Parádés számokat láthattunk a tavalyi baleseti statisztikában, elvégre rég volt ilyen kevés okozott motorbaleset és ütközés miatt elhunyt motoros Magyarországon, mint 2020-ban. A szkeptikusok erre csípőből rávágják, hogy „persze, mer' a karantén”, de a benzinkutak forgalma nem erre utal. Tavaly csak 6-7 százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon, viszont a balesetek száma ennek sokszorosával, 15-20%-kal csökkent, vagyis nem a megtett kilométerek száma az elsődleges ok.
Feltűnően sok motorbaleset történt júniusban
– Öt motorkerékpáros vesztette az életét a múlt héten közúti közlekedési balesetben, s közülük ketten voltak vétlenek – írják az ORFK honlapján, hozzátéve,
hogy a tragikus kimenetelű balesetek áldozatainak több mint fele (!) motoros volt az elmúlt hét napban.
Ahogy egyre nő a forgalom, úgy szaporodnak az ütközések is, és az ORFK beszámolója szerint napjainkban már hetente 1300-1400 esethez riasztják a rendőröket. Ráadásul a személyi sérülés nélküli autós koccanások nem is szerepelnek ebben, hiszen az ilyen esetekhez nem feltétlenül hívnak helyszínelőket. Hogy segítséget nyújtsanak a sofőröknek, a zsaruk öt pontba gyűjtötték össze, hogy miért nő ilyen meredeken a balesetek száma a nyári hónapokban, illetve azt is, hogy mire ügyeljünk ilyenkor autósként, illetve motorosként.
Először is kánikulában jelentősen nőhet a reakcióidő, ráadásul a bágyadt vezető gyakran nem tudatosan, hanem kapkodva, ösztönösen reagál, ezért ilyenkor különösen fontos, hogy a figyelmetlen sofőrök helyett is figyelj magadra. Ha ez nem lenne elég, a forróság kiszámíthatatlanná, lobbanékonnyá teszi az embereket, vagyis a nyári napokon hamarabb „elszakad a cérna”. Légy hát türelmes, mert az erőszak – az utakon is – erőszakot szül, mint a lenti videón is:
Hozzátették, hogy a kiszáradás különösen a motorosokat, bringásokat veszélyezteti, nem véletlenül írtunk róla korábban részletesen – a dehidratáció hatásairól és megelőzéséről itt olvashatsz bővebben. Mi több, tömegével jelennek meg a gyalogosok, bringások, rolleresek az utakon, akik gyakran semmilyen KRESZ-képzésen nem vettek részt, vagyis érdemes arra készülnöd, hogy néhányan ösztönösen és nem a szabályok szerint közlekednek majd. Végül pedig – és ez már kifejezetten nekünk, motorosoknak szól – nyáron sem szabad ellazáskodni a beöltözést. A sérülések kockázata miatt ugyanúgy csak zárt ruhában lehetsz biztonságban, mint tavasszal vagy ősszel, érdemes hát beruházni egy hálós vagy más, remekül szellőző nyári szettre. Így kánikulában se okozhat meglepetést – és fájó emléket – egy-egy felpattanó kő, illetve védve leszel a leégés, valamint az esésekből származó sérülések ellen is.