Egyszerre érkeztek kifejezetten rossz és bizakodásra okot adó hírek az idén januárban engedélyezett, közúton is használható LED-fényforrásokról. Az első cikkek ugyanis még arról szóltak, hogy január negyedikétől (idézzük)
a világító és a fényjelző berendezésekben – tompított és távolsági fényszóró esetében – minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is szabad használni.
Ezt sokan úgy értelmezték, hogy ezentúl bármilyen LED-et befaraghat a jó öreg H4 helyére, és közlekedhet is vele.
„Magyarországon még nem kapható szabályos LED fényforrás”
Ezért aztán az Építési és Közlekedési Minisztérium újságírói kérdésre pontosította, hogy mit is takar a gyakorlatban az elvárt minősítő jel. Miként kiemelték,
jelenleg Magyarországon még nincs minősítő jellel ellátott LED-fényforrás, hiszen csak most nyílt meg a lehetőség ilyen berendezések hazai engedélyezésére.
Vagyis a KöHÉM-rendelet változása önmagában nem teszi legálissá a hagyományos foncsorba épített LED-et. Viszont a hazai közlekedés történetében most először lehetőséget ad a gyártóknak, hogy itthon is engedélyeztessék a például Ausztriában és Németországban legálisan használható, úgynevezett retrofit LED-eket. Tehát még senki ne rohanjon az első autósboltba, hogy megvegye a névtelen, fénydiódás H4-et, hiszen még csak az elvi lehetőség adott arra, hogy bárki ilyenre cserélje le a hagyományos, izzószálas alkatrészt.
Hamarosan megjelenhet az első legális LED
Szerencsére jó hír is akad, hiszen több gyártó, így például az Osram és a Philips is forgalmaz – más államokban – szabályos, retrofit LED-et, mely elvileg hazánkban is használható lesz.
Mi több, a napokban meg is erősítette az egyik német vállalat, hogy „már megkezdte a road-legal LED-ek magyarországi engedélyeztetését.” Ugyanakkor kiemelték, hogy az engedély megszerzése után is csak azokba az autókba és motorokba lehet beépíteni az általuk forgalmazott LED-et, melyek szerepelnek a cég honlapján mint átalakításra alkalmas modellek.