Jellemzően Ázsiában találhatóak az országok, ahol a mobilitás alapeszköze a motorkerékpár. Más kérdés, hogy a kétkerekűek arrafelé nem elsősorban élvezeti cikkek, mint például Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában, hanem igáslovak, amelyek a szó legszorosabb értelmében cipelik a vállalkozások és a családok terheit.

motorkerkepar-vilagranglista-szazalek-thaifold
Csúcsforgalom Jakartában. A mintegy 34 milliós népességű agglomeráció útjait a 2022-es adatok szerint 17,2 millió motorkerékpár koptatja. Ezzel a számmal a világ fővárosai közül Jakarta áll az első helyen

De nézzük a számokat! A világranglista élén a magyar turisták körében is népszerű Thaiföld áll, ahol a háztartások 87%-a birtokol motorkerékpárt, jellemzően robogót. A képzeletbeli dobogó második helyére, alig egy százalékkal lemaradva a rakétasebességgel fejlődő és urbanizálódó, ugyancsak indokínai kistigris, Vietnám állhatott fel a maga 86 százalékával. Az ezüstéremről mindössze egy százalékkal csúszott le Indonézia, amely 85 százalékos arányt mutat fel. Még mindig a környéken maradva, 83 százalékkal következik Malajzia, ezek után szabályosan meglepő a kínai 60, de főleg az indiai 47 százalék. A hetedik helyet Pakisztán foglalja el 43 százalékkal, a nyolcadikra a földkerekség egyik leggyorsabban gyarapodó népességű országa, Nigéria került az élbollyal szemben szerénynek tűnő 35 százalékkal. Az első tizenöt ország mind a fejlődő világból kerül ki, leszámítva Olaszországot, amelynek 26 százalékos aránya a tizenkettedik helyhez elegendő. A többi európai ország a fasorban sincs...

motorkerkepar-vilagranglista-szazalek-thaifold
Bár Egyiptomban a famíliáknak „csak” kevesebb mint egyharmada (28%-a) rendelkezik motorkerékpárral, az ottaniak nagyon látványosan mutatják be, milyen is az optimális eszközkihasználás. A bukósisak mindenesetre nem számít kelendő portékának

Ami talán elsőre érdekes lehet, az az, hogy a nevezettek elsőre nem a szóban forgó statisztikákat rántják elő, ha a fejlettségüket óhajtják illusztrálni. Tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb esetben a lakosság még mindig aránylag szerény – bár kétségkívül egyre javuló – anyagi lehetőségei állnak a háttérben, nem szólva arról, hogy a motorkerékpár-állomány elsöprő hányada nem kimondottan környezetbarát üzemű. De érik a változás: egyes kínai nagyvállalatok, köztük a Bafang nagyon ráfeküdtek a motorkerékpárokhoz szánt elektromos hajtásláncok fejlesztésére, a világvezetőnek számító, szintén kínai cégek pedig nagy áttörést ígérnek az akkumulátortechnika terén. A portékát természetesen megvásárolhatják a vietnámi, indonéz, indiai és egyéb nemzetiségű motorkerékpár-gyártók is, aztán olyan terméket építenek a fődarabok köré, amilyet csak akarnak. Megnyílt tehát az út a munkacélú, megfizethető elektromos motorok gyártására, és a milliós számokat látva felvevőpiac biztosan lesz a gépekre.