Nem véletlenül lettek olyan népszerűen a kétezres években megjelent crossoverek, hiszen egyaránt büszkélkedhetnek a sportgépek és a túramotorok erényeivel. Talán a legjobb példa erre a BMW S 1000 XR, mely az S 1000 RR superbike technikáját örökölte, ugyanakkor kényelmes kialakítása alkalmassá teszi transzkontinentális túrákra is. Ha Te ragaszkodsz a sportmotorhoz, de nyáron hosszabb, akár többezer kilométeres utakra indulnál, akkor a következő extrákkal teheted kényelmesebbé, túraképesebbé a gépet.
Első lépés a szél- és időjárás-védelem növelése, amivel megkímélheted a nyakizmaidat, egyben csökkentheted menetszél, valamint a légörvény okozta zajt, ami szintén pihentetőbbé teszi a motorozást. Testalkattól és a motor típusától is függ, hogy a hagyományos, „bubis” vagy Z-alakú plexi lesz az ideális, de a magasabb motorosoknak szüksége lehet állítható toldatra is, ami az eredeti plekó tetejére rögzíthető, és tovább fokozza a szélvédelmet. Utóbbi előnye, hogy mivel méretes rés van a két légterelő között, alkalmas a légörvények semlegesítésére is.
Kényelmesebb és könnyebben irányítható is lehet a motor a csutkákat kiváltó, hagyományos kormánnyal, ám ettől nagyban megváltozik a gép megjelenése is, vagyis ha ragaszkodsz a gyári kinézethez, akkor csak kisebb módosítások jöhetnek szóba. Feltétlenül ide tartozik a csutkakormányt magasító közbetét, amivel csökken a csukló és az alkar terhelése, nem beszélve a kimondottan sportmotorokra fejlesztett markolatfűtésről, hiszen utóbbira nyár derekán is szükség lehet a hegyekben, ahol hajnalban akár 6-8 fokra csökkenhet a hőmérséklet. Arról nem beszélve, hogy egy kiadós eső után mennyivel jobb a meleg kormányon megszáradt kesztyűben vezetni...
A motoron hátrafelé haladva a nyereg a következő pont, de erre sajnos csak ritkán van „kész” megoldás, mivel a gyári ülések általában alacsonyabbak vagy magasabbak, de zselébetét híján nem kényelmesebbek az eredetinél. Szerencsére az utángyártott üléseket forgalmazó cégek is észrevették ezt a piaci rést, és napjainkban már számtalan sportmotorhoz elérhető a gyári alkatrész helyére felszerelhető, módosított komfortülés, ami ráadásul nem kerül többe, mintha itthon egy erre szakosodott kárpitosnál alakíttatnád át a nyerget. Amennyiben előbb kipróbálnád a zselésítés előnyeit, vehetsz a nyeregre rögzíthető zselébetétet, ami lényegesen kevesebbe kerül, és szintén sokat segít, hogy ne sajgó hátsóval szállj le a nap végén.
Milyen szerszámokat vigyél magaddal egy motorostúrára?
A tájékozódást megkönnyítő telefon- és navigációtartókat nemrég részletesen bemutattuk, így arra nem is vesztegetnénk több szót, ellenben a vészhelyzetek elhárítása fontos téma, hiszen a felkészültségeden múlhat, hogy lábon vagy a motormentő platóján ér vissza a gép a szállásra. Jól tudjuk, a sportmotorok nyerge alatt csak pár tenyérnyi szabad hely van, így a bajban aranyat érő, a túrázóknak összeállított defektjavító és szerszámkészletek is a lehető legkisebbek, hogy a váz kialakításától függetlenül magaddal vihesd őket.
Tagadhatatlan, hogy a csomagok elhelyezése az egyik legnagyobb feladat, hiszen a segédváz, a faridom és eleve a váz tervezésénél nem a kofferek rögzítése és a minél nagyobb teherbírás az elsődleges szempont. Persze ettől még nem lehetetlen megtalálni az ideális megoldást, elvégre gyártók tucatjai készítenek sportos gépekhez karcsú nyereg- és tanktáskákat.
Bár az is igaz, hogy érdemes rápróbálni a motorra vagy hasonló szettel túrázó márkatársakat kifaggatni, hogy valóban illeszkedik-e a vázhoz és az idomokhoz, könnyen felrakható-e és persze a vízállóság is kulcskérdés. Összességében nem lehetetlen akár 60-80 liternyi csomagteret kialakítani, ami – megfontolt pakolással – már elég lehet két személynek is a többnapos gurulásokra.
A fenti extrákkal sokkal kényelmesebbé teheted az eredetileg sportmotornak született gépet, amivel így már bátran belevághatsz a „fagyizón túli” célpontok meghódításába – legyenek azok az Alpokban vagy akár a Dolomitokban.