A nyári szünet után a csapatok megújult erővel vágtak neki a brnoi megmérettetésnek, ahová rengeteg magyar szurkoló is kilátogatott.
A 125-ös kategóriában eddig szinte minden versenyen hatalmas csatákat vívtak a versenyzők a győzelemért. Doviziosonak sikerült az évadkezdés a legjobban, a Brit Nagydíjon parádés győzelmet aratva illetve a most megszerzett második helyével továbbra is őrzi vezető helyét a 125-ősök ranglistáján. Őt jelenleg Locatelli és Barbera követi, akik a Donington parkban rendezett versenyen egyetlen pontot sem szereztek, ám a brnoi futamon mindketten célba értek. Locatellinek jött ki jobban a lépés, és harmadik helyével némi előnyre tett szert a spanyol Barberával szemben, aki ezen a versenyen csak a 7. helyet tudta megcsípni. A verseny legjobbja mégsem az Aprilia vagy a Honda motorral versenyzők közül került ki. A spanyol Derbi gyári pilótája, a szintén spanyol Jorge Lorenzo idén másodjára villantotta ki oroszlánfogát, és egy parádés hajrában 36 ezreddel győzött a Cseh Nagydíjon, megszerezve ezzel a Derbinek a második győzelmet a 125-ös kategóriában. Említésre méltó még Casey Stoner, aki idén a KTM-el nagyszerű sikereket ért el, igaz a dobogó legfelső fokára még nem sikerült feljuttatnia az osztrák gyárat. Sajnos a brnoi futamot megelőző két futamot csak karosszékből élvezhette, hiszen a Német Nagydíj második edzésnapján hatalmasat bukott és eltörte bal kulcscsontját. A nyári pihenő azonban nem volt elég Stonernek, hiszen mostani futamon nem sokkal a kezdés után elhasalt és feladni kényszerült a versenyt.
Talmának jól indult a hétvége. Az első időmérőn a 7. legjobb időt motorozta, ami egyrészt az vizes pályának, mésrészt pedig a motornak köszönhető, ami egy új Seel blokkot is kapott. A második nap még jobban indult mint az előző, az 5. legjobb időt motorozta, majd kiment még egy utolsó körre, hogy még jobb helyről rajtolhasson. A pálya első két szekotrában pole poziciós időt ment, ám ekkor hatalmasat esett, megsérült a jobb keze illetve a térde és a mentő vitte vissza a boxba. A rajtceremóniánál a kamerába ezúttal nem a tőle megszokott poént mutatta, hanem a kezét feltartva rázta a fejét, látszott, hogy maga alatt van az eset miatt. A versenyen folyamatsan csúszott hátrafele, majd a 19. helyről feladni kényszerült a versenyt. Talma elmondta, hogy amint hazaér felkeresi azt a klinikát, ahol legutóbbi kéz-láb törését is gyorsan helyrehozták, hiszen nem szeretne a sérülése miatt versenyt kihagyni.
Másik 125-ös pilótánknak sem alakultak fényesebben a dolgok. Tóth Imi egy körrel Talma kiállása után technikai probléma miatt szintén feladni kényszerült a futamot.
A 250-es futam résztvevőit ezúttal az időjárás tréfálta meg többször is a verseny alatt. Először a sokáig vezető De Angelis vett vissza a tempóból amikor csöpögni kezdett a pálya egyik részén, a többiek pedig mit sem törődve karjelzésével elhúztak mellette. Ezután a VB-n vezető Daniel Pedrosa vette át a vezetést, ám ő is hasonló hibába esett, mint De Angelis, és nagy riválisa De Puniet és Porto állva hagyták. Porto ezután mit sem törődve a nedves pályával, hatalmas tempót diktált és megnyerte a futamot. De Puniet másodikként húzott át a célon és csökkentette hátrányát Pedrosával szemben, aki még így is 30 ponttal vezeti a tabellát. Pedrosa egyébként eléggé csalódott volt a futam után, nem értette miért nem intették le a futamot az eső miatt, ám csalódottsága mögött valószínü az is állhat, hogy az Aprilia átvette a vezetést a Hondától a konstrüktőrök versenyében.
Magyar vonatkozása is volt ennek a kategóriának. Talmácsi Gergő az NC World Trade Yamaha Racing Team színeiben indult 88-as rajtszámmal, ám megragadt a motorja, így technikai hiba miatt ő is kénytelen volt feladni a versenyt.
A legutóbbi futamok a királykategóriában a változatosság jegyében teltek, és továbbra is a Honda - Rossi párharcról szóltak, s nem volt ez másképp Brnóban sem.
Gibernau a legutóbbi két futamon nullázott, így igazán ráfért már a siker. A pole pozíciót megszerezve, majd a futamon hibátlan motorozást bemutatva, a májusi Francia Nagydíj után végre ismét a dobogó legfelső fokára állhatott. Ez az első hely mindenképp fontos a számára, ha nem akarja hogy Rossi túlságosan elhúzzon a pontversenyben. Persze a Doktor mostani második helye még így is elég ahhoz, hogy 17 pontos előnnyel vezessen a tabellán, ám a hátralevő hat futam még bőven elég ahhoz, hogy Gibernau vagy akár a 26 ponttal lemaradó, és a most harmadik helyen végző Biaggi, utolérjék őt. Barros, aki a Német Nagydíj nagy visszatérője volt, eleinte jól tartotta magát, volt hogy a második helyen motorozott, ám 8 körrel a vége előtt elmért egy kanyart és kiesett a versenyből. A gyári Repsol Honda nemcsak ezért bánkódott. Másik pilótájuk Nicky Hayden hasonlóképpen jó pozicióból kicsúszott a célegyenes utáni jobbosban, így pont nélkül távoztak Brnóból, ami ismét egy fekete pont, az idén amúgy sem jeleskedő csapat ellenőrzőkönyvében. A Marlboro Ducati csapat, aki a Német Nagydíjon járt hasonlóképpen, valamelyest felszívta magát az új Twin-Pulse blokknak köszönhetően, és bár Baylis kiesett, Capirex az 5. helyre hozta ezúttal be a Dukit.
A nyári pihenő utáni Cseh Nagydíj nem hozott nagy meglepetéseket. A Honda továbbra is megfeszített erővel dolgozik azon, hogy megkaparintsák Rossi elől a világbajnoki trófeát, ám ha ez mégsem sikerülne, és hinni lehet a híresztelésnek, akkor jövőre szivesen látják újra a Hondánál. Ez persze nem valószínű, hogy bekövetkezik, hiszen a Yamaha 1992-ben volt utoljára világbajnok a motogpben, és jövőre, amikoris a gyár az 50. születésnapját ünnepli, biztosan magukénak szeretnék tudni mind Rossit, mind pedig a VB trófeát.