Alapvető különbség a jelenlegi rendszerhez viszonyítva, hogy már az első szabadedzés is dönthet arról, hogy valaki bekerül-e a vasárnapi rajtrács legjobbjai közé. A hétvége első edzésnapján kétszer háromnegyed óra, majd a második nap reggelén szintén 45 perc áll a versenyzők rendelkezésére, hogy megfussanak egy limitet, és bekerüljenek a top tízbe, akik között eldől majd a pole sorsa.
Azok, akik nem kvalifikálják magukat a legjobbak közé, egyfajta "reményfutamban" mérkőzhetnek meg, ahol a legjobb két versenyző nyer jogot a továbbjutásra - ez azonban mindössze negyed órás lesz, szombaton. Az első napi tízes brigád és a két továbbjutó, vagyis egy tucat motoros kerül a nagy döntőbe, ahol szintén negyed óra alatt döntik el az első négy sor helyezettjeit.
Az intézkedés hátterében valószínűleg a pénteki közvetítések szerény nézettsége, és a CRT gépek gyenge teljesítménye állhat, hiszen az új rendszerrel a tizenkét prototípus motor gyakorlatilag kibérelheti a szombati nagy döntőt, ahol nem kell lassabb gépeket kerülgetniük a 15 perces hajrában.
A MotoGP 2013-as edzéseinek lebonyolítása:
Péntek:
1. edzés: 45 perc - mért edzés
2. edzés: 45 perc - mért edzés
Szombat reggel:
3. edzés: 45 perc - mért edzés
Szombat délután:
4. szabadedzés - egyfajta warm up, az időeredmény nem számít a rajtpozíció szempontjából
1. időmérő edzés: 15 perc, majd mindössze tíz perc szünetet követően:
2. időmérő edzés: 15 perc