Az új szisztéma lényege, hogy a pályán, illetve a boxban elkövetett szabálytalanságok – attól függően, hogy mennyire veszélyeztették a többi versenyzőt – büntetőpontokkal sújthatók. Négy egység után a következő futamon automatikusan a rajtrács végére sorolják a versenyzőt, a hét pontot begyűjtő pilóta csak a boxutcából eredhet a mezőny után, tíz pont felett pedig eltiltják egy versenyhétvégétől.
Úgy tűnik, a GP indulóit nem hatotta meg az intelem, ugyanis az elmúlt hétvégén szinte pontosan megismétlődött az anno sokat vitatott Rossi-Gibernau eset. Marc Marquez, a királykategória összetettjét vezető spanyol az utolsó kanyarban próbálta előzni honfitársát, Jorge Lorenzót:
A verseny középső harmadában látványosan gyorsabb volt a hondás, ám nem tudta előzésre váltani a plusz tempót, így egészen az utolsó körig kitartott, és közvetlenül a leintés előtt kétszer is próbálkozott féktávon. A hátsó, hosszú egyenes végén be is szúrt Lorenzónak, de kisodródott a külső, poros ívre, ezért utolsó esélyként a célrará kanyarja előtt próbálkozott, ha nem is teljesen átgondolt módon...
Az ütközésből természetesen a belső íven érkező Marquez került ki jobban, így ő ért be második helyen csapattársa, Dani Pedrosa mögött, és ezzel a tabellán is átvette a vezetést.
A történelem ismétli önmagát, II. rész: az ifjú Lorenzót sem kellett félteni az utolsó kanyarban...
Rossi csak negyedikként zárta a spanyol hétvégét, pedig a verseny nagy részében zavartalanul körözhetett, de tempója kevés volt ahhoz, hogy utolérje a vezető triót, s ezzel az összetettben is csak a negyedik helyen áll, mindössze nyolc ponttal az ötödik Cal Crutchlow előtt.
A tizedik VB-címére hajtó Doctor így is örülhet, hogy szakított a Ducatival, hiszen a bolognai gárda igencsak gyengén szerepelt Jerezben, Hayden közel fél perc hátrányban lett hetedik, míg csapattársa, Andrea Dovizioso a CRT-n ülő Espargaróval csatázva szerezte meg a nyolcadik pozíciót.
Folytatás két hét múlva, Franciaországban, a legendás Le Mans pályán.