Csak úgy lobogtak a Union Jack zászlók a 2008-as Brit Nagydíj befutóját követően, a komor időjárástól enyhén depressziós angolok hirtelen egy brazil fieszta hangulatát varázsolták az eső áztatta doningtoni körre. Örömük nem volt véletlen, hiszen utoljára 1973-ban győzött hazai versenyző - név szerint Chas Mortimer - a nyolcadliteresek között, de most az ifjú, mindössze 15 éves és 170 napos Redding egy új csúcsot állított fel: ő lett a legfiatalabb futamgyőztes a GP történetében, megdöntve Marco Melandri évtizedes rekordját.
A britek tehetséges menője, Scott Redding gyorsaságával kiérdemelte, hogy a korabeli, kétütemű GP-masinák versenyén is kipróbálja magát
Maradunk a 125-ösök között, de immáron a világbajnoki trófea a tét, ezt pedig a sportág egyik legtapasztaltabb menője, Loris Capirossi kaparinthatta meg serdülőként. Még csak tizenhét volt, mikor 1990-ben maga mögé utasította a komplett mezőnyt, három győzelmével - és egyenletes teljesítményével - diadalmaskodott az öt elsőséget begyűjtő holland Hans Spaan előtt. Számunkra kellemes emlék, hogy az egyik serleget éppen itt, az első Magyar nagydíjon szerezte...
Már akkoriban sem voltak unalmasak a 125-ösök küzdelmei... Stefan Prein győzelme a Jugoszláv Nagydíjon
Freddie Spencer számos rekordot megdöntött pályafutása alatt, többek között nyerni tudott a 250-es és az ötszázas kategóriában is, 1985-ben mindkét géposztályban a dobogó tetejére állhatott, sőt, a legfiatalabb királykategóriás győzelem is hozzá fűződik. Az amerikai tizennyolc évesen csatlakozott a félliteres VB küzdelmeihez, és rá két évre, 1982-ben meg is szerezte a Belga Nagydíj legcsillogóbb kupáját, több mint három évtizedig nem is akadt senki, aki megfoszthatta volna a legifjabb GP elsőség címétől...
Freddie Spencer nem csak Európában, de a tengerentúlon is diadalmaskodott, több új rekordot is felállítva a gyorsasági motorsport történetében
Igen ám, de 2013-ban jött Marc Marquez, s ha már a DORNA és a HRC közösen bizalmat szavazott neki, igyekezett meghálálni azt, és húsz éves, hatvanhárom napos korában - vagyis Spencernél négy-öt hónappal ifjabban - bizonyult a legjobbnak az Amerikai Nagydíjon.
Spencer neve mellett így is akad még egy-két egyedülálló bejegyzés, mivel nem csak a GP-ben, de a tengerentúlon, az AMA Superbike kategóriájában is jeleskedett - 1979-ben, tizennyolc évesen ott is megmutatta az öreg rókáknak, hogy őt csak a dobogó legfelső foka érdekli...
A tapasztalat vagy az ifjonti bátorság számít? Mike "The Bike" Hailwood már huszonegy évesen a Man TT királya lett... Itt éppen egy 750-es, kétütemű vassal járja be - és kommentálja - a legendás kört
Bár inkább a középkorú, tapasztaltabb motorosok vadászterepe, a Man TT küzdelmein is akadtak lelkes és tehetséges "kezdők", borsot törve a pályát szinte betéve tudó menők orra alá... Mike "The Bike" Hailwood összesen tizenhárom alkalommal bizonyult a legjobbnak a híres-hírhedt körön, s első diadalát mindössze huszonegy évesen szerezte, még 1961-ben.
A porlovagoknál sem a nyugdíjközeli indulókra teszik a legnagyobb téteket, bizony a kőkemény fizikumot igénylő MX osztályban is előretörnek a fiatalok. Ken Roczen már tizenöt évesen a csúcsra ért, mikor is megnyerte az MX2 futamot az észak-németországi Teutschenthal pályán.
Az utánpótlás nevelés jelenlegi tempóját látva aligha hihetjük, hogy Marquez és a többiek sokáig fogják birtokolni a címeket, az olasz és spanyol sulikban köröző öt-hat éves kissrácok tempója arról árulkodik, hogy a következő években sem maradunk ifjú rekorderek nélkül.