Egyelőre nem tudni, hogy hosszú távon miként alakulnak az üzemanyagárak, de nagyon valószínű, hogy a városi és elővárosi ingázók, futárok közül nálunk is egyre többen ülnek majd át elektromos robogóra. Aki erre készül, mindenképpen érdemes számításba vennie a NIU MQi GT EVO-t, hiszen ez egy nagy hatótávolságú, gyors és gazdag alapfelszereltségű robogó, ami ráadásul gyorsabb a legtöbb benzinesnél.
NIU MQi GT EVO: százzal, nagy gázzal...
Nem valami szükségjárműről van szó, amit híven bizonyít, hogy az egykor a Red Bull Racing Forma–1-es, jelenleg Formula-E-pilóta, a portugál António Félix da Costa is büszkén adta a nevét a kínai márka jelenlegi csúcsmodelljéhez. Ez nem csoda, hiszen az A1-es – vagy sofőröknek A1B-s – jogsival vezethető, a 125-ösöket legyorsuló NIU MQi GT EVO egyaránt ideális társ a városon belüli, illetve az elővárosi ingázáshoz.
Az egyik figyelemre méltó paraméter a 100 km/órás végsebesség, amelyet a Bosch és a NIU közös fejlesztésének számító, 6500 wattos maximális teljesítményű, szénkefe nélküli, karbantartást alig igénylő elektromos motor tesz lehetővé. Ráadásul ez csak az elméleti végsebessége, és autópályán használva vagy előzés közben plusz energiát szabadíthatunk fel, így – miként tesztünkből is kiderült – 114 km/órás csúcstempót ér el a robogó.
A magas hatásfokú villanymotornak köszönhetően fordulatszámtól függetlenül mindig kiaknázható a maximális forgatónyomaték, ezért az EVO rugalmasság és gyorsulás terén is simán lepipál jó néhány 125-ös vetélytársat. Kimagasló gyorsulása dacára nagyon szerényen csipegeti az elektronokat a két, egyenként 14 kilogrammos akkumulátorból, így akár 70-80 kilométerre is eljuthat egy töltéssel. A 72 voltos, 26 amperes, a Panasonictól származó, kb. 5 óra alatt feltölthető lítium-ion egységek nagy előnye, hogy celláik egyenként diagnosztizálhatóak és cserélhetőek, ha egyszer javításra szorulna az egység. További, a gazdaságos fenntarthatósághoz hozzájáruló tényező, hogy az MQi GT EVO nyergében ketten kényelmesen is utazhatnak, mivel az ülés hossza nagyjából harmadával nőtt a márka N-sorozatú robogóival összevetve.
NIU: kibertérből a városi dzsungelbe
Az ingázómotorok napi feladata a városi jövés-menés, amely során gyakran kell leparkolni a gépet, akár nem túl bizalomgerjesztő helyeken is. Okosrobogóról lévén szó az MQi GT EVO is nagyon vigyáz magára, hála a zseniális, mozgásérzékelőkkel és GPS-szel ellátott, alapáras biztonsági rendszernek. Ez utóbbi külön akkumulátorról működik, így az eltulajdonítást követően a robogó akár még 3-4 hétig is kommunikál a központi szerverrel, illetve a NIU saját, mindentudó okostelefonos alkalmazásán keresztül a tulajdonossal. Utóbbi a lopási kísérlet tényéről a telefon képernyőjén felugró üzenetben értesül.
Ha a tulaj él a letiltás lehetőségével, a tolvaj ráfázik, mert az elektromos motor mindig az ellenkező irányba hajt majd, mint amerre robogót tolni akarják – zseniális megoldás.
Miként az is, hogy egy fiókregisztrációhoz több, egymástól eltérő jogosultságokkal felruházható felhasználó társítható, illetve, hogy a robogó által begyűjtött telemetriai adatokból részletes, könnyen értelmezhető és legfőképpen hasznos tanulságok levonására alkalmas statisztikák készülnek. Aki akarja, azt is megtudhatja, hogy mennyi szén-dioxidtól mentette meg a légkört egy hasonló teljesítményű benzines járgány adataival összevetve.
Remek dizájn, első osztályú műszaki tartalom, verhetetlen praktikum, szerény költségekkel járó üzemeltetés – pipa. Ezek után már csak a vételáron bukhatna el a NIU MQi GT EVO, azonban nem teszi meg ezt a szívességet a riválisoknak, hiszen az érte kért bruttó 2 099 990 Ft még a benzines 125-ösökhöz mérten sem túlzó, hasonló áron kínálják például a Honda Forza 125-öt is. Ráadásul az e-robogó „tankolása” töredéke a benzines motorénak, jellemzően 1-2 forint kilométerenként, és azt se feledjük, hogy az akkumulátorok korai cseréjétől sem kell tartanunk, látva a hazai, 50-60 ezer kilométert futott NIU-k még mindig kiemelkedő hatótávját.