Az alig 16 éves Máté pályafutását nyomon követők számára nem újdonság, hogy a fiatalember a királykategóriába tart. Jó egy évtizeddel ezelőtt, három és fél évesen nyilatkozta először, hogy világbajnok akar lenni. Ezt ismételte meg 2012 májusában, egy igen forró napon - ekkor már Mohai Jánosnak mondta a Kakucs Ringen, amikor egy kölcsönszerszámot visszavitt az MW Performance addig csak kívülről csodált sátrába. Az elszántságot látva Mohai János felkarolta ifjú tehetségünket, s ennek eredménye lett - többek között - az ADAC bajnoki címe.
Ezt az akaratot emelte ki köszöntőjében Deutsch Tamás is, akit a kapcsolatteremtés, ismerkedés szándékával hívott meg az MW Performance elnöke - áll Munkácsi Imre beszámolójában. Az egyesületi szövetség élére 2016 nyarán megválasztott Deutsch Tamás ugyanis – a megerősített elnökség támogatását élvezve ¬ a legfontosabb célkitűzésükként jelölte meg a SOSZ által kidolgozott, átfogó kis és közepes egyesületi fejlesztési program elindítását a 2020-ig terjedő olimpiai ciklusban. Bár a motorsport, mint tudjuk nem olimpiai sport, de népszerűsége, nemzetközi elismertsége tagadhatatlan, ráadásul a fejlesztési programban nincs meghatározva, hogy csak olimpiai sportágakban működő egyesületetekre vonatkozik.
A sportág népszerűségében rejlő marketing lehetőséget emelte ki Hermann Henrik a Magyar Motorsport Szövetség elnöke is. Éppen ezért a szövetség minden erővel próbál lobbizni a magyarországi Moto GP futam érdekében, ami jelentős húzóerőt gyakorolhatna a sportág tömegbázisának, utánpótlásának szélesítésére.
Mert ez sajnos, az elmúlt tíz évben, Talmácsi Gábor világbajnoki címe óta optimistán fogalmazva is stagnál. A vb-futam ugyanakkor a magyar utánpótlás, közelebbről az évek óta meredeken egyenletes fejlődést nyújtó Laczkó Máté számára is bemutatkozási lehetőséget jelenthetne Moto2 kategóriában.
Hogy lesz-e Moto GP, s ha lesz, mikor lehet, annak találgatásába nem ment bele hozzászólásában a sport és annak közösségteremtő ereje mellett most is hitet tevő Deutsch Tamás. Kerülve a mélyebb sportstratégiai kérdések fejtegetését, teljesen természetesnek tartotta, hogy minden sportág művelői saját szakáguk szemüvegén keresztül tekintenek a világra, a sport egészére, s ezen belül lehetőségeikre és korlátaikra. Megjegyezte ugyanakkor, hogy bár számos sportágban jelentős lemaradásokat hoztak be és komoly eredményeket értek el, néhány területen még mindig vannak adósságok. Az adósságokkal terhelt területek közé tartoznak az úgynevezett technikai sportok, közöttük az autó- és motorsport, pedig ezek népszerűsége is arra figyelmeztet, hogy növelni kellene a hozzáférési, elérési lehetőségeket. Éppen ezért - a motoros társadalom befolyásolásának szándéka nélkül - Deutsch Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy nem feltétlenül a magyar Moto GP futamot kellene a legfontosabb célnak tekinteni, hanem minél több ilyen, az MW Performance-hoz hasonló kis közösség, egyesület, sportolói műhely, létrehozását, akadémiák megteremtését, ahol lehetőség van a sportág magas színvonalú művelésére.
Deutsch örömét fejezte ki, hogy végre személyesen is megismerkedhet Laczkó Mátéval, aki szerinte megtette a legfontosabb lépést akkor, amikor kijelentette, hogy világbajnok akar lenni. Nem lehet persze kizárni annak a lehetőségét, hogy a körülmények szerencsétlen alakulása miatt ez mégsem sikerül, ám egy dolog biztos: úgy senkiből nem lesz világbajnok, hogy ezt a mondatot ne fogalmazta volna meg! – adott hangot meggyőződésének a Sportegyesületek Országos Szövetségének elnöke.
Irány az IDM és az Alpok Adria!
Lévay Károly a Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója mint Máté jelenlegi „munkaadója” és támogatója is a fiatalember céltudatosságát emelte ki, amivel mindenki számára egyértelművé teszi elhatározását. Az iskola célja nem az, hogy motorszerelőt faragjon belőle, hanem egy olyan motorversenyzőt szeretnének nevelni, aki fejlesztőként is megállja a helyét. Ebben és világbajnoki céljai elérésében is jó úton jár Máté – mondta a MAMI igazgatója.
Természetesen az est főszereplője, Laczkó Máté is szólt a megjelentekhez, mindenekelőtt megköszönte a támogatóknak, elsősorban Mohai Jánosnak és feleségének, Csupity Zsófiának, hogy mellette állnak. Azután bemutatta az idei szezonra tervezett gépei közül azt a két 600-as Kawasakit, amelyekkel egyebek mellett az Alpok Adria Kupában és a német nemzetközi bajnokság (IDM) hat helyszínes, 12 versenyből álló sorozatában szeretne indulni. Ezek mellett még egyeztetések folynak más gépekről és versenyekről, de amíg ezek nem véglegesek - érthető okokból - nem beszélnek róla. Ami biztos: versenykilométerekben nem lesz, nem lehet hiány, hiszen a cél 2018-ra sem változott - nem állunk meg a vb-címig!
Képek: Erdélyi Károly