Németországban nagyon hasonlóan zajlik az A1 jogosítvány megszerzése azoknak, akik már huzamosabb ideje közlekednek autóval, B-s jogsival. A kétkerékre áhítozók elmennek egy párórás képzésre, ott megtanulják a motorkezelés alapjait, átveszik az oktatóval a helyi KRESZ legfontosabb szabályait, majd mehetnek is motorozni.
A megoldás nagy előnye, hogy nincs vizsga, sőt semmilyen számonkérés, azaz valójában egy vezetéstechnikai tréningről beszélünk, ahová mindenki stresszmentesen érkezik, azzal a biztos tudattal, hogy délutánra meglesz az új jogsija. Beírják a B196 kódot, ami arra utal, hogy innentől bármilyen 125-ös és legfeljebb 15 lovas motorral szabályosan közlekedhet. Ezzel szemben a hazai A1B-képzés végén vizsgázni kell, ez mindenképpen hátrány, viszont lényegesen kevesebbe kerül, mint a német oktatás.
Itthon 60-70 ezer forintból jön ki a tréning vizsgadíjjal együtt, míg a B196 díja csaknem 800 euró, ami a hazai/kinti fizetéseket összevetve is komoly különbség.
Az egekbe repítette a 125-ösök forgalmát az új KRESZ
Miután Németország vezetése úgy döntött, engedélyezi az autóvezetőknek ezt a különbözeti képzést, a sofőrök megrohanták a motoros iskolákat és a kereskedéseket. Évente 30-40 ezer új nyolcadliterest – vagy annak megfelelő elektromos robogót – vásárolnak az országban, és meglepetésre nem csak a fiatalok.
A vásárlók legnagyobb csoportját a 40 és 60 év közöttiek alkotják, ők veszik meg az új 125-ösök közel kétharmadát.
Érdekesen alakul a márkák és modellek sorrendje az A1 géposztályban, érezhető, hogy sokan szeretnének megfizethető, klasszikus gépet és legalább ennyien vágynak a kategória határait feszegető, 15 lovas motorokra. Októberben a KTM volt a listavezető a 125 Duke-kal, alig lemaradva második lett az itthon is népszerű Brixton Felsberg 125, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán a Yamaha MT-125-öt találjuk.
A német példa remekül mutatja, hogy egy apró gesztus is elég a közlekedés jelentős reformjához, egyben az élhetőbb városokhoz. Azt a hazai rendőrség is leszögezte, hogy
ha csak ezer autós váltana motorra a tavaszi-nyári hónapokban, két nagykörútnyi hely szabadulna fel és sokkal könnyebben átjárható lenne a főváros.
Márpedig a német számokat látva nem ezrek, hanem évente tízezrek ülnek át autóból motorra – és akkor a használt 125-öst vásárló tömegeket nem is említettük –, vagyis a képzésen alapuló, de vizsga nélküli A1B láthatóan jó hatással van a motorpiacra és a közlekedésre is.