A kezdetektől tudatos építkezés jellemezi a Brixton Motorcycles, s miként főszereplőnk bizonyítja, az osztrák cég fejlesztői attól sem riadnak vissza, hogy olyan kategóriában mérettessék meg magukat, ahol csak szűk vásárlói réteget érhetnek el.
Kívánatos portéka a legkisebb Brixton
A cégek marketingesei mindig kitalálnak egy-egy rövid, tömör szlogent, amit az adott termékhez kapcsolódó reklámanyagokban sütnek el. Nem könnyű frappáns jelmondatot kieszelni, de a Crossfire 125 XS esetében sikerült megfogalmazni a járgány lényegét, hiszen tökéletesen illik rá a „Purpose built for pure fun”, ami szabad magyar fordításban valahogy úgy hangzik, hogy Mókázásra termett.
Még mielőtt a motorral szerzett tapasztalataimról írnék, muszáj megemlítenem, hogy nemigen akadt még egy olyan vas a tesztelői pályafutásom során, amit ilyen sokan megnéztek és körbevettek, ha megálltam tankolni vagy akár csak egy parkolóban. Egyöntetűen pozitív visszajelzéseket kapott a bájosan kedves forma, s nem kérdés, hogy ez a jármű kiváló reklám a szárnyait bontogató Brixtonnak.
Egy legendás típus állt modellt a Brixton tervezésekor
A minimotor szó hallatán valószínűleg az 1964-ben bemutatott, vicces törpe, a Honda Monkey képe jelenik meg mindannyiunk fejében. Bár a legendás gép 2017-ben befejezte pályafutását, ebben a kategóriában a mai napig etalonnak számít, így aztán arányai, technikai megoldásai más gyártók modelljeinél is visszaköszönnek.
A Brixton mérnökei természetesen a maguk útját járták a 125 XS kifejlesztésekor, azonban néhány részletével – mint például tömzsi formájával vagy 12 colos kerekeivel – igencsak emlékeztet a japán ikonra. Ugyanakkor az osztrákok különlegessége teljesen önálló személyiség, hiszen a tankon végigfutó X-vonalak és a szemrevaló díszítőelemek szemernyi kétséget sem hagynak afelől, hogy egy Brixton áll előttünk.
Ejtsünk szót a hajtásláncról! A szépen kivitelezett csővázban egyhengeres, négyütemű, léghűtéses, nyolcadliteres erőforrás duruzsol, amiből – kilencezres percenkénti fordulatszámnál – 8,2 kW-os teljesítményt, azaz durván 11 lóerőt sajtoltak ki a tervezők. Szó se róla, az Euro 5-ös erőforrás alacsony fordulatról tettre kész, már amennyire ez egy 125-östől elvárható, ráadásul menet közben remek aláfestő zenét szolgáltat a morcos hangú kipufogó. Üdítő kivétel, hogy az Euro 5 korában ilyen visszafogott méretű, sőt kifejezetten jó hangú a kipufogó...
Mindemellett ötfokozatú váltója sem okozott csalódást: hozza a kategóriaátlagot, könnyen megvan az üres és hála a jól eltalált helyzetének, csekély erővel működtethető. Örömmel vettük tudomásul, hogy a 11 literes tank utántöltésére is ritkán van szükség, tudniillik próbautunk során 2,7 l/100 km-es átlagfogyasztást mértünk, ami fejben felszorozva jó 400 kilométeres hatótávot jelent.
Nincs akadály a 125 XS előtt!
Érdemes megemlíteni a motor egyéb paramétereit, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, mekkora is valójában. Az XS tényleg kicsi, teljes hossza mindössze 1690 mm, viszont a közel 760 mm-es ülésmagasság egyáltalán nem azt jelenti, hogy csak kisnövésűek érzik magukat jól rajta. Langaléta alkatom ellenére én is boldogan róttam a köröket, sőt leszállás után sem sajgott a derekam vagy a hátam, pedig jó pár órát töltöttünk együtt igencsak változatos terepen.
Tegyük hozzá, a 170 mm-es szabad hasmagasság nem teszi valódi enduróvá, de nem is kevés: néhány „kalandmotornak” titulált járgány is hasonló értékkel próbálja megnyerni a vevőket. Tulajdonképpen laza terepre érve okozta a legnagyobb meglepetést a Crossfire, ugyanis hepehupás, kissé felázott földúton és erdei átvezető utakon is könnyen vezethető maradt, pedig ilyen apró kerekekkel rosszabbra számítottam. Nagy szerepe van a remek úttartásban a fordított (!) teleszkóppárnak és a központi rugóstagra épülő hátsó felfüggesztésnek, még azt is megbocsátóan tűrte, ha a csúszós talajon keresztbe csúszva érkeztünk meg egy-egy méretesebb huplihoz vagy gödörhöz. Nem volt üres mellébeszélés az a szlogen: terepezés közben tényleg csupa móka az élet egy ilyen könnyű és vicces motorral!
Említsük meg azt is, hogy az XS fényszórója, indexei és hátsó lámpája mind LED-esek, s a külön kapcsolható fénykürtöt sem kell nélkülöznünk. Igazából egyetlen aprócska kellemetlenséggel szembesültem, hogy az első fék karját kissé messzire tették a kormánytól, és nem is állítható a kar, így igencsak szokást igényelt, hogy messze ki kell nyújtani az ujjakat lassítás előtt. Pozitívum viszont, hogy 190 centimmel is elfértem rajta, sőt a hátsó fék hatalmas pedálját akár 45-ös lábbelivel is jól lehet taposni. Tegyük hozzá, a 19 centis tárcsa dacára igencsak harapós a hátsó fék, így – különösen terepen – érdemes finoman kezelni. Ám ha ezt megszokjuk, élvezetes társra találunk a Brixton törpéjében, amit ráadásul versenyképes áron, 799 990 forintért kínál a hazai forgalmazó.
Műszaki adatok – Brixton Crossfire 125 XS
Motorkonstrukció: léghűtéses, egyhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 125
Hengerek száma: 1
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 8,2/11,1/9000
Futómű és fékrendszer
Váz: csőváz
Első felfüggesztés: fordított teleszkóp
Hátsó felfüggesztés: központi rugóstaghoz kapcsolódó lengővilla
Gumiméret elöl, hátul: 120/70/12, 130/70/12
Fékrendszer elöl: hidraulikus tárcsafék 220 mm-es tárcsával
Fékrendszer hátul: hidraulikus tárcsafék 190 mm-es tárcsával
Méretek, árak
Teljes hossz (mm): 1690
Ülésmagasság (mm): 760
Kormány szélesség (mm): 780
Üzemanyagtartály térfogata (l): 11
Száraztömeg: 111 kg
Vételár: 799 990 Ft