A sprintfutamok bevezetésével új korszak kezdődik a gyorsaságimotoros-világbajnokság MotoGP kategóriájában, melynek idei első futamát a hétvégén rendezik Portugáliában, a „hullámvasútnak” is becézett portimaói pályán. Ezúttal 11 csapat 22 versenyzője vág neki a 42 futamos (!) idénynek a királykategóriában. Nekik most először két versenyt kell teljesíteniük hétvégenként.
Bagnaia ismétel?
A címvédő Francesco Bagnaia tavaly pályafutása első világbajnoki diadalát aratta a MotoGP-ben, s első olasz motorosként nyert a királykategóriában Valentino Rossi 2009-es sikere óta. Sikerének értékét növeli, hogy 2007 óta ő az első, aki a Ducati színeiben ért a csúcsra.
Ritkán említik, pedig komoly mérföldkő volt ez a gyorsaságimotoros-világbajnokság történetében, hiszen
a talján szurkolóknak fél évszázadot kellett várnia arra, hogy a királykategóriában olasz pilóta legyen világbajnok egy szintén olasz motorral.
Bagnaia a mostani szezonnak is esélyesként vág neki, ugyanakkor ezúttal nem üldözőként, hanem üldözöttként kell majd kiemelkedő teljesítményt nyújtania. Tavaly ugyanis a felemás szezonkezdés után 91 pontos hátrányt dolgozott le, és kitartó munkával az utolsó futamon elhódította el a trófeát. Csapattársa Enea Bastianini lesz, aki a 2020-as idény Moto2-es bajnoka volt, 2021 óta Ducatival versenyez a MotoGP-ben, és tavaly a Gresini istálló motorjával az összetettben harmadikként végzett. Az ifjú olasz Jack Millert váltja idén a gyári csapatnál.
Természetesen ott találjuk a mezőnyben Franciaország első MotoGP-világbajnokát, Fabio Quartararo is, akivel tavaly Bagnaia nagy csatát vívott az elsőségért. A 23 éves Quartararo maradt a Yamahánál, mellyel 2021-ben vb-t nyert, csapattársa pedig továbbra is az olasz Franco Morbidelli lesz.
Mi lesz Marquezzel és a Hondával?
Bagnaián és Quartararón kívül minden bizonnyal komoly figyelem kíséri majd a nyolcszoros vb-győztes spanyol Marc Márquez szereplését is. A Repsol Honda harmincéves versenyzője a MotoGP-ben hatszor ült a képzeletbeli trónra, előtte Moto2-ben és Moto3-ban is világbajnok volt. Mint köztudott, Marquez utolsó vb-diadalát 2019-ben aratta, aztán 2020 és 2022 között bukások, felkartörés, valamint agyrázkódás és kettős látás hátráltatta a versenyzését. Tavaly csak 12 futamon indult és 13. lett a vb-pontversenyben, most azonban a hírek szerint teljesen egészségesen vághat neki az idénynek.
Márquez ugyanakkor a szezon előtti tesztek után úgy vélekedett, sokat kell még dolgozniuk a Honda versenymotorján, a spanyol sztár szerint ugyanis egyelőre néhány tizedmásodperccel elmaradnak a legjobbaktól. Csapattársa a Repsol Hondánál a 2020-as világbajnok, szintén spanyol Joan Mir lesz.
Acosta duplázik a Moto2-ben?
Moto2 géposztályban a tesztek alapján Pedro Acosta (Red Bull KTM) tűnik az idénynyitó elsőszámú esélyesének, míg Moto3-ban Riccardo Rossi (SIC58 Squadra Corse) volt a leggyorsabb a portimaói teszten, amelyen az újonc Jose Antonio Rueda (Red Bull KTM) követte őt a második helyen.
Miként zajlanak az idei MotoGP-sprintversenyek?
Fontos változás, hogy idén már minden egyes helyszínen szombatonként rendeznek majd sprintfutamot, amelyen a vasárnapi versenytáv nagyjából felét kell teljesítenie a mezőnynek, és az első kilenc szerez világbajnoki pontot. A rajtsorrend a sprintre és a vasárnapi főfutamra is az időmérő edzés alapján alakul majd ki, vagyis más szakágakkal ellentétben a sprintfutam eredményének nincs hatása a másnapi rajtrácsra.
Az idénynyitó Portugál Nagydíj MotoGP-időmérője - magyar idő szerint – szombaton 11:50-kor kezdődik, a sprintverseny 16 órakor rajtol. Vasárnap délben a Moto3, 13.15 órakor a Moto2, 15 órakor pedig a MotoGP kategória versenyét rendezik, melyeket itthon az Aréna4 és a Match4 csatornákon láthattok.