A nagymotorok többségén lánchajtás továbbítja az erőt a főtengelyről a hátsó kerékre. Mivel ez felel az erőátvitelért, sőt a szakaszosan megnyúlt lánc a motor vezetését is befolyásolja a lassú, szűk kanyarokban, érdemes még azelőtt cserélni, hogy a csapkodó lánc kárt tenne a lánckeréktengely csapágyában, szimmeringjében vagy zavarna téged a vezetésben.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas
A méreten kívül az is kérdés, hogy O- vagy X-gyűrűs láncot válassz-e? Ez a kép jól szemlélteti a különbséget, és értelemszerűen az X-gyűrű védi hatékonyabban a lánc csapjait a kopástól

Mennyivel lesz erősebb a motor a kisebb első lánckeréktől?

Ha elégedett vagy a gyári áttétellel, akkor nincs más dolgod, mint az online áruházban beütni a motorod adatait, és már láthatod is, melyik gyártó milyen méretű lánca és lánckerekei vannak a gépeden.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas
A lánc 520-as, 525-ös, 530-as jelölése azt mutatja meg, hogy mekkorák az egyes szemek. Viszonylag nagy különbségről van szó, hiszen az 520-as 15,88 x 6,35 mm méretű, az 530-as viszont 15,88 x 9,53-as, azaz majdnem másfélszer szélesebb azonos hossz mellett

Egészen más a helyzet, ha azt szeretnéd elérni, hogy fürgébb legyen a motorod a csere után. Ehhez többféle út vezet, egyrészt megannyi motorhoz elérhető keskenyebb, 520-as méretű lánc és a hozzá tartozó lánckerékpár, ami kisebb ellenállású az 525-ös és 530-as változatnál, azaz kevesebb veszteséggel számolhatsz. Cserébe viszont rövidebb életű, mivel a gyárinál úgy harmadával kisebb, keskenyebb szemekből áll össze.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas
Ha hátrafelé meghúzod a láncot, és közben ilyen méretes rés tátong a lánc és a lánckerék között, az egyértelmű jel, hogy már elkéstél a cserével...

Ennél is nagyobb változást hoz, ha eltérsz az eredeti áttételezéstől, azaz előre kisebb és/vagy hátra nagyobb lánckereket választasz, hogy azonos sebességnél magasabb fordulatszámon üzemeljen a motor. Persze ennek is megvan a hátulütője, mivel a túl rövid áttétel miatt nagy sebességnél túl magas fordulatszámon pörög majd, és előfordulhat, hogy fizikailag sem megoldható a kisebb első lánckerék beszerelése. Hogy elkerüld a csalódást és véletlenül rossz méretet válassz, érdemes olyan márkatársaktól tanácsot kérni, akik már túlvannak az áttételmódosításon, de ha nincs ilyen, ezzel az online segédlettel pár másodperc alatt kiszámolhatod, miként változik az adott fordulatszámhoz tartozó sebesség a csere után.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas
Jó ha tudod, hogy az áttételmódosítás megváltoztatja a motor műszaki tulajdonságait, ezért – elvileg – átalakítási engedély szükséges hozzá, és Nyugat-Európában egy alaposabb közúti ellenőrzés során büntethetnek is érte. Itthon kevésbé veszik szigorúan, főként, hogy a magyar forgalmikban nem szerepel az eredeti fogszám

Maga a csere megvan egy-két óra alatt, de csak ha van rutinod és megfelelő felszereltségű a garázsod, hiszen már az első lánckerék anyájának meglazítása is okozhat meglepetéseket. Különösen, ha több éve nem volt leszerelve és az előző tulajdonos – nyomatékkulcs helyett – „érzésre” húzta meg...

Tudtad?
Erőátvitelként bőrszíjat használtak az első, kezdetleges motorokon, ám ahogy egyre nőtt az erőforrások teljesítménye, hirtelen égetően nagy szükség lett egy megbízhatóbb, tartósabb megoldásra. Már az 1900-as évek legelején kísérleteztek a ma is elterjedt lánc és lánckerék párosítással, és végül a Phelon & Moore vállalat a svájci-brit mérnök, Hans Renold segítségével fejlesztette ki az első, bárki által megvásárolható motorkerékpár-láncszettet. Ha ismerős a neve, az nem véletlen, hiszen a Renold láncok ma is megtalálhatóak a piacon.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas

Hogyan lesz hosszú életű a motor láncszettje?

Köztudott, hogy a rendszeres tisztítás és ápolás növeli az alkatrész élettartamát, de egy hosszabb, több ezer kilométeres túrán aligha lesz idő és energia arra, hogy folyton letakarítsd és alaposan befújd a láncot.

motozem-lancszett-kivalasztasa-attetel-modositas
Szaktudás és megfelelő szerszámok nélkül nem érdemes otthon belevágni a műveletbe

Erre nyújt megoldást az 1985-ben megjelent, automatikus láncolajozó, mely napjainkban már vákuumos és elektromos változatban is elérhető. Jóllehet, ennek beszerzése akár százezres tétel is lehet, viszont ismerve, hogy a folyamatos olajozás révén legalább 2-3-szor többet fut el a szett, valójában már az első láncszettcsere előtt visszahozza az árát.