Egyre népszerűbbek az elektromos kétkerekűek, bár az is igaz, hogy a lendületes növekedés ellenére egyelőre csak az újmotorpiac nagyjából három százalékát teszik ki Magyarországon. A hangtalan gépeken belül is külön kaszt az elektromos terepmotoroké, melyek tulajdonképpen egyesítik a könnyű terepkerékpárok, a triálmotorok és a nagyobb, A2-es endurók erényeit.

malaguti-elektromos-terepmotorom-xam
Malaguti XAM

Az elektromos motorok ugyanis konstrukciójukból fakadóan rendkívül nyomatékosak, így a kisebb 5-10 kW-os névleges teljesítményű modellek gyorsulása a 450-es, benzines motorokéval vetekszik, miközben súlyuk még a 125-ös robogókét sem éri el – általában 60-70 kilós menetkész tömeggel mérlegelnek.

Mindehhez általában 70-80 km/órás végsebesség és 70-80 km-es hatótáv tartozik, vagyis kemény terepen nagyjából két-három órát lehet hajtani őket, majd ugyanennyi idő szükséges az újratöltésükhöz.

Elektromos terepmotorok a Malagutitól

Idén a Malaguti is előrukkolt a saját hangtalan gépeivel, és rögtön két modellel bővült a választék, név szerint az XAM segédmotor kategóriába sorolt, közúton is használható változatával, valamint az ugyanilyen nevű, de fojtás nélküli, sokkal erősebb krosszmotorral.

malaguti-elektromos-terepmotorom-xam
 A képen látható enduró csupán 64 kilós...

Közös pontjuk, hogy azonos vázra épülnek, mindkettőben elöl 19, hátul pedig 18 colos kerék felel a tapadásért. A felfüggesztés is prémium minőségű: állítható előfeszítésű fordított teleszkóppár nyeli el az úthibák ütéseit, míg a központi rugóstagon a rugó-előfeszítettség és a húzófokozati csillapítás is szabályozható.

malaguti-elektromos-terepmotorom-xam
 ...és a jóval erősebb krosszváltozat is csak 68 kilóval mérlegel

A legnagyobb eltérés a két modell között teljesítményben és az erőforrások felépítésében van. Az EU-s szabályoknak megfelelően a segédmotor végsebességét elektronika korlátozza 45 km/órára, viszont 4,3 kW-os teljesítménye és 19 Nm-es forgatónyomatéka kimagasló gyorsulást sejtet. Nem mellékes részlet, hogy a korlátozás eredményeként B-s és AM-es jogsival is vezethető az újdonság. A krosszmotor – mivel nem használható közúton – fojtás nélküli, így villanymotorjának teljesítménye 11 kW, míg végsebessége 80 km/h.

malaguti-elektromos-terepmotorom-xam
Háromféle teljesítményleadás közül választhatsz a Malagutik nyergében, emellett a közúton is használható segédmotor változaton még hátramenet is van

A Malaguti újdonsága már Magyarországra is megérkezett, szóval ha neked is megtetszett a karcsú és fürge terepmotor, máris megtekintheted és kipróbálhatod a hazai forgalmazó ADVESmotónál.