A legfontosabb idei változás, hogy a csupaszmotorok átvették az első helyet a sokáig egyeduralkodó túraenduróktól, sőt az idegőrlő városi közlekedés miatt annyian ültek át autóból motorra, hogy lassan a 150 köbcentinél nagyobb robogók is beérik a korábbi listavezetőt.
Milyen motorokat vettünk 2022-ben?
Először is a jó hír: a Datahouse adatai alapján több mint háromezer új motor talált gazdára fél év alatt, azaz messze több, mint tavaly vagy bármikor az elmúlt évtizedben. A gyártók versenyét – akárcsak a korábbi években – a Honda vezeti 1019 új járművel, mellette a Yamaha és a BMW került fel a képzeletbeli pódiumra. Ezzel szemben a korábbi dobogós Suzuki egy év alatt visszacsúszott az ötödik helyre, a Kawasaki mögé, miután a japán cég eladásai csaknem a felére estek vissza 2021-hez viszonyítva (327/171 új motor).
Ami a legnépszerűbb motorokat és robogókat illeti, alaposan átrendeződött az élmezőny. Talán a legnagyobb szenzáció, hogy milyen sok túramotor fogy: annyi új, izgalmas modell jelent meg az utóbbi esztendőben, hogy kétszer több túragépet adtak el Magyarországon, mint 2021-ben. Az élre berobbanó NT1100 mellett az örök bestseller BMW R 1250 RT és a Kawasaki Versys 650 fért fel a dobogóra.
A legsikeresebb géposztályban, a csupaszmotorok között továbbra is legyőzhetetlen az MT-07, toronymagasan vezet a Yamaha fürge és kedvező árú sorkettese, míg mögötte a Honda CB500F, a Suzuki GSX-S1000 és a Yamaha másik üdvöskéje, az MT-09 sorakozik. Persze hiába a sok eladott naked és a trónfosztás, akad egy modell, amit egyszerűen nem tudnak megszorongatni a vetélytársak.
Hogyan befolyásolja a motorgyártást a nyersanyaghiány?
Eddig tehát szépen alakultak a számok, de a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy júniusban minimális visszaesés volt az új motorok forgalmában Magyarországon. Valószínűleg a nyersanyaghiányból fakadó, egyre hosszabb várólista az ok, de az is lehet, hogy a korábbi években ekkor adták át a tavaszi COVID-hullám miatt késve érkezett gépeket. Akárhogy is, érdemes lesz figyelni a trendeket az év második felében, hogy kiderüljön: apró hullámvölgyről van szó vagy hosszabb távon is hasonló visszaeséssel kell számolnunk?
Akárhogy is, örömteli, hogy amíg az autópiac éppen csak kezd felállni a járvány alatt kapott pofonból, a motorokra egyre nagyobb a kereslet. Ez meg is látszik a hazai járműállományon, hiszen
több mint kétszer annyian motoroznak napjainkban, mint az ezredfordulón. 2000-ben 91 ezer rendszámos motorkerékpár volt hazánkban, ezzel szemben ma már közel 210 ezer, és ez a szám évről évre nyolc-tízezer darabbal nő.
Eddig tehát jól alakult a szezon, impozánsak a számok, az pedig egyaránt jó hír a közlekedőknek és a városlakóknak, hogy mind többen váltanak autóról motorra vagy robogóra. Elvégre így csökkennek a dugók és – nem mellesleg – az ilyen sofőrök ezentúl motorosként (is) gondolkoznak a volán mögött, azaz tudatosabban vezetnek és még jobban odafigyelnek a kétkerekűekre.
Magyarország legnépszerűbb új motorkerékpárjai (125 cm3 felett, 2022. január-június)
1. BMW R 1250 GS
2. Honda CB500X
3. Yamaha MT-07
4. Honda CB500F
5. Honda CMX500 Rebel
6. Honda NT1100D
7. Honda CBR650R
8. Suzuki DL650
9. Suzuki GSX-S1000
10. Yamaha Tracer 7