Várhatóan idén ősszel lép életbe az új KRESZ, és ahogy közeledik a dátum, úgy derül ki egyre több részlet a szabályokról. Nekünk, motorosoknak az egyik legfontosabb változás, hogy lapinformációk szerint nemcsak álló, hanem haladó autók között is engedélyezett lesz a közlekedés az egy nyomon haladóknak. Ezzel tulajdonképpen kijavítják a 2010-es módosítás egyetlen hibáját, amikor megengedték a motorosoknak a szabad előregurulást, de csak álló kocsik között.

Rendhagyó motoros szabályok az új KRESZ-ben

Valószínűleg az A1-es motorok is terítékre kerülnek, és a jelenlegi tervek alapján ezeket B kategóriával lehet majd vezetni 2025 végétől – mint Európa oly sok államában –, de várhatóan csak az elektromos és az automatikus váltóval felszerelt modellekre lesz érvényes az engedély.

kresz-2025-motoros-szabalyok
Az új KRESZ felgyorsíthatja az A1-es motorok és robogók elterjedését

Sokat pletykáltak arról is, hogy kötelező lesz a teljesen zárt ruházat, azaz hosszúnadrág, kesztyű és dzseki, ám most úgy tűnik, ezt csak lakott területen kívül írják elő a motorvezetőknek. Más kérdés, hogy a „zárt ruházat” megfogalmazás elég lazán értelmezhető, hiszen egy vékony széldzseki is hosszúujjú, zárt ruházat, érdemben mégsem véd többet, mint egy póló... Ennél valószínűleg hasznosabb lenne, ha kötelezően előírt helyett nemes egyszerűséggel ösztönöznék a motorosokat a minél hatékonyabb védőfelszerelés használatára.

kresz-2025-motoros-szabalyok

Régi adósságot törlesztenek azzal, hogy a felemelik a segédmotor-kerékpárok megengedett sebességhatárát. Ezután sem lesz szabályos a 70-nel hasító Simson vagy Derbi, de a korábbi 40 helyett immáron 45 km/órával haladhatnak az 50 köbcentis gépek. Igen, ez továbbra sem mondható biztonságos tempónak, és nem is életszerű, hiszen ennél gyakorlatilag minden jármű gyorsabban mehet a városokban, még a kerékpárok is...

kresz-2025-motoros-szabalyok

Végül pedig egy rosszhír az önjelölt GhostRidereknek: mint tudjátok, eddig is tiltott volt a driftelés, az egykerekezés, a stoppie-zás, de egyik manőver sem szerepelt egyértelműen a paragrafusok között. Az új KRESZ-ben ezt pótolnák, nevesítenének minden jellemző kihágást, így egyszerűbbé válhat ezek megítélése és egységesebb lehet a büntetés mértéke.