Tavaly ősszel mutatta be a Honda az E-Clutch névre keresztelt okoskuplungot, ami tulajdonképpen a DCT-hez hasonlóan működik, tehát elinduláskor, megálláskor és váltáskor sincs szükség a kuplungkarra. Ugyanakkor fontos különbség a két tengelykapcsoló között, hogy az E-Clutch használható automatikus és manuális üzemmódban is, tehát ugyanúgy felkerül a kuplungkar a hagyományos és az E-Clutch-modellekre is, de a vezetőn múlik, hogy szeretné-e használni.
Kiderült a két Honda E-Clutch modell hazai ára
Elsőként a két négyhengeres sikermodell, a CB650R és a CBR650R kapta meg a hasznos extrát, mely kiszűri a hirtelen terhelésváltási reakciókat, rángatásokat, azaz gyors, kifinomult fel- és visszakapcsolást tesz lehetővé.
A leírás alapján az E-Ckutch nagyon hasonló a gyorsváltóhoz, azzal a lényeges eltéréssel, hogy itt akkor sincs szükség a kuplungkarra, ha megállsz, majd újra elindulsz. A lefulladást is meggátoló E-Clutch a motor indításakor ugyanis azonnal bekapcsol, és automatikus üzemmódban éppoly kifinomultan működik, mint manuális állásban, sőt a DCT-hez hasonlóan akár teljesen ki is kapcsolható.
A két újdonság máris megrendelhető: a Neo Sports Café családba tartozó CB650R alapmodell ára 3 489 000 Ft, az automatikus tengelykapcsolóval felszerelt változat pedig 3 699 000 Ft-ba kerül. A CBR650R-nél még kisebb a felár: az eredetileg 3 769 000 Ft-ért kínált motorhoz 180 000 forintért megrendelhető az E-Clutch.
Hogyan működik az E-Clutch?
A szerkezet talán legnagyobb előnye, hogy a hagyományos motorokba beépítve azok a robogók egyszerűségével vezethetőek, és ez fontos szempont lehet a kezdő, valamint a tapasztaltabb pilótáknak is, és főként az ingázóknak:
Akár egy egyszerű, röpsúlyos tengelykapcsoló vagy CVT, elinduláskor finoman és pontosan kapcsolja a hajtást, azaz nincs más dolgod, mint a gázt húzni, majd felváltani, amihez szintén nincs szükség a kuplungkarra. Ez különösen városban nagy előny, hiszen a lámpánál állva nem kell behúzott kuplunggal várni a zöld jelzést, az elindulás gyors, zökkenőmentes, és a dugóban vagy a kocsik között araszolva sincs szükség a kuplung használatára.
Ráadásul ez a hasznos extra alig növeli a motorok tömegét, ugyanis kompakt méretének köszönhetően csupán két kilót nyom. Ez a kis méret segítheti az elterjedését, hiszen látva, hogy milyen szépen illeszkedik a jól ismert, 649 köbcentis sornégyesbe, vélhetően további A2-es vagy A kategóriás motorba is hasonlóan egyszerű lesz a beépítése, így később más Hondákban is megjelenhet.