A nagyobb városokban könnyen találsz olyan szervizt vagy kereskedést, ahol vállalják a motorkerékpárok téli felkészítését és tárolását, ám akkor se ess kétségbe, ha neked kell elvégezni a munkát. Elvégre csak öt lépés, és – néhány egyszerű szerszámmal – otthon is megoldható.
Motorkerékpár téli felkészítése egyszerűen
Azt talán mondanunk sem kell, hogy kizárólag az alaposan lemosott, letisztított gépet szabad téli pihenőre küldeni, mert a rászáradt sár, szennyeződés alatt bemattulhatnak a műanyag és fémfelületek. Utána első lépéként érdemes ránézni a legutóbbi olajcsere időpontjára, és ha azóta legalább 10-11 hónap eltelt és/vagy 4-5000 kilométert motoroztál, akkor már ősszel lecserélni a kenőanyagot a szűrővel együtt, hogy a savas kémhatású, használt kenőanyag ne tehessen kárt a tömítésekben, szimmeringekben. Az üzemanyag kérdése sokkal egyszerűbb, hiszen mindössze két lépésből áll: telitankolás előtt önts stabilizáló adalékot a benzinhez, és garantáltan nem lesz dolgod vele a következő fél-egy évben, illetve így hosszabb állás után is gombnyomásra indul majd a motorod.
A harmadik lépés a felnik és abroncsok átvizsgálása. Ehhez az alaposan lemosott kereket lassan fordítsd körbe, a futófelületet megvilágítva sérülések, repedések nyomait keresve, és ne feledkezz meg a gumiházas szelep épségéről sem! Ez egyben jó alkalom a kardánhajtás holtjátékának, tömítettségének, valamint a láncszett állapotának ellenőrzésére is. Negyedikként jöhet az elektromos rendszer átvizsgálása, beleértve a biztosítókat (köznyelvben: biztosítékokat) is, hogy az esetleg megsérült vezeték, a korrodált csatlakozó vagy az öreg, szulfátosodott akkumulátor ne okozzon kellemetlen meglepetést a tavaszi szezonkezdéskor.
Talán magától értetődik, de a kevésbé rutinosak kedvéért megjegyezzük, hogy télen tartsd fagymentes helyen tartani az aksit, és gondoskodj a töltöttségéről, mert már az is visszafordíthatatlan károsodást okozhat, ha a 12 voltos rendszerű telep feszültsége 10 volt alá esik.
Noha a Facebook-csoportokban rendre akad egy-egy kibic, aki azt tanácsolja: egy-két hetente indítsd el a garázsban a motort 4-5 percre, hogy ne merüljön le az akku, ez elég rossz tanács.
Az indítózással ugyanis eleve meríted a telepet, és a generátor ennyi idő alatt nem feltétlenül tudja visszatölteni az elvándorolt elektronokat. Viszont a technikának kimondottan rosszat teszel vele, hiszen a felesleges hidegindítás, üresben járatás károsítja az erőforrást. Miként nemrég megírtuk, több ország törvényei és számtalan motorgyártó is tiltja, hogy így melegítsd a vasat, szóval inkább rájuk hallgass a fotelszakértők helyett.
Végül ötödikként jöhet a legkevésbé élvezetes rész, a papírmunka. Ideje ellenőrizni, hogy mikor jár le a kötelező biztosításod, és mennyit spórolhatsz, ha máshol újrakötöd – a többség motornál 4-5000, autónál pedig 15-20 000 forintot takarít meg vele. A fiatal és erős modelleknél számottevő megtakarítás a téli ideiglenes kivonatás is, amit otthonról, online elvégezhetsz, és így fél év alatt 30-40 ezer forinttal kell kevesebbet fizetned. Ehhez viszont nem árt tudnod, hogy a bejelentés utáni következő hónap elejétől indul az adómentes időszak, tehát költségszempontból ugyanaz a helyzet, ha másodikán vagy harmincadikán kezdeményezed a kivonatást.