Különösen a kis teljesítményű motoroknál, robogóknál fontos kérdés ez, hiszen az eredeti hatótáv is szerény, jellemzően a száz kilométert sem éri el, így még jobban „fáj” az újabb kilométerek elveszítése. Nincs minden konstrukcióra érvényes, átlagos érték, hogy pontosan milyen mértékű is lesz a telepek degradációja, vagyis mennyivel csökken a kapacitás és az elérhető hatótáv, de a megannyi villanyautó adataiból azért előrejelezhető az érték.

A korábbi tesztek alapján évente 2 és 3 százalék közötti csökkenéssel számolhatunk, vagyis ha a jármű eredetileg 150 kilométert tehetett meg töltés nélkül, akkor ez öt év alatt 15-20 kilométerrel csökken.

Mennyit veszít kapacitásából az e-motorok akksija?

Kettős hátrányban vannak a hangtalan motorok a villanyautókkal szemben, elvégre a fizikai korlátok miatt csak jóval kisebb akkuk építhetők be, viszont a fogyasztásuk fajlagosan magas, csakúgy, mint a benzines motoroké. Így aztán korlátozott a hatótáv, ami több töltést eredményez, a több töltés pedig gyorsabban csökkenti az akksikapacitást.

mennyit-oregszik-a-villanymotorok-akkumulatora
A motorból kinyert adatok 500 töltés és 26 664 kilométer után. Péter lendületesen vezethet, mert a 49 km/órás végsebesség dacára negyvenes átlagtempót mutat a műszer, vagyis viszonylag sok volt a teligázas szakasz

Ennek dacára nem hallunk pár évente cserélt telepekről, láthatóan több tízezer kilométer után is jó állapotban vannak a gépek akkui. Hogy a gyakorlatban mit jelent mindez, azt remekül mutatja Péter története, aki robogójával túl van több mint 25 ezer kilométeren és ötszáz töltésen. Mindezt két év alatt érte el, vagyis télen-nyáron használta a gépet, ami köztudottan nem kedvez az elektronok áramlásának...

Eredetileg nagyjából 70 kilométer volt a motor hatótávja, ami 500 töltés alatt csökkent hatvanra.

Ha hozzászámoljuk, hogy egy átlagos robogós úgy hat-nyolc év alatt tesz meg 26 ezer kilométert, ez alapján aligha kell attól tartani, hogy a kimúlt telepek miatt kell szervizelni a motort. Ha pedig 10-15 évesen tényleg akkucserére szorul, az sem túl nagy érvágás, hiszen addigra simán kitermeli a költségét a nevetségesen olcsó üzemeltetésnek köszönhetően. Az e-robogók ugyanis jellemzően ezer forintból tesznek meg ezer kilométert, míg benzines társaikkal ez átlagosan tízezer forintba kerül.

Péter korábbi videója a motorról: költségek és összevetés benzines robogóival 8000 kilométer után

Vagyis Péter mérése alapján negyven-ötvenezer kilométer után érdemes nyugdíjazni a NIU telepeit, de addigra már legalább félmillió forintot megspórolt a takarékos elektromos hajtás a benzinessel szemben, amiből bőven kijön a robogó akksicseréje.