Annak idején - egy Hungaroringen töltött nap után - a pályamotorozásba lettem szerelmes, ezért a gyorsasági gépek között néztem szét a használtmotor-piacon. Több jelölt is szóba került, végül megbízhatósága és könnyű kezelhetősége okán egy 2007-es Honda CBR600RR-re esett a választásom.

palyamotor-epites-1-5836
Szállításkor elöl és hátul is teljesen le kell „ültetni” a motort

Olaj, hűtőfolyadék - az első munkálatok

Mivel újdonsült kedvencem a vásárlás előtt sokáig állt, kezdeti lépésként lecseréltem az olajat és a hűtőfolyadékot, megelőzve ezzel a blokk károsodását. A gyári szervizkönyvben részletes leírás található minden egyes alkatrészről, és megfelelő szerszámok birtokában viszonylag egyszerű a folyadékcserét elvégezni. Aki nem biztos a dolgában vagy garanciális a járműve, inkább vigye képzett, s legfőképpen tapasztalt szerelőhöz a masinát. Megjegyzem, hogy az olajszűrőt nem sikerült egyedül levennem. Úgy begyógyult, hogy két fogó és két markos legény kellett ahhoz, hogy megmozduljon...

Biztos megállás!?

A „kis” CBR-t jobbára pályázásra használom, így a következő feladat a gyári fékcsövek cseréje. Ezt mindenképp bízzuk szakemberre, hiszen a fékcsőre csak akkor érvényes a garancia, ha azt szakszervizben szerelik fel. A fém fékcső különösen jól jön a pályanapokon, mivel a legtöbb motoron intenzív használat során a fék hajlamos a felpuhulásra. Ez a gyakorlatban azt jeleni, hogy egyre beljebb és beljebb tudjuk húzni a fékkart, ami szélsőséges esetben akár bukással is végződhet.

palyamotor-epites-1-5849
Fém fékcső, biztos nyomáspont

A fékcső cseréje után természetesen új fékfolyadék került a rendszerbe. Ezt egyébként is javasolt kétévente frissre cserélni, mivel az idő előrehaladtával megköti a levegő nedvességtartalmát és alacsonyabb hőmérsékleten éri el forráspontját. Ha felforr a folyadék, a fékrendszer „fellevegősödhet”, vagyis a fékkar teljesen beesik, extrém esetben pedig az is előfordulhat, hogy a tágulás miatt összenyomja a fékpofákat és blokkolja a kereket. Az új fékfolyadék világos színű, két év után általában besötétedik - ekkor már feltétlenül esedékes a csere...

A ruha teszi...

A motor gyári fényezését megkímélendő új idomok kerültek a CBR-re. A pályaidom felszerelése - elsőre - nem tűnt bonyolult feladatnak, ám az újonnan vásárolt, furatok nélküli elemekkel meggyűlt a bajom.

Nem gyenge küzdelem után sikerült végeznem ezzel a művelettel, és ahhoz viszonyítva, hogy soha nem csináltam ilyet, csak egy furat került rossz helyre. Hozzáteszem, a problémás helyeken érdemes 1-2 milliméter átmérőjű fúróval előfúrni, hogy ha netán rossz helyre kerül vagy pontatlan a furat, könnyedén tudjuk korrigálni a hibát. Megfontolandó még használt idom beszerzése is, hiszen bontva kedvező áron megszerezhető, s nagy előnye, hogy azonnal felszerelhető, nem kell előkészíteni. Bárhogy is, a nyers idomra a fényezés előtt még hővédőlemez került, majd jöhetett az éles bevetés.

Irány a pálya!

Öt év kihagyás után kissé bizonytalanok voltak a Pannónia-ringen rótt első próbakörök. Ez elsősorban a hosszú szünetnek volt köszönhető, másodsorban pedig annak, hogy versenyváltó is került a motorra. Ennél a fokozatokat fordított sorrendben kell kapcsolni, azaz a kart lenyomva váltunk felfelé. Fél óra alatt nagyjából sikerült megszoknom az ellentétes mozdulatot, bár a nap végén még előfordult olyan, hogy hirtelen kellett reagálni egy előzésnél, és reflexből rossz irányba nyomtam a kart.

palyamotor-epites-1-6145

Mindent összevetve az első, ismerkedésnek szánt pályanap jól alakult. Köridőt egyelőre nem mértem, de a következő alkalommal erre is sort kerítek, hogy legyen miből lefaragni a szezon fennmaradó részében.

Cikksorozatunk következő részeiben minden egyes pályamotorozáshoz kapcsolódó témát kivesézünk, szót ejtve az abroncsokról a futóműről és persze magáról az erőforrásról. Addig is széles utat!

Kezdeti költségek:

Honda CBR600RR (2007, 4 ezer km): 1 400 000 Ft

Hazaszállítás (400 km): 15 000 Ft

Utánfutóbérlés: 2500 Ft/nap

Átíratás, egyéb papírmunkák: 70 000 Ft

Motorolaj: 4700 Ft/liter

Motorolajszűrő: 1600 Ft

Hűtőfolyadék: 3600 Ft/liter

Pályaidom: 90 000 Ft (használt idomok kb. 45 000 forinttól)

Hővédő lemez: 4000 Ft (2 méter, amiből elég volt 50 cm is)

Pályaidom-fényezés: 15 000 Ft

Plexi, plexicsavar: 9000 Ft

Polifoam ülés: 4000 Ft

Állítható lábtartó: 38 000 Ft

Fém fékcső: 22 000 Ft

Pályanap: 90 EUR (további információ: palyamotorozas.hu)