Tavaly ősszel egy egész héten át nyúztuk az osztrákok belépőszintű Adventure-jét, a 1050-et, s mi tagadás, alaposan hozzánk nőtt a sokoldalú V2-es. Jóllehet, semmilyen téren nem nyújtott igazán kiemelkedőt, mégis mindent tudott, amire - nevéhez híven - egy kalandornak csak szüksége lehet. Kényelmes, nagy hatótávú és remek időjárás-védelmű masina, mégis a szerény, 95 lovas teljesítmény, és az, hogy szinte utolsóként csöppent a mára igencsak sok tagból álló osztályba, megpecsételte a sorsát. A modell rövidke karrierje idén októberben, Kölnben ért véget - ekkor jelent meg az izmosabb, de hasonlóan filigrán utód, a 1090.
Sportos testalkat
Az Intermot közönsége láthatta először az újdonságot, ami tulajdonképpen inkább egy modellfrissítés, elvégre a műszaki alapokat szinte változatlanul emelték át a 1050-ből. Továbbra is a 103 millis (!) furatú, 1050 köbcentis, 75 fokos hengerszögű V2-es dolgozik a motorban, ám a jól ismert erőforrást alaposan átfésülték az utóbbi hónapokban. A módosításoknak köszönhetően csaknem negyven százalékkal lett izmosabb az Adventure, 95 helyett 125 lóerő áll a vezető rendelkezésére, igaz, ennek kisajtolásához jobban ki kell forgatni a V2-est - a korábbi 6200 helyett 8500-as percenkénti fordulatszámnál jelentkezik a csúcsteljesítmény.
Szerencsére az Adventure a nemes ősök hagyományait követve megmaradt valódi endurónak, a szigorúbb környezetvédelmi előírások és a gazdagabb felszereltség dacára is a kategória legkönnyebbjei közé tartozik, száraz tömege csupán 205 kiló. Nyerge 850 milliméterre esik a talajtól, s ez riasztó lehet az alacsonyabb pilóták számára, de az adat önmagában nem sokat árul el az üléspozícióról. A 1090 króm-molibdén-acél térhálós csőváza ugyanis a 23 literes üzemanyagtartály mögött rendkívül keskeny, ahogy azt a V2-esektől már megszokhattuk, ezáltal nem kényszeríti nagy terpeszbe a vezetőt, vagyis 170-175 centis magassággal már stabilan megtámaszthatja magát a nyeregből.
Természetesen most is a házi beszállító, a WP készítette a felfüggesztést, a 19 colos első kereket és a Metzeler Touring Next abroncsot 43 millis csúszószárátmérőjű USD teleszkópok fogják közre. A rugóút elöl 185 milliméter, míg a szabad hasmagasság 22 centis, ami megfelel a kategória átlagának, de akinél nagyobb hangsúlyt kap a valódi endurózás, az választhatja a magasabb, terepképesebb változatot, mely a hagyományoknak megfelelően a 1090 R nevet kapta.
Van máááásik!
Az R kivitel vaskosabb, 48 millis teleszkópokból álló első futóművet kapott, rugóútját is jelentősen megnövelték (hátul 30, elöl 35 milliméterrel), míg a 17 és 19 colos könnyűfém felniket 21-es és 18-as fűzöttküllős kerekekre cserélték. A változások nyomán kereken 250 milliméterre nőtt a szabad hasmagasság, míg az ülésmagasság 89 centire, és az R 1580 millis tengelytávja is két centivel meghaladja az alapmodellét. A hátsó felfüggesztés ebben már PDS-rendszerű, mely a WP mérnökeinek elmondása szerint hatékonyabban működik elődeinél, főként abban van nagy szerepe, hogy kemény terepen, kirugózáskor minél nagyobb tapadást biztosítson a 150/70-es hátsó abroncsnak.Bár a ABS immáron kötelező, a kipörgésgátló pedig elvárt tartozék a kategóriában, ezek mindegyike a körülményekhez, illetve az útviszonyokhoz igazítható. A kipörgésgátló például négy különféle módban használható: a Street alapbeállítás kontroll alatt tartja a hajtott kereket, a Rain még ennél is érzékenyebb, és a legkisebb tapadásvesztésre is azonnali gázelvétellel reagál, míg Sport üzemmódban engedi, hogy a hátsó kerék enyhén túlforogjon gyorsítás közben. Ha terepre tévednél, és zavar, hogy a gép helyetted számolja ki, hány lóerő is jusson a talajra, egyszerűen ki is kapcsolhatod, a csuklódra bízva a dolgot.Küllemét tekintve a 1090 is „beállt a sorba”, a márka új arculatához illeszkedő, LED-menetfénnyel kiegészített fényszóró uralja az összképet, ezáltal az újdonság még jobban hasonlít a jelenleg öttagú Adventure família többi résztvevőjére, a 1290 Super Adventure S, R és T modellekre. Jó hír, hogy a nagyobb teljesítmény dacára az ára alig változott - az alapkivitel 4,029 milliót kóstál, míg a 1090 Adventure R 4,449 ezer forintba kerül.
Műszaki adatok - KTM 1090 Adventure (Adventure R)
Erőforrás: kéthengeres, négyütemű, 75 fokos hengerszögű V-motor
Összlökettérfogat (cm3): 1050
Furat/löket (mm): 103 x 63
Legnagyobb teljesítmény: 92 kW (125 LE)/8500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 109 Nm/6500 f./perc
Tengelykapcsoló: többtárcsás, olajban futó, nyomatékhatárolós
Motorvezérlés: MTC (háromfokozatú, kikapcsolható)
Váz: króm-molibdén-acél térhálós csőváz
Első felfüggesztés: WP USD-rendszerű teleszkópok 43 mm-es (48 mm-es) csúszószár-átmérővel
Hátsó felfüggesztés: WP Monoshock rendszerű (PSD-rendszerű) központi rugóstag
Első/hátsó rugóút (mm): 185/190 (220/220)
Első fékrendszer: 320 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa négydugattyús Brembo féknyergekkel
Hátsó fékrendszer: 267 milliméteres átmérőjű szimpla tárcsa kétdugattyús Brembo féknyereggel
Blokkolásgátló: Bosch 9M+ típusú, kikapcsolható
Gumiméret elöl/hátul: 110/80-19/150/70-17 (
Gumiabroncs típusa: Metzeler Tourance Next (Continental TKC 80 Twinduro)
Tengelytáv (mm): 1560 ± 15 (1580 ± 15)
Ülésmagasság (mm): 850 (890)
Szabad hasmagasság (mm): 220 (250)
Üzemanyagtartály mérete (L): 23
Száraz tömeg (kg): 205 (207)
Vételár: 4 029 000 (4 449 000) Ft