Noha évtizedes szabályokról van szó, máig sokan nincsenek tisztában vele, milyen előírások vonatkoznak a motorokra és az autókra az autópályákon. A motorosok kedvezményes útdíja nem újdonság, már a kétezres évek óta nagyjából féláron vehetünk matricát, miként az is vagy 15 éve szabályos, ha motorkerékpárral kihasználjuk a mentőknek, tűzoltóknak kialakított, úgynevezett biztonsági folyosót. Ez a 2010-es KRESZ-módosításból fakad, viszont a szövegezésből nem volt egyértelmű, hogy ez a gyorsforgalmi utakra is érvényes-e, ezért az NFM anno közleményt is kiadott erről, amiben nyomatékosítja:
2013 óta a torlódásoknál kötelezően alkalmazandó biztonsági folyosó: a két- vagy többsávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek (torlódáshoz érve) a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk. A forgalmat ellenőrző, útfenntartó, vagy balesetet szenvedett személyek, műszaki hibás járművek mentését végző gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen... korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli. (forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)
Ráadásul a friss hírek alapján a jövőben még egyszerűbb lesz átvágni a torlódásokon, ugyanis a tervek szerint – bizonyos időszakokban – a leállósávot is használhatják majd a közlekedők. Erről már 2019-ben írtunk, azonban csak most, az M1, az M3 és az M7 autópályák bővítésének köszönhetően válhat valóra, ugyanis az átépítés során teljes értékű, közel 4 méter széles leállósávot alakítanak ki, ami alkalmas lesz az állandó közlekedésre.
Nyitott leállósávok és ingyenes szakaszok a magyar autópályákon
A kijelölt szakaszokon – a német példa alapján – időszakosan autók és motorok is haladhatnak a leállósávon, ami hatékony eszköz lehet a dugók felszámolásában. Lapinformációk szerint összesen 210-220 kilométer hosszan épülnek ilyen leállósávok az M1 keleti szektorában, az M7-esen az M0-lehajtó és Balatonvilágos között, illetve az M3-ason Budapesttől Gyöngyösig. Végül pedig szót érdemel, hogy idén nem kerültek be újabb szakaszok a fizetős rendszerbe, ami azt jelenti, hogy továbbra is ingyenesen használhatod autóval és motorral az alábbi utakat:
M4-es autóút Vecsés–Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza;
M6-os autópálya M6–M60 csomóponttól a horvát határig tartó szakasza;
M60-as autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza az 58-as és 5826-os számú utak között;
M8-as autópálya;
M80-as autóút;
M9-es autóút 6-os számú főút és az 51-es számú főút közötti szakasza
és az M9-es autóút (61-es számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza.
Ha pedig az ingyenes részek után véletlenül felhajtanál valamelyik fizetős sztrádára, és nincs matricád, akkor sem kell feltétlenül büntetésre számítanod, ugyanis 60 percen belül pótolhatod, és így akkor sem bírságolnak meg, ha közben elhaladsz valamelyik kamera előtt. Sőt, a már kipostázott büntetéstől is eltekintenek, ha utólag, de 75 napon belül vásárolsz egy éves útdíjat – ezesetben elég a matricáért fizetned, és megúszod a büntetést.