Ilyenkor tavasz elején dugig vannak a motorszervizek, ezért nem ritka, hogy csak hetekkel vagy egy-két hónappal később tudják fogadni a most bejelentkező ügyfeleket. Márpedig itt a jó idő, szóval ha motorozni szeretnél, de ehhez előbb muszáj olajat cserélni a gépben, akkor nem marad más, mint otthon elvégezni a munkát.
Hogyan cserélj olajat a motorban?
Először is bármilyen egyszerűnek tűnik a YouTube-videókban, a burkolt sportmotorokon kimondottan sok munkával járhat már az előkészület is, mivel néhány típuson az idomokat, sőt a kipufogót is le kell szerelni, hogy hozzáférj a leeresztőcsavarhoz és a szűrőhöz. Ha nem érzed magad elég felkészülnek ehhez, inkább ne fogj bele, viszont az átlagos endurókon, csupaszmotorokon a felépítésből fakadóan sokkal könnyebb dolgod lehet.
Mindenképpen szükséged lesz ehhez néhány szerszámra, többek között nyomatékkulcsra a leeresztőcsavar meghúzásához, máskülönben a csavar, a menet, sőt az olajteknő épségét kockáztatod. Emellett muszáj lesz beszerezni egy olajszűrőleszedőt, illetve belső, papírbetétes szűrő esetén az olajszűrőfedél eltávolításához szükséges szerszámot is.
Ami az alkatrészeket illeti, ne sajnáld a pénzt új olajleeresztő-alátétre, mert tényleg filléres tétel, de nélkülözhetetlen a tökéletes munkához. Az olajszűrő megvásárlása is pofonegyszerű, hiszen a webáruházakban motortípusra kikeresheted a megfelelő alkatrészt, sőt a szűrőgyártóknak is van saját, könnyen használható katalógusa. Ugyanígy nem okozhat gondot az olaj kiválasztása sem, szóval ezért felesleges beírni a motoros csoportokba, hogy „Milyen olajat vegyek a Hondámba?”, mivel a gyárilag előírt viszkozitást, minőséget megtalálod a gépkönyvben, sőt legtöbbször az olajbetöltő környékén is feltüntetik, mégpedig a feltöltési mennyiséggel együtt. Amint ez megvan, már csak azt kell eldöntened, melyik olajmárkára esküszöl, és abból megvenni a szükséges mennyiséget, ami jellemzően 2 és 4 liter között változik a 125-ösnél nagyobb motorkerékpároknál.
Köztudott, de azért kihangsúlyozzuk, hátha valakinek újdonság, hogy üzemmeleg motornál érdemes elvégezni a cserét, mivel így a kenőanyag könnyebben, gyorsabban leengedhető, persze vigyázva, hogy a forró blokk és a kipufogó ne okozzon sérülést munka közben. Szintén magától értetődő, hogy a leengedett fáradtolajat tilos kiönteni vagy flakonban a szemétbe dobni, viszont ingyen átveszik tőled megannyi benzinkúton. Amint kifolyt az összes olaj, visszateheted – az említett, új alátéttel – a leeresztőcsavart, az olajszűrőt, és már töltheted is a friss kenőanyagot a kémlelőablakon látható jelzésig, illetve régebbi motorokon az olajnívóig.
Miután mindent átnéztél, jöhet az indítás, és ha néhány másodperc járatás alatt elalszik az olajnyomásjelző lámpája, valamint még mindig tökéletes az olajszint, már melegítheted is a motort, és kezdődhetnek az első idei túrák.