Lengyelország és Szlovákia után immáron Romániában sem kötik vizsgához a nyolcadliteres gépek használatát, ha a vezetőnek van némi rutinja és persze B-s jogosítványa. Annyi különbség akad, hogy

a biztonságért aggódó román döntéshozók vezetéstechnikai tréning elvégzését írták elő a sofőröknek, de a magyar példával ellentétben nincs szükség tanulásra, sem sikeres vizsgára a legális motorozáshoz.

Ugyanakkor hátrány is akad: váltós 125-ösre nem érvényes a könnyítés, azaz csak robogó jöhet szóba az autót maguk mögött hagyó sofőröknek, míg itthon bármilyen, legfeljebb 11 kW-os teljesítményű gépet vezethetnek az A1B-t szerző, frissen levizsgázott autós-motorosok.

Lengyelország után Románia is igent mondott a B125-re

A három ország mellett Ausztriában és Németországban is szabad az út a sofőröknek, hogy KRESZ- és gyakorlati vizsga nélkül, csupán egy rövid tréning után üljenek át motorra, vagyis az utóbbi évek trendje azt mutatja, egyre több helyen sarkalják robogózásra az eddig kocsival közlekedőket.

b125-szlovakia-romania-lengyelorszag
Számos országban csak automatikus váltóval felszerelt, legfeljebb 125 köbcentis robogóra érvényes a B-s jogsi, így az ilyen váltós motorokhoz továbbra is előírják az A1 kategória megszerzését

Az ellenzők természetesen azzal „érvelnek”, hogy felkészületlen, magukra és másokra veszélyes motorosok lepik el az utakat, ha minden állam zöld utat ad a B125-nek, de a tények nem őket igazolják. Lengyelországban például a tíz éve bevezetett könnyítés hatására több mint háromszorosára (!) nőtt a nyolcadliteres motorok forgalma, szó szerint tízezrek váltottak kétkerékre, a következő öt évben mégsem nőtt a súlyos, tragikus kimenetelű motorbalesetek száma. Szinte biztos, hogy ha itthon is elég lenne egy vezetéstechnikai tréning a 125-ösökhöz, az még több embert csábítana kétkerékre, hiszen a tanulás, a vizsgadrukk és a félelem a bukástól valószínűleg sokakat eltántorít napjainkban. Ráadásul egy valóban profi vezetéstechnikai oktató a 6-8 órás képzés során olyan hasznos tudást adhatna át, amire nem mindig van lehetőség rutinpályán, a hagyományos motoros oktatáson.