A Datahouse közzétette a hazai motorpiacról készített, friss elemzését, amiből kiderült, hogy messze több új motorkerékpárt adnak el Magyarországon, mint a korábbi években. Miként a címből kiderült, lehetetlen letaszítani a trónról a túraendurókat, ugyanakkor a csupaszmotorok tavalyi szárnyalásának nyoma sincs 2023-ban – a nakedeket lassan a robogók is beelőzik az eladási versenyben.
Már augusztusban túlszárnyalja motorpiac a 2021-es, éves eladásokat
Nem szeretnénk a száraz adatokkal untatni benneteket, de az mindenképpen szót érdemel, hogy idén augusztusban elérheti az ötezer darabot az átadott új motorok száma. Ez a korábbi szezonokkal összevetve annyit tesz, hogy nyár végéig több motor talál gazdára, mint 2008 óta bármikor január és december között.
Továbbra is a többcélú túraendurók és crossoverek a legnépszerűbbek csaknem ezerdarabos mennyiséggel, komoly lemaradással másodikak a csupaszmotorok (747 db), és a 150 köbcenti feletti, valamint a 125-ös robogók (611 és 574 db) követik őket. Kiemelkedő eredmény a 747 darab naked, mégis visszaesésnek tűnik, ugyanis tavaly ilyenkor még a ruhátlan vasak álltak az eladási listák élén.
Láthatóan nőtt az érdeklődés a sportmotorok iránt is, bár korántsem olyan népszerűek, mint az ezredforduló környékén. Mindenesetre az új modellek felpörgették a forgalmat, különösen a BMW S 1000 RR-ét, amely magabiztosan áll a géposztály élén, nyomában a hatkilós sornégyesek egyik utolsó képviselőjével, a Honda CBR650R-rel, és a Yamaha R7-tel.
Az elektromos motorok és robogók eladásai a teljes forgalom nagyjából két százalékát teszik ki, de évről évre több fogy belőlük. A géposztály meghatározó márkája a BMW, holott Magyarországon egyedül a CE 04 modell elérhető, míg a képzeletbeli pódiumon a Daytona és a NIU követi a németek hangtalan gépét.
Hány új motort adnak el 2023-ban?
Korainak tűnhet a júliusi számok alapján jósolni, ugyanakkor olyan mértékű a növekedés, hogy már most leszögezhetjük: az autópiaccal ellentétben a motorok forgalma idén is legalább húsz százalékkal nő, és ez még kimondottan visszafogott becslés.
Mivel láthatóan megszűntek a nyersanyaghiányból adódó, rendkívül hosszú várólisták és többhónapos kiszállítási idők, hasonlóan erős augusztusra és őszre számíthatnak a forgalmazók. Ha a jelenlegi forgalmat arányosítjuk, akkor december végére hat-hétezer új motorkerékpárral gazdagodhat a hazai állomány, ami egyben azt jelenti, hogy az ezredfordulón mért alig százezerről 220-230 ezer darabra (!) emelkedhet a hazai rendszámos motorok száma.