délutáni jegyet 15 rugóért is, a boxbérlés pedig körülbelül 24 ezer jó magyar forintot kóstál (az 1-20. boxokat 80 euró/nap, a 21-35. boxokat 100 euró/nap áron vesztegetik). A depó használata, a víz, a villany és a tusoló ingyenes.
Nyílt napok időpontjai az idei évben: július 15. péntek, augusztus 15. hétfő, szeptember 23. péntek és október 10. hétfő.
Modern infrastruktúra, a biztonság az első
A Pannónia Ring Európa egyik legbiztonságosabb motoros versenypályája, ahol 50-150 méteres kavicságyak óvják a súlyos sérülésektől a szerencsétlenül jártakat, a palánkok és egyéb akadályok száma minimális, a kerékvetők is motorosbarát kialakításúak, mert nem „sziklák”, hanem csak felfestések, ráadásul remekül is tapadnak. A sok használat miatt a pálya jól fel van gumizva, és bár kifejezetten technikás, kevés helyen kell nagyot fékezni. A betonkígyó mellett egészségügyi állomás is működik, a pályához időjárás-előrejelző központ, mosdó-zuhanyzó, gyorsszerviz, gumiszerviz, étterem, hotel és helikopterleszálló is tartozik. A versenyzők kényelmét bérelhető boxsor és profi személyzet szolgálja.
Bár tényleg kis kockázatú versenypályájáról beszélhetünk, rosszul esni bárhol lehet, és a motorok is összekoccanhatnak a verseny hevében. 2011-ben pont egy ütközésben halt meg egy 46 éves német férfi, és társát is súlyos sérülésekkel szállították kórházba. 2009-ben egy 37 éves osztrák motoros sodródott ki egy kanyarban, majd egyenesen nekihajtott a kerítésnek, ő sem élte túl. 2012-ben edzés közben akadt össze két motoros, az egyiknek a mellkasán landolt a motor, a nagyon szerencsétlen esetet követően már nem lehetett segíteni rajta. 2013 októberében pedig egy hatvan éves német férfi esett olyan rosszul, hogy az orvosok már nem tudták megmenteni az életét.